Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota småkryp

Produkter
(logga in för att koppla)

Cam0milla

Medlem
Om man ska fotografera en fluga och få bra bildkvalite, vilket objektiv ska man ha då?
Funderar på att köpa en Nikon, så objektivet måste passa den då. :)

70mm-300 antar jag är lite för litet, men finns de kanske nåt objektiv som är 70-400 eller?

Nån som vet, skriv gärna tillbaka!
Kram!

Kamera/objektiv med Macro

Det är Macro funktion du söker.
Antingen blir det en kompakt kamera som har allt inbyggt, eller en systemkamera med ett objektiv med bra närgräns/Macro.
Det är din plånbok som får styra vilket du väljer.

Allt tålamod för makro för att fånga en fluga på bild kommer med tiden, men det finns några knep.
De drar sig ofta till sötsaker, honung på en tändsticka etc...

Lycka till!

Camilla: 70-300 som du nände är sk teleobjektiv. Det gör att du kommer "närmare" ditt motiv som är långt borta. Problemet med dessa objektiv är att ders närgräns, alltså hur nära du kan vara ditt motiv är gansak "dåligt" ett 300mm objektiv kanske har en närgräns på 3 meter... säger sig självt att fotografera en fluga från 3 meter bli inte bra...

Vill man fotografera småkryp då använderman ett sk macroobjektiv. Dessa är konstruerade för att komma otroligt nära sitt motiv. det handlar om centimetrar. Men även här finns "telemacro" tex 100mm mcaro.

Denna är fotograferad med ett 60mm macro objektiv. jag var några centimeter ifrån flugan

Bilagor

• _mg_6950.jpg
    _mg_6950.jpg
    74.3 KB · Visningar: 539
jag använder iof Canon, men detta kostade runt 3.500:-, Bra macroobjektiv kostar nog ungefär så.

Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor

^^ är det de objektivet du har alltså?
Har du några andra bilder? Som är ännu närmare som jag skulle kunna få se?

Det är ju detta som är problemet med systemkameror, man måste köpa olika objektiv... i kompakterna så sitter det redan ett zoom objektiv som oftast har en macro funktion och sträcker sig upp till teleeffekt. Kvalitetn är ju inte alls som i riktiga objektiv, men det är bekvämare och billigare så man måste väga kostnaden mot nyttan. vet du att du ska satsa på fotto och macro då är systemakmera med macro objektiv givet!

Cam0milla skrev:
Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor

^^ är det de objektivet du har alltså?
Har du några andra bilder? Som är ännu närmare som jag skulle kunna få se?

Nej jag har Canon objektiv, canon pasasr bara till Canon och Nikon till Nikon, men det är samma läsk allt. ett Nikon objektiv skulle ge exakt samma bild som den jag visade...

jao, macro objektiv är väldigt skarpa...

sista bilden nu. Denna blomman är kanske 1,5 cm i diameter. såg den i gräset vid havet, man ser dom knappt på marken eftersom vanliga grässtrån gömmer dom

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    83.1 KB · Visningar: 495
Jag köpte ett Canon 100mm Macro i höstas, använde det mkt litet ända fram tills i våras. När jag väl började fatta hur man kan använda ett Macro blev det mitt absoluta favoritobjektiv! Fördelen med 100 mm är att du kan vara lite längre från motivet (om du t.ex. skall fota insekter o andra småkryp kan det vara knepigt om du måste komma så nära som 15cm). Canonlinsen kostade ca 5.000:-, men det var det klart värd!

jao.. 100mm macro är nog att föredra.. nu gillar jag verkligen mitt 60mm men ska man fotografera flugor så kan nog 100 vara att föredra.. men jag fotograferar mest växter med macrot så då kvittar det helt

Hej!

Jag skulle rekommendera dessa macroobjektiv:

Nikon 60/2.8 kostar 5400 kr
Tamron 90/2.8 kostar 3900 kr
Sigma 105/2.8 kostar 4000 kr
Sigma 150/2.8 kostar 6000 kr
Sigma 180/2.8 kostar 6500 kr

Och personligen kommer jag köpa ett 150 eller 180 mm.
Men för en ung tjej med tight budget (som jag vet att Camilla har) så känns det som Sigma 105mm/2.8 macro är ett bra val!
Tamron är också en stark kandidat, men de extra 15 mm kan göra mkt?

Planerna var från början att använda ett 70-300 Sigmaobjektiv med "fuskmacro", men då kommer man inte riktigt såhär nära som de ovan nämna objektiven.

Mvh Fredrik

Tagit med 70-300 Sigmaobjektiv med så kallat "fuskmacro". Funka ju bra tycker ju jag.
:)

Bilagor

• blää kopiera.jpg
    blää kopiera.jpg
    54.4 KB · Visningar: 301
Har du några fler bilder tagna med 70-300 macro?

Den där ser man inte vad det är på )=

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar