Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FOTO har testat Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
grymt låg brusnivå enl dpr.
De måste helt klart lagt in brusreducering från ISO 200 och uppåt, bruset vid ISO 200 är lägre än vid ISO 100.

Först vid ISO 800 är bruset på samma nivå som på ISO 100 igen (!).

RGB bruset verkar följa den mer normala utvecklingen dock.

Jag har däremot läst recensionen i nya DigitalFoto (nr 1 2005) och där är rubriken på ettan: Konica Minolta Dynax 7D IMPONERAR! Då kommer min fråga till er, Någon av dessa herrar (FOTO och DigitalFoto) är totalt ute och cyklar eller så har man helt olika krav eller tidigare referenser.
Du kan ju fråga Calle Slättengren här på fotosidan om du är intresserad. Det är han som har gjort recensionen i Allt om Digitalfoto.

sagan skrev:
De måste helt klart lagt in brusreducering från ISO 200 och uppåt, bruset vid ISO 200 är lägre än vid ISO 100.

Först vid ISO 800 är bruset på samma nivå som på ISO 100 igen (!).

RGB bruset verkar följa den mer normala utvecklingen dock.

Hänger inte detta ihopp med att sensor egentligen är en ISO200-sensor? Allt som avviker från ISO200 är en förstärkning eller bearbetad signal för att hantera inställt val.
Jag vet inte riktigt vart jag fått att sensorn är designad för ISO200, man någonstans har jag läst eller missförstått detta.

Antar att det är en möjlighet, verkar ändå otroligt om ISO 100 skulle ge samma värden som ISO 800 utan brusreducering.

På canon 1Ds där ISO 50 är ett pressat läge så är bruset iaf lägre än ISO 100.
Därimot så är det dynamiska omfånget sämre än på ISO 100.

Jag är också ägare till en 7D och har svårt att tänka mig att någon skulle bli besviken om denne skaffade en sådan.

Jag var så ivrig att köpa min 7D att jag inte inväntade recensionerna. När de sedan kom kunde jag bara konstatera att de små minus som räknades upp var saker som jag inte kunde hålla med om. Jag tycker t.ex. att Calle Slättengren påpekade saker som jag överhuvud taget inte upplevt efter flitigt användande av kameran.

Jag skulle kunna göra en lång lista på dyra grejer jag köpt i mitt liv som bara gjort mig besviken, men min D7 utgör ett strålande undantag.

Johan Hackman

Damocles skrev:
Du kan ju fråga Calle Slättengren här på fotosidan om du är intresserad. Det är han som har gjort recensionen i Allt om Digitalfoto.

Det kan jag säkert göra men jag tror inte att det var han som skrev i DigitalFoto. Det är inte samma tidning som Allt om Digitalfoto. Jag har för övrigt inte läst den som Calle skrev.

Jag tittade just på Phils tester.
Suck nu lutar det återigen mot en D7 istället för en A2. Tänk om man var lite rikare...

/Någon som vill hjälpa mig med ett jobb som ger snabba pengar? Du behöver bara kunna köra bil snabbt och hålla käft om snuter ställer frågor.

Det kan jag säkert göra men jag tror inte att det var han som skrev i DigitalFoto. Det är inte samma tidning som Allt om Digitalfoto. Jag har för övrigt inte läst den som Calle skrev.
Ahh, missade en sak, vi hade ju ute dynax i nummer 12/04... sorry. Calle Slättengren var den som fick testa den först iaf. De andra har jag inte läst.

Damocles skrev:
Ahh, missade en sak, vi hade ju ute dynax i nummer 12/04... sorry. Calle Slättengren var den som fick testa den först iaf. De andra har jag inte läst.
Stämmer, vi var först, om man nu får skryta lite;-)

Det är något förvirrande att tre tidningar har så lika namn. Allt om digitalfoto är det jag jobbar mot, inget annat.

Johan_Hackman skrev:
Jag var så ivrig att köpa min 7D att jag inte inväntade recensionerna. När de sedan kom kunde jag bara konstatera att de små minus som räknades upp var saker som jag inte kunde hålla med om.

Visst är det så, men det är ju kameratestarens roll - att på ett så petimätigt sätt som möjligt vända på varje sten och anmärka på varje detalj som inte passar perfekt. Det är likadant för de som testar datorer, bilar, kastspön osv. Det finns alltid något att hacka på på varje produkt. Sen att det, som i fallet Dynax 7D, egentligen bara är småsaker som de allra flesta inte bryr sig om eller ens kommer att märka, det är en annan historia.

mr.b skrev:
Sen att det, som i fallet Dynax 7D, egentligen bara är småsaker som de allra flesta inte bryr sig om eller ens kommer att märka, det är en annan historia.
Man får ju fokusera på de sakerna som är viktigt för egen del, resten kan man ignorera :D

Jäpp! Därför går Dynax 7D bort för min del... Framåt hösten blir det nog ett köp av en DSLR som passar mig bättre.

Finns det inga tjejer, fotografer, som har erfarenhet av den nya Minolta Dynax 7D?
Det börjar bli ganska enformigt att höra, samma kommentarer från grabbar, "fototekniker", hela tiden, när en ny D-SLR dyker upp!
Upplösning, eventuellt brus vid höga ISO, typen av bildsensor, storleken på bildsensorn, storleken på monitorn, monitorn drar mycket ström, bildstabiliseringen drar mycket ström, Minoltan klipper högdagrarna, autofokusen är osäker, vertikal grepp som tillbehör eller inte, hur mycket "fototeknikern" kan förstora bilden till A2 eller mera, antal bilder i sekunden, blixtens styrning, spegeln för lite oväsen vid upp/ner osv....
När kommer nästa modell, den här var inte tillräckligt bra, anser några "fototekniker"?

sagan skrev:
Canons D-SLR kräver EX-blixtar.

Vill inte vara petig men detta är väll ett forum för Minolta och inte Canon, eller har jag fel?
Tänk den dagen då ett Minolta forum får vara ett forum för Minolta
utan en massa Canonnissar skall lägga sig i.

Håkan

--undra hur många Minolta nissar det är inne på Canonsidorna och skriver om Minolta??

Jag är intresserad av kameror, helt oavsätt vilket märke det gäller.

För övrigt så var det en "minoltanisse" som drog upp canonblixtar i tråden, inte jag.

Det skrivs en hel del i canontrådarna av minoltaägare, jo (Maverick, KG för att nämna några).

Jag ser inget som helst fel med det.

Har haft min första 7D i mer än 2 månader nu och är otroligt nöjd. Beträffande batteriförbrukningen kör jag med batterigreppet och efter mer än 300 bilder i lördags så hade inte mätaren rört sig.

Köpte kamera # 2 förra veckan åt frun då jag räknar med att den skall vara betald inom ett-två år med tanke på pris för film, framkallning och inläggning på cd. Kalkylen ligger på 180 :- per film och att det krävs motsvarande fotografering av 80 filmer för att kameran skall vara betald. Min egen kamera kommer att ha betalt sig med samma kalkyl inom 2 veckor, förhoppningsvis finns det då också lite säljbart material på minneskorten.

Enfotograf skrev:
Vill inte vara petig men detta är väll ett forum för Minolta och inte Canon, eller har jag fel?
Tänk den dagen då ett Minolta forum får vara ett forum för Minolta
utan en massa Canonnissar skall lägga sig i.

Håkan

--undra hur många Minolta nissar det är inne på Canonsidorna och skriver om Minolta??
Men om någon säger något felaktigt kan man väl rätta? Eller ska det bara passera, menar du?

Nu är vi lite OT oxå...

Ang: Dynax 7 (trådens ämne)
De gånger jag testat kameran har den kännts bra, dock störde jag mig på att det tog ett litet tag innan displayen ändrade orientering. AS fungerade bra och handhavandet är toppen. Ergonomin är enligt mig den bästa i segmentet vad gäller grepp och så. Sen får man inte glömma bort att det är det enda Minolta har ute. Så de som vill ha Minolta av ett eller annat skäl har inget val än så länge.

Ang: Canon i minolta tråden
Skillnaden ligger om det bara blir en liten avstickar eller om det är någon som aggresivt framhåller sitt eget märke där det inte hör hemma.

Att små avstickare dyker upp är något som händer och är bra, som vilken konversation som helst, sen att dom inte får bli för långa eller kapa tråden är en annan femma.

Ang: Digitalfoto
Det är knepigt med namnet, senast häromdagen köpte en vän till mig av misstag DigitalFoto och inte Allt om Digitalfoto som var tanken, sen att han inte alls tyckte det den var lika bra som det numret jag stack till honom tidigare i höst är en annan diskussion. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar