Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto/fika i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det som gäller i kväll nu då...?

Jag skulle ju varit med för lääänge sedan, men det bidde ändrade planer och nu tänkte jag göra ett nytt försök.

Botaniska? Kl 16?

"Fika", innebär det medhavd eller köpt?
 
Vad är det som gäller i kväll nu då...?

Jag skulle ju varit med för lääänge sedan, men det bidde ändrade planer och nu tänkte jag göra ett nytt försök.

Botaniska? Kl 16?

"Fika", innebär det medhavd eller köpt?

Hej!
Ja, Botaniskas entré kl 16 för den som har lust. Eftersom vi lär sätta oss vid caféet och fika är det nog bäst att köpa fikat där också.... :)
 
Jag besvarar mig själv lite, så länge...

Stativ
Canon 40D
50 1,8
55-250
18-55
28-105

,,, men vad kommer jag att använda för glugg,, vet inte riktigt än. :)
 
Egentligen,, ingen aning! Vill mest lära mig ta bättre bilder. Men bortsett från det,, ja då är det nog havet som är ett av mina mål, men lite fel plats för havsbilder idag.
 
C u soon,, nu drar jag till Botaniska.

Om ni ser en vilsen 2meters man med en massa kameraprylar,, ja då kan det vara mig ni ser...
 
Importerad pilsner

Hej vänner och Emil

Jag är gärna med och delar på på några lådor pilsner. Alltid kul att prova annat än det gamla vanliga....
Hoppas det blev en bra kväll !!!!

Ses nästa gång!!!

Hasse
 
Haha ja där är vi ju!!
Gänget ser ju fantastiskt proffsiga ut måste jag säga;-)

Snyggt fångat - då möts vi kanske igen nästa vecka?:)
//Annisen
 
Det var ju min första tur ut med "gänget", och jag hade väldigt trevligt! Att nästan 4 timmar swischar förbi på en känsla av 20 minuter....

Skall försöka kolla lite om jag fick några bra bilder. Provade ju några nya objektiv, och en närbildslins.

Närbildslinsen var riktigt kul, överraskande bra! Satte den på mitt 50 1,8 och det fungerade överraskande bra! Det var lite svårt att bli av med det korta skärpedjupet dock, men det är ju brist på erfarenhet och lite lathet inblandad ("orkade" inte använda stativet som jag konkade på hela kvällen)

Någon som tröttnat på sin 52mm närbildslins och vill sälja?

Sedan testade jag ett Canon 70-200 f4 vilket visade sig vara jäkligt korkat av mig. Nu måste jag ju köpe ett sådant...var min första tanke. Lite senare testade jag även ett Sigma 70-200 f2.8 med IS och kände att det kanske är ett sådant jag "måste" köpa!?

Skillnaden mellan dem,, lite som att provköra en Volvo V70 och sedan en Toyota Avensis. 2 riktigt bra alternativ men med lite olika värdegrund.

Canon, vilken känsla! Helt igenom proffskänsla. Så skönt att ratta och snabbt som tusan, väldigt bra färger och skärpan är imponerande!

Sigma, väldigt bra känsla, och man får ju mycket för pengarna! Skärpan är helt ok, färgerna oxo, och rattandet känns riktigt bra, men det är en skillnad mot Canons... Dock väldigt mycket för pengarna!!

Att sedan få känna på skillnaden i stabilitet när det sitter ett relativt stort objektiv på kameran och huset även har ett batterigrepp. Balansen blev helt plötsligt precis som den skall...



Tack för att jag fick testa lite prylar, jag hade som sagt väldigt kul i går!!
 
Senast ändrad:
Hehe Anna, visst ser ni riktigt proffsiga ut :) det var faktiskt kul se när ni fotade igår. Jag kan tänka mig hur det såg ut för andra människor som gick där i parken, det var nog därför de fnissade så mycket när de gick förbi oss..
Jäpp det blir väl fika igen på Torsdag, gärna på något annat ställe då och inte samma gamla vanliga slitna café.

Det låter bra det Peter, kul att du hängde med och att du gillade testköra de olika objektiven, risken är dock att det kan bli väldigt kostsamt om man hittar något man gillar att fota med där. :)
70-200:an är giftig att fota med, man fastnar nästan direkt och då är det svårt använda något annat även fast andra objektiv är bättre i vissa situationer.

/ Magnus
 
Det var ju faktiskt rätt många som kom fram till oss. Och de som bara passerade när de gick förbi hade ju alltid en trevlig kommentar.
 
Eftersom det är Fotofikat nu på Torsdag så kanske man kunde passa på och syncha in det med I FORM-loppet som springs då i Göteborg, det startar 18.30 vilket är en bra tid också. Vad tror ni om det ?! det kan ju vara en chans för många av er som vill testa något nytt, att fota löpare och få till bra bilder med eran utrustning. Lite variation i motiven mot det vanliga som ni annars helst fotar. :)

http://www.iformloppet.se/goteborg/index.php

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.