ANNONS
Annons

Fotbollsklubben "snodde" mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Jag fotade en fotbollsmatch med laget jag spelade med, men har nu slutat. Jag la upp bilderna på en bildhemsida för att jag tänkte det skulle uppskattas av spelare och ledare i klubben. Jag fick bara ett tack av en spelare, av ledarna hördes intet.

Inte långt därefter ser jag helt plötsligt alla bilder ligga på en fotbollsportal med kommentarer! Jag antar att det är någon av ledarna i klubben som lagt dit dom, någon med god insyn i föreningen är det i vart fall. Inget namn på fotografen, ingen cred eller något. Det känns ju jäkligt trist

Nu undrar jag följande:

* Har de rätt att använda bilderna om man INTE aktivt uttycker att det är copyright på bilderna. Alltså gäller copyright enbart om man skriver det i samband med bilderna?

* Om jag lägger in bilderna i deras forum på nätet har de då rätt att ta bilderna på detta sättet?

Nu är jag ju ingen fotograf, men vem vet jag kanske har tänkt att bli det och då kan det vara bra att veta vad som gäller. Hade jag satsat på foto så hade jag ju gärna viljat att man kunde se att det var jag som hade tagit bilderna, eller någon slags referens till min hemsida.

Som det är nu kan jag ju lägga ner min sida direkt, men har ingen kontroll över bilderna som är utlagda på portalen. Det kanske inte var tänkt att allmänheten skulle se alla bilder...(?)

Jag funderar på att lägga in lite fler bilder och sätta ut copyright-text på de bilderna och se ifall ansvarig får sig en tankeställare....

Det finns ju många sådana trådar i forumen här. Du behöver inte skriva ut "copyright" för att du ska ha upphovsrätten. Det har du ändå. Läs lite om liknade situationer i forumen och kontakta klubben och tala om vad de gjort för fel. Om du vill att de ska ta bort bilderna, betala dig, eller bara sätta ut ditt namn. Tycker jag.

Det beror ju på hur bra kompis du vill vara med dom sedan.

Ta kontakt med Staffan Teste här på fotosidan (Expertsidan) så hjälper han dig.

Är det många bilder? Om man ska följa dom prislistor som finns så hamnar din ersättning på runt 5000kr/bild.

Det du ska göra till att börja med är att dokumentera hemsidan med dom stulna bilderna med hjälp av skärmdumpar. Be någon kompis att göra detsamma. Lägger du upp adresserna här så får du en mängd vittnen på vad som har publicerats.

Sedan är det bara att skicka en räkning för publiceringen.

Men hör med Staffan först så hjälper han dig att få betalt på enklaste sätt.

Sök gärna i forumet på "bildstöld" och "upphovsrättsbrott" så hittar du mer info.

Bara att skicka faktura. Du skyddas oavsett om du skriver att det är copyright eller inte! Pengar inkasseras utan att behöva passera fotbollsklubben - mycket dessutom eftersom de utelämnat namn också.

Dock har kanske klubben inte så mycket pengar, men en ordentlig tillrättaläggning är på sin plats..

// Jocke

Ta kontakt med fotbollsportalen (antar att det är ett typ av forum?) och säg åt dom att ta bort bilderna. En början i alla fall... :)
Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
4 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall,
för att kunna fullgöra sin skyldighet enligt 5 §, ha sådan
uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till
omfattningen och inriktningen av verksamheten.

5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en
elektronisk anslagstavla skall den som tillhandahåller
tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt
förhindra vidare spridning av meddelandet, om

1....

2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i
upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5
kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och
konstnärliga verk genom att sända in meddelandet.

Intressant hur olika klubbar agerar...

Jag fotograferar grabbens matcher och för ett år sedan så deltog han i en lokal fotbollsturnering (Luleåspelen) och jag fotade som vanligt och lade upp bilderna som jag brukade.

Lite senare så var den arrangerande klubben i kontakt med mig och frågade om de fick använda bilderna, vilket de fick om de bara skrev ut att de var mina bilder.

I år så är jag anlitad som matchfotograf för hela turneringen. Visserligen så är det är inga pengar i det hela eftersom det rör sig om ideell verksamhet och mitt intresse är också ideellt.

Det genererar lite träffar på min site också:) Det är redan folk som har varit in och tittat trots att jag inte har någon annonsering (hela 2 pers:)

--jalle

Jag orkade inte bry mig så det hela rann ut i sanden....men när jag såg denna tråden igen kollade jag upp sidan, och de låg minsann kvar. Blev irriterad igen och slängde iväg ett mail att nu får de faktiskt ta bort mina bilder.

Fotar nu ett damlag istället, vilket är roligare. De visar att de blir glada för bilderna...

Kul Jalle att du blev anlitad som matchfotograf för turneringen.

Jag funderar lite på om det går att försörja sig som sportfotograf, tex fota allsvenskan och friidrott? Är nog svårt utan utbildning va?

Jeppe skrev:
Nej... ingen utbildning...bara bra bilder.

Tack för svaret, men jag hänger inte riktigt med....går det inte att försörja sig som det, eller är det inte så svårt bara man kan ta bra bilder??

Följdfrågor: Vad är minimiutrustning för att kunna ta de bilder som krävs?

Finns det några tips på hur man kan slå sig in på marknaden? Finns det möjligheter att få praktik med någon sportfotograf tro (är långtidsarbetslös)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar