Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FOTO har testat Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, just det, D7D skärmen har ju högre upplösning, men det räcker som synes inte ändå.

Ska man kunna kolla att skärpan ligger rätt så krävs det 1:1.

j.asplund skrev:
Står det nåt om hur snabb autofocusen är? jämfört med 20D?
Japp, det testade det oxå.
Autofokushastigheten på D7D ligger på 0.3 sekunder och på 20D ligger den på 0.2 sekunder.

(D70 har en autofokushastighet på 0.35 sekunder).

Biking!

Kim skrev:
Man zoomar fortfarande bara in 4x, skillnaden är att du ser större yta av bilden, förstoringsgraden är den samma som på en mindre skärm med 4x zoom.

Nu är du väl ändå ute och cyklar Kim. Om man på 20D ser hela bilden på displayen och sedan ser bilden på en dubbelt så stor dispay (dubbelt så stor bild) så motsvarar ju detta att man zoomar in med en faktor 2 på 20D!
Slutsats: Om du har en dubbelt så stor display med samma upplösning så behöver man ju bara kunna zooma in hälften så mycket för att se samma detaljer!

Om jag har missuppfattat vad du menade så kan du väl bortse från detta inlägg.
MVH Tony

Minolta Dynax 7D sägs ha lika lågt brus vid höga ISO som Canon 20D.
Riktigt bra m.a.o.!
Nu kan alla Minolta fan ställa sig på kö, för ett köp.
De som inte har fått kameran, kan kolla med Forumet:
"Vilket könummer har Du, till 7D?"
En månad senare:
"Har Du fått Din 7D?"

Re: Biking!

Tonyeagle skrev:
Kim skrev:
Man zoomar fortfarande bara in 4x, skillnaden är att du ser större yta av bilden, förstoringsgraden är den samma som på en mindre skärm med 4x zoom.

Nu är du väl ändå ute och cyklar Kim. Om man på 20D ser hela bilden på displayen och sedan ser bilden på en dubbelt så stor dispay (dubbelt så stor bild) så motsvarar ju detta att man zoomar in med en faktor 2 på 20D!
Slutsats: Om du har en dubbelt så stor display med samma upplösning så behöver man ju bara kunna zooma in hälften så mycket för att se samma detaljer!

Om jag har missuppfattat vad du menade så kan du väl bortse från detta inlägg.
MVH Tony
Enligt FOTO så var inte 4x zoom tillräcklig för att man skulla kunna bedöma skärpan och jag litar på att det stämmer.

Grimmer skrev:
Med en bra sökare (D7D) så vet man att skärpan ligger rätt redan när man tar bilden, precis som på den analoga tiden. För er som har glömt...
Det fungerar säkert bra när man fotograferar med MF och har gott om tid på sig.

Problemet enligt FOTO var att autofokusen var osäker och missade en hel del, särskilt med de yttre AF-punkterna, men även med den mittersta.

Stämmer säkert!

Det är säkert riktigt. Jag tycker att det är först vid 10x som man kan se hur skärpan är på 20D-bilderna.

Det här med autofokusen låter ju inte så kul. hade hoppats på bättre. Jag är dock väldigt sugen på större sökare och AS. Några större uppförstoringar gör jag inte så upplösningen är inget hinder

7D och autofocus? Nu har jag chansen att visa min totala okunskap!

Jag har fått för mig att 7D inte har focuspunkter utan focusområden. D v s att kameran focuserar inom det område man valt. INTE där punkten fysiskt ligger i sökaren. Detta kan leda till missförstånd om var focus är. Detta vill jag minnas har nämnts i ett antal reviews på nätet.

sagan skrev:
Det fungerar säkert bra när man fotograferar med MF och har gott om tid på sig.

Problemet enligt FOTO var att autofokusen var osäker och missade en hel del, särskilt med de yttre AF-punkterna, men även med den mittersta.

För det går ju så himmla mycket snabbare att kolla skärpan på skärmen...

Jag har redan införskaffat kameran och så långt är det väl inga besvikelser. Visst skulle man kanske önskat lite mer upplösning men å andra sidan kan jag bara printa A3+ och då spelar det inte så stor roll. Delförstorar gör jag i väldigt begränsad omfattning så jag tycker inte att det är ett problem. Då betrakar jag fillagringen som ett större problem.

Jag har inte fotograferat så vansinnigt mycket med den än men jag har inte reagerat på att AF:en skulle vara osäker och missa.

Det där med spegeln måste vara nån slags idioti de lagt sig till med på FOTO. Såg att det stod likadant om 20D vilket gör att det låter som de jämför med kameror utan spegel. Ungefär som de tidigare jämfört sökarna på DSLR:er med de från analoga.

Batteritiden tycker jag inte heller det är fel på. Jag klarar mig en dag eller så på ett batteri och det är väl inte vits att klaga på det.

Nåja så långt är jag nöjd och skulle inte rekomendera något annat till dem som redan har gluggar hos minolta.

Angående blixtar så är det väl möjligtvis Canon som klarar äldre blixtar, fast jag har för mig att det krävx EX- eller EZ-blixtar, annars kräver alla märkena nya blixtar.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Angående blixtar så är det väl möjligtvis Canon som klarar äldre blixtar, fast jag har för mig att det krävx EX- eller EZ-blixtar, annars kräver alla märkena nya blixtar.
Canons D-SLR kräver EX-blixtar.

Blev lite besviken efter FOTO´s recension.

Ett fint gediget hus som känns mer professionellt än konkurrenterna. Det är jag beredd att betala 4-5000:- extra för.

Att däremot helt nya Dynax 7D inte fullt når fram till `gamla´ D70 utan får ganska många bildkvalitetsrelaterade minusposter är jag däremot inte beredd att acceptera.

Dessvärre tror jag att det finns risk för ett Sony F-828 läge efter Phil´s test.

Konica Minolta får göra ett nytt försök med 8D.
För som FOTO skrev, det finns utrymme för förbättringar.

Jag ÄR en ägare av en KM Dynax 7D och kan av erfarenhet och mycket testande av kameran veta hur kameran fungerar och levererar bilder. Till de som tycker en massa och BARA läst recensioner och utifrån dessa bilda sig en klar uppfattning om hur bra eller dålig en kamera är känns lite tveksamt. Jag har inte läst recensionen i FOTO men enligt de som gjort det verkar det inget vidare. Jag har däremot läst recensionen i nya DigitalFoto (nr 1 2005) och där är rubriken på ettan: Konica Minolta Dynax 7D IMPONERAR! Då kommer min fråga till er, Någon av dessa herrar (FOTO och DigitalFoto) är totalt ute och cyklar eller så har man helt olika krav eller tidigare referenser. Jag säger inte att någon har rätt eller fel men det verkar underligt ändå. Jag jobbar själv med bildhantering till vardags och ställer höga krav på de bilder som ska tryckas. Det senaste halvåret har jag jobbat mycket med bilder från Canon D1 Mark II och har en bra referens angående bildkvalitet. Jag har synat dessa bildfiler "in på bara pixeln" och även jämfört med mina egna. Jag kan bara säga att bildkvaliten i 7D´n är så pass bra att jag skulle kunna använda dem utan att skämmas en sekund. Vad vissa anser bättre bildkvalitet är snarare bildens förmåga att inte "spricka" vid extrema förstoringar eller delförstoringar. Där är en kamera som Canons D1 Mark II klart att föredra om man ska göra A2 elle större. En sak som är säker; lär dig din kamera och du får mest ut av den. Även Mark II har sina fläckar men det går att plåta bra bilder med den också när man lärt sig den.

Vevo skrev:
...Jag har inte läst recensionen i FOTO men enligt de som gjort det verkar det inget vidare. Jag har däremot läst recensionen i nya DigitalFoto (nr 1 2005) och där är rubriken på ettan: Konica Minolta Dynax 7D IMPONERAR! Då kommer min fråga till er, Någon av dessa herrar (FOTO och DigitalFoto) är totalt ute och cyklar eller så har man helt olika krav eller tidigare referenser...

Föreslår att du läser FOTO's test innan du själv drar förhastade slutsatser om dess innehåll och sammanfattning.

Det ska jag med glädje göra när den kommer i butik, bra tidning för övrigt. Jag har däremot inte dragit några slutsatser utan snarare summerat vad andra läst. Den summeringen ledde till mindre bra recension.

Har läst testen på dpreview och i stora drag är den mer positiv än FOTO´s.

Slutsatsen är att 7D anses lika bra som den bästa 6.1 konkurrenten. Där ser man!

En annan sak som har slagit mig är att oberoende av test verkar man finna det mycket trevligt att använda denna kamera med sin analoglayout.

Så låt oss innerligt hoppas att nästa modell (8D) inte blir någon Nintendo-konsoll utan följer samma koncept.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar