Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota småkryp

Produkter
(logga in för att koppla)
Cam0milla skrev:
okej. du har inte tagit några fler sånna där när bilder?

Mja hade svårt att hitta nu.
Här är en närbild på en persienn, fast jag var rätt långt ifrån då.

Bilagor

• dsc_0606 kopiera.jpg
    dsc_0606 kopiera.jpg
    45.7 KB · Visningar: 278
Okej :) Jag sitter och funderar på viket objektiv jag ska köpa. Eh, ska se om jag kan komma på nån deal med morsan! :) (Om jag får låna pengar eller nåt)

Mellanringar

Du kan också köpa en sats mellanringar för ca 1000 kr. Dessa kan du använda till alla objektiv och få makrofunktion. Läs mer här på fotosidan här . Mellanringar ger bra bildkvalitet men stjäl lite ljus fast detta är ofta inget större problem då man kan höja ljuskänsligheten och ändå få tillräckligt snabba tider.

Snygga makrobilder!
Jag tror att fotograferna har hållit kameran still och att det inte blåst.
Dvs med så stor förstorning är det viktigt att tänka på rörelseoskärpa.
Jag har ett Mikro Nikkor 55mm 2,8, vilket är ett trevligt objektiv.
Det har ju bländare 32 som minst.

Min fråga till forumet är vad ni anser om bl 32 ?
Man säger ju att de flesta objektiv ger bäst skärpa vid bl 8 - 11.
Med mindre blir det risk för diffraktioner etc.

För att få skärpa som bilderna ovan krävs nog även en snab tid för att inte få rörelseoskärpa.

Med 55mm objektivet på en D200. motsvarar det ju nästan 90 mm, och man får ett ganska kort skärpedjup.

Det är ett dilemma med makro.
Ibland vill man ha stort skärpedjup, vilket kräver ett vidvinkel med mellanringar, men då kommer man alldelse för nära flugan.
Med längre brännvidd blir det ett lite konstigt perspektiv, särskilt om det finns oskärpa i bilden, dvs bakom och framför skärpeplanet. Oskärpan växer och det ser ofta konstigt ut.

Att handhålla kameran är nästan omöjligt, hur stadig på handen man än är. Problemet vid macro om man är nära alltså är inte rörelseoskärpa, det kan man oftast fixa med slutartiden, problemet är "tilt" alltså att man kommer fram eller bak lite. På dessa avstånd så är du direkt ur fokus vid minsta lilla millimeter fel.

Jag använder således stativ även om ajg ibland kör frihand, men då är procenten på en skarp bild kanske 5%

Ang bländare så går jag aldrig över f8 i princip. Ljus och slutartider är ju problem vid macro. Skärpedjupet reglar jag framförallt genom avståndet till motivet och som kompliment bländaren.

Hoppas det går bra med ditt objektivval :) om jag var du (om det nu är din första kamera å objektiv) så skulle jag inte köpa ett objektiv med fast brännvidd.. (huu så dyra också, oftast) du kan ju variera dig så mycket mer ifall du kan zooma.
Ett Sigma 70-300 går ungefär på 2300kr, vilket är billigt å bra!

spegla skrev:
Hoppas det går bra med ditt objektivval :) om jag var du (om det nu är din första kamera å objektiv) så skulle jag inte köpa ett objektiv med fast brännvidd.. (huu så dyra också, oftast) du kan ju variera dig så mycket mer ifall du kan zooma.
Ett Sigma 70-300 går ungefär på 2300kr, vilket är billigt å bra!

Vad är fast brännvid?

Fastbrännvidd är generellt enklare att tilvlerka och således BILLIGARE. den optiska kvaliten är i regel också något bättre än motsvarande zoom.
Klara fördelar alltså. Men det finns ett stort problem med fasta brännvidder.
Anta att du har ett objektiv med 70mm brännvidd och du fotograferar en snygg kille på 10 meters avstånd, det går jättebra. ponera sedan att längre bort står tidernas hunk som du vill plåta, då måste du sprigna fram till honom och plåta.

Med ett zoom objektiv så kan du stå kvar och zooma in och öka brännvidden så att avståndet skulle ha blivit samma som om du sprang fram.

principen är samma för kompaktkameror.

Zoom är således mycket smidigt, eliminerar flera objektiv och idag är kvaliten väldigt bra. Däremot innehåller ett zoom objektiv fler delar och framför allt rörliga delar. Konstruktionen är mycket mer komplicerad i tillverkningen så därför kostar ett bra zoom objektiv lite mer.

Kan du skaka fram tillräckligt med kosing så tycker jag du ska titta extra på Sigma 180 macro
Du får ett bekvämare arbetsavstånd till skyggare insekter och du får dessutom ett utmärkt teleobjektiv "på köpet". Inte helt fel när det dyker upp något intressant en bit ifrån medan du böker i myllan efter motiv.
Mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar