Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotboll med Sony DCS-W1

Produkter
(logga in för att koppla)

matte2k

Medlem
Har en ovanstående kamera men är inte så kunnig men vill gärna lära mig.

Ofta när man fotar saker i rörelse så blir bilden så suddig. Vad beror det på?
Förmodar att det har något med slutartid att göra eller?
Att kameran måste fokusera innan den tar bilden?

Var tex på fotboll här om dagen och tog lite bilder. Men alla blev suddiga lite här och där.

Man kan inte ställa in så den tar bilden snabbare utan att fokusera så mycket?

/nybörjare

edit: hur har tex den här personen tagit denna bild utan att få personerna suddiga?
http://www.nordfoto.se/japan/5.jpg

Senast ändrad:
Med en liten point & shoot digital kamera har du mycket få möjligheter att ta sport bilder där du önskar att frysa rörelsen, den är praktiskt taget obrukbar till detta.

Det beror på att den har en liten lins som inte släpper in så mycket ljus som en större lins

Större lins = snabbare slutar tider, den registrerar samma ljus, men under mycket kortare tid.

Mindre lins = ljus svag, behöver 2-3 ggr längre på sig att registrera samma mängd ljus, så som du förstår har objekt redan hunnit röra på sig några cm eller mera, som återges oskarpt.

Kolla i din brusanvisning, för tips om hur du kan ställa din kamera för högre iso känslighet, sport bilder, porträtt läge ger ofta en större bldar öppning & snabbare slutar tid.

I stark sol jus får du generellt mycket snabbare slutar tider även med en liten digital kompakt kamera.

Om du känner att foto som hobby är din grej, satsa på en digital system kamera ex vis Nikon D50 om ekonomin tillåter, den ger dig helt obegränsade möjligheter.

Annrs finns också bra mellanting som Canons ljus starka & mycket fina G serien, G3 G4 G5 osv. du kan ställa slutar tider själv, känslighet, olikaexponerings lägen. Kamerorna har också mycket bra optik som är större & ljus starkare än vad man finner på den typ av kamera som du har.

Lycka till

Senast ändrad:
Ok.. tack för det mycket utförliga svaret...

Hittade detta på Sonys hemsida, ett utdrag från tekniska specen... så kanske ni vet lite mer vad kameran kan och inte kan:

Slutartid i auto-läge (sek)
1/8-1/2000

Läge för slutartidsprioritet (sek)
NEJ

Läge för manuell slutartid (sek)
30-1/1000

Brusreducering för långa slutartider
ja

Varning för handskakningar
ja

Exponeringskontroll
+/-2,0 EV, 1/3 EV-steg

Vitbalans
Auto, Dagsljus, Moln, Lysrör, Glödlampa

Ljusmätning (flermönsters)
ja

Ljusmätning (spot)
ja

hela specen: http://www.sony.se/view/ShowProduct...nicalSpecs&category=DPH+Digital+Still+Cameras

/mathias

I allmänhet har kompaktkamerorna relativt ljuskänslig optik även i teleläge. Ifråga om ljuskänslighet ligger många, speciellt av de lite dyrare, kompaktkamerorna mycket bra till och det är svårt att hitta rimligt billig optik till SLR som är lika ljuskänslig - se tex Panasonic DMC-FZ30, DMC-FZ20, Sony DSC-H1, Canon PowerShot S1 IS etc. Ur snabbhetsperspektiv är det således absolut inte några problem med optiken. De än mer kompakta kamerorna, tex sony dcs-w1, har något mindre ljuskänslig optik. Den optiken är dock ungefärligen lika ljuskänslig som tex kit-optiken till D70s, D50 eller EOS 350D!!!
Skärpedjupet är dock betydligt större på samma bländare i en kompaktkamera än i en dSLR/SLR.

En begränsning som uppkommer är dock att sensorn i den kompakta digitalkamerorna är så liten. De är ofta rejält brusiga när man ökar ljuskänsligheten på sensorn och blir därför i praktiken inte lika användbara. De flesta digitala kompaktkameror klarar inte högre ISO än ca 400. Detta begränsar något möjligheterna. Är det ordentligt ljust är detta dock inte något som helst problem! Du kan säkert utan problem komma ner i rimliga exponeringstider.

Vad som jag däremot tror är ett problem är att många digitala kompaktkameror inte har så snabb seriebildstagning, även om det verkar som många av de nyare kan komma upp i nästan samma hastighet som de billiga dSLR. Ett annat problem kan vara att de är långsamma att fokusera och är allmänt lite långsammare - om inte saker och ting har ändrat sig avsevärt på något år. Det kan också ställa till problem.

var betraktar du som "inte så lång serietagning"?

det jag tycker är fördelen med just W1an jämfört mot andra liknande kameror är att den är så pass snabb i uppstart, sekvenstagning och allt sådant...

matte2k skrev:
var betraktar du som "inte så lång serietagning"?

det jag tycker är fördelen med just W1an jämfört mot andra liknande kameror är att den är så pass snabb i uppstart, sekvenstagning och allt sådant...

med "inte så snabb seriebildstagning" menar jag att de ligger i allmänhet under ca 2 bilder per sekund. Fast jag vet som sagt inte hur läget är nuförtiden. Jag vet inte heller hur snabb w1:an är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar