Annons

Foto av Pieter Tee Hoopen

Produkter
(logga in för att koppla)
Om svaret på den frågan är ja så blir vi alltså manipulerade när vi tittar på de svartvita bilderna.
Har PTH sagt någonting om vad han vill med sina bilder?

Och, jag håller med. Han gör bra bilder.
 
Han har grym känsla i efterbehandlingen. Det kan ingen ta ifrån honom.

Hoppas bara det är han som gör den.
 
Väldigt snygga bilder. Men så mycket efterbehandling känns lite manipulativt när bildernas innehåll är dokumentärt. Bilderna vi ser har ju aldrig funnits i verkligheten. Inget i närheten av bilderna vi ser har funnits i verkligheten. Det är ett problem för mig när arbetet är dokumentärt. Nästa naturliga steg på skalan blir väl att man animerar eller byter ut de delar av bilden som inte ser ut som man tänkt sig. En liten CNN-annons på en reklampelare i bakgrunden kanske... ;-)
 
"Skåningen" skrev:
Hae bilderna varit mindre kraftfulla om de varit i färg?

PTH tar även bilder i färg. Liksom många andra beror valet färg/svartvitt på flera olika omständigheter.

Känslan i hans bilder är ofta viktigare än själva innehållet.

Manipulera är inget ord jag skulle vilja använda i sammanhanget. Han efterbehandlar ... :)
 
Aton_ skrev:
Väldigt snygga bilder. Men så mycket efterbehandling känns lite manipulativt när bildernas innehåll är dokumentärt. Bilderna vi ser har ju aldrig funnits i verkligheten. Inget i närheten av bilderna vi ser har funnits i verkligheten. Det är ett problem för mig när arbetet är dokumentärt. Nästa naturliga steg på skalan blir väl att man animerar eller byter ut de delar av bilden som inte ser ut som man tänkt sig. En liten CNN-annons på en reklampelare i bakgrunden kanske... ;-)

Kan du utveckla dina tankar , "Bilderna vi ser har ju aldrig funnits i verkligheten. Inget i närheten av bilderna vi ser har funnits i verkligheten." ?

mvh björn
 
Re: Re: Foto av Pieter Tee Hoopen

froderberg skrev:
...

Manipulera är inget ord jag skulle vilja använda i sammanhanget. Han efterbehandlar ... :)

Den allenarådande uppfattningen om vad som är tillåtet och inte i efterbehandlingen, dvs att det man kunde göra i mörkrummet är också tillåtet i Photoshop, kan jag tycka är lite godtycklig.
I Danmark (tror jag, men jag är osäker) har man istället en annan syn på vad som är tillåtet och inte. Bilden får inte efterbehandlas på ett sådant sätt att budskapet blir ett annat, att man får en annan uppfattning av bilden än hur det var på plats när bilden togs.
Alltså kan det vara ok att retuschera bort en störande detalj, bilden är fortfarande sann i större mening.

Och då tillbaka till Pieters bilder. Titta tex på den tredje bilden, ansikten och händer. Men här är det så efterbehandlat att några ansikten är ljusa, nästan upplysta, medan de flesta andra är nästan svarta.
Som jag ser det är detta alltså helt ok enligt vår mörkrumstradition, men enligt den danska lite mer filosofiska tolkningen skulle en sådan här bild vara mer tveksam.
Jag tycker helt klart att den bilden borde klassas som manipulerad, även om den rådande defintionen säger det motsatta. Dags att skapa en ny defintion av manipulation?
 
Manipulation i mörkrummet är inte möjlig över huvud taget. Man använder fotografiska metoder och så länge man gör det är det inte fråga om manipulation som jag ser det (men där har fotosidan en anna syn). Man har åstadkommit en fotografisk bild till 100 % oavsett hur den ser ut. Det gör man dock inte i Ps, där använder man metoder som mera liknar målning, ungefär som när man efterkolorerar eller klipper ihop mörkrumsbilder i efterhand. Det är inga fotografiska metoder. Gör man större förändringar och ingrepp ser jag det som manipulation. Tycker man att det man kan göra i mörkrummet ska vara gällande för vad som kan kallas manipulation eller inte kanske man ska titta lite på Jerry Uelsmanns helt mörkrumsframställda fotografier. Gör man sådant i Ps kallas det tveklöst manipulation. Själv anser jag inte att det är manipulation eftersom metoderna är fotografiska (man gör dem i mörkrummet med hjälp av ljus och ljuskänsligt material) och slutresultatet blir en enda bild som inte kan mångfaldigas utan att operationerna återigen måste utföras i mörkrummet.

Visst är bilderna som Ten Hoopen gör fantastiskt bra och även om han mixtrar lite i datorn så är de huvudsakligen fotografier som jag ser det. Men jag upplever ändå att vissa bilder ser lite "utslätade" och surrealistiska ut och i vissa delar kanske mera närmar sig "fotografiskt måleri".
 
bam skrev:
Kan du utveckla dina tankar , "Bilderna vi ser har ju aldrig funnits i verkligheten. Inget i närheten av bilderna vi ser har funnits i verkligheten." ?

mvh björn
adamhaglund har redan gett ett exempel. Jag tycker att fotografen i det här fallet har gått lite för långt i sin strävan att göra bilderna vackra med efterbehandling. Den estetiska behandlingen har skapat bilder som saknar motsvarighet i den avbildade verkligheten. Försköning blir förvrängning.
Så tycker jag nu. Kanske hade jag resonerat annorlunda om jag själv kunnat efterbehandla lika bra som PTH...
 
Aton_ skrev:
adamhaglund har redan gett ett exempel. Jag tycker att fotografen i det här fallet har gått lite för långt i sin strävan att göra bilderna vackra med efterbehandling. Den estetiska behandlingen har skapat bilder som saknar motsvarighet i den avbildade verkligheten. Försköning blir förvrängning.
Så tycker jag nu. Kanske hade jag resonerat annorlunda om jag själv kunnat efterbehandla lika bra som PTH...

Jag tror vi diskuterar två olika saker:

1) Manipulation av verkligheten.
2) Manipulation av fotografisk bild.
 
Var går gränsen för manipulerad verklighet? Jag tycker att om vi ska ange manipulation eller inte så är det manipulation av den fotografiska bilden som ska vara utgångspunkten.
 
Jag tycker det är så synd, nästan sorgligt, att alla bilddiskussioner på Fotosidan i slutändan (och ibland nästan direkt i andra eller tredje inlägget) alltid handlar om manipulering och moralen i att efterbehandla bilder.

Det känns som att man glömmer bort det bilden i sig står för och hakar upp sig på tekniken bakom.

Om vi tar bild nummer 3 som någon hade som exempel på att Ten Hoopen gått för långt: om han hade använt belysning i form av lampor, blixtar eller speglar för att få samma effekt med vissa ansikten upplysta, hade det då varit ok på ett rent dokumentärt vis eller hade det ändå varit "fel"?

Pieter Ten Hoopen tar fantastiska bilder och han använder ibland Photoshop för att få bilden som han vill ha den. Varför kan vi inte bara njuta av bilden och fundera över det budskap den ger oss? Att efterbelysa i Photoshop gör ju inte att bilden blir någonting helt annat än den var från början, det ger möjligen bara ett extra tryck på en viss del av bilden/budskapet. En sådan sak som efterbelysning gör man ju även i mörkrummet, man ljusar upp ett parti av bilden för att få det som man vill ha det. Då är det ok, men inte när samma sak görs med datorn. Då ska man göra skillnad...

De flesta dokumentära bilder man ser i media är svartvita, den verklighet vi alla ser är i färg och inte i grå nyanser. Då blir det ju med enkel logik helt fel att som dokumentärfotograf använda sig av det svartvita formatet, alla nyhetstidningar måste övergå till att alltid publicera dokumentära bilder i färg för att inte manipulera med verkligheten. För det ÄR skillnad i bilden uttryck om det är färg eller svartvitt, man får en helt annan känsla i en bild när den är svartvit. Vad händer med budskapet? Hur hade dessa bilder av Ten Hoopen uppfattats i färg (som Wibom frågar om ovan)? Det är ju ren lögn i bilderna eftersom världen inte är svartvit på de platser han fotograferar heller, den är precis lika färgstark som här.

Utan att känna Pieter Ten Hoopen så misstänker jag att han inte strävar efter att göra "fotografiskt korrekta" bilder där metoden är det viktigaste, han har istället ett budskap att förmedla och han ljuger ju knappast med sina bilder eftersom han inte klippt och klistrat och satt in människor i helt andra sammanhang än de från början var i. Hans metoder att efterbehandla ligger ju knappast i samma fack som gamla Sovjetunionen där man i efterhand raderade misshagliga människor från fotografier...

Ett större dokumentärt problem vore att man som dokumentärfotograf faktiskt manipulerar något med verkligheten i det avseendet att man får människor att posera för kameran. Jag har svårt att tro att exempelvis flickan i bild 10 på Expressens sida, eller barnen på bild 12 inte är medvetna om kameran. Då blir ju bilden inte dokumentär längre, eller?

Sådär kan man ju hålla på i evighet och diskutera bort och fram utan att egentligen komma någonvart. Precis lika meningslöst som att diskutera om en enkel efterbelysning är fel i dokumentärt syfte, det blir bara tjuraktiga argument för eller emot någon slags luddig moral. I det läget glömmer man alltför lätt bilden och dess budskap...
 
För att svara på Wiboms inledande fråga:

Ja, bilderna hade helt klart varit mindre kraftfulla i färg. Det är något med det svartvita formatet som gör att det finns en spänning och en helt annan känsla i bilden. Det är inte verkligheten som får fokus i en svartvit bild, det är snarare ett budskap eller en känsla som får fokus. Så uppfattar i alla fall jag det. Vill man verkligen säga något med en dokumentär bild så är det svartvitt som gäller, särskilt om det är något "mindre positivt" som ska lyftas fram.
 
Det var jag som nämnde "manipulera", redan i det andra inlägget. Men jag avsåg inte bildmanipulation, utan manipulation av betraktare. Vad jag ville få fram med mitt inlägg handlar inte om bilden som företeelse, eller om motivet, eller teknik; Det handlar om fotografen och dennes syfte med sina bilder.
 
Jag tycker att vi måste hålla fast vid betydelsen av foto och fotografi.
Foto - alstrad genom ljus.
Fotografi - framställning av bilder på ljuskänsligt material.
När man alltför mycket använder icke fotografiska, t.ex datorverktyg, för att förändra i fotografier börjar det närma sig sådant man brukar kalla colorering och montage mm. Det kallas ju heller inte rena fotografier utan colorerade fotografier/fotomontage etc. Även lite mera datorbearbetade fotografier bör ha andra namn än rent fotografi som jag ser det men någon värdering i detta vill jag inte lägga. Bilderna kan ju vara lika vackra, känslosamma, och engagerande ändå. Ten Hoopens bilder tillhör dem. Men precis som en djurbild som fotograferats i hägn i ärlighetens namn bör ha en upplysning om detta vid bilden så bör ett fotografi som berabetats i dator också ha en upplysning om detta. Fotografibegreppet får inte missbrukas och slätas ut till något diffusst och allomfattande. Precis som man bör ange om en bild tonförändrats i efterhand bör man ange om en bild förändrats i dator. Jag tror att ordet manipulation i de flestas öron klingar negativt och därför är det ett dåligt valt begrepp. Hade det kallats för något mera positivt skulle reaktionerna inte bli så stora när någon tar upp begreppet som t.ex i diskussionen kring Ten Hoopens bilder.
 
Grönbeck skrev:

Om vi tar bild nummer 3 som någon hade som exempel på att Ten Hoopen gått för långt: om han hade använt belysning i form av lampor, blixtar eller speglar för att få samma effekt med vissa ansikten upplysta, hade det då varit ok på ett rent dokumentärt vis eller hade det ändå varit "fel"?

Pieter Ten Hoopen tar fantastiska bilder och han använder ibland Photoshop för att få bilden som han vill ha den. Varför kan vi inte bara njuta av bilden och fundera över det budskap den ger oss? Att efterbelysa i Photoshop gör ju inte att bilden blir någonting helt annat än den var från början, det ger möjligen bara ett extra tryck på en viss del av bilden/budskapet. En sådan sak som efterbelysning gör man ju även i mörkrummet, man ljusar upp ett parti av bilden för att få det som man vill ha det. Då är det ok, men inte när samma sak görs med datorn. Då ska man göra skillnad...


Min ståndpunkt är ifrågasättande till den fotomoral som tycks gälla, dvs att det som kan göras i mörkrummet är ok i photoshop.
Exemplet med bild 3 är alltså helt ok enligt de rådande reglerna - de hade kunnat göras likadant analogt.
Men, då undrar jag, varför är allt mörkrumsarbete per defintion icke-manipulerande? Någon här hävdade att det räcker att det är ljuskänsligt material för att det ska vara en fotografisk bild.
Jag tror/tycker att det knappast kan vara så svart eller vitt, rätt eller fel. Gränsen mellan manipulativt och "äkta" tycks mycket godtyckligt dragen.
 
Graal skrev:
Jag tycker att vi måste hålla fast vid betydelsen av foto och fotografi.
Foto - alstrad genom ljus.
Fotografi - framställning av bilder på ljuskänsligt material.

En digital bild utskriven med en bläckstråleskrivare på icke-ljuskänsligt fotopapper är alltså inte lika mycket ett fotografi, som samma bild framkallad i labb genom laser på ljuskänsligt fotopapper?
 
Det syns ganska tydligt att han hämtar inspiration från tex Nachtwey, och Pellergrin, som sagt snyggt, men inte speciellt orginellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.