ulltand skrev:
Kanske jag har fel, med inte finns något generellt fotoförbud på skolor, och hur är det då med skolgården, är inte det en offentlig plats?
Och inte krävs väl att vårdnadshavare godkänner bildpublicering?
Var har du hittat de lagar och regler du pratar om? Själv kikar jag på Datainspektionens hemsida.
http://www.datainspektionen.se/index.shtml
Nu var jag nog för otydlig tror jag, får se om jag lyckas reda ut vad jag menar, jag tror vi talar om lite olika saker bara.
Datainspektionen har inte så mycket att göra med vad man har för lokala bestämmelser på en skola, även om skolan naturligtvis måste följa lagarna. Jag har inte pratat om några lagar vad jag vet, det kan ju vara dock förbjudet att fotografera på skolan ändå. Notera att jag talar om grundskola, alltså barn mellan 6-16. På skolor med vuxna elever har man ju inte såna här regler.
Ordningsreglerna bestäms ju lokalt, fotoförbudet finns säkert inte överallt, det är ett ganska nytt påfund, som kom när kameramobilerna dök upp, och det finns på dom grundskolor jag känner till. (Jag skrev ALLA - det var dumt...)
Reglerna jag talar om bestämmer skolorna själva, eftersom skolor inte är offentliga platser kan dom ju själva bestämma vad som gäller. Och ja, det gäller skolgården också. Det händer ganska ofta att man får avhysa folk som hävdar att dom får vara på skolan och skolgården även om dom inte går där eller har barn där, ibland med hjälp av polisen. På den punkten spelar det inte så stor roll om du har kamera eller inte.
Anledningen att det oftast är förbjudet att fotografera på skolor är att det förekommit att barn blivit plåtade och sedan uthängda på nätet i mer eller mindre otrevliga sammanhang. Visst, man kan aldrig hindra sånt totalt, men skolan måste i alla fall se till att det inte händer på skoltid, inom skolans område. Därav förbudet. Det klart att det görs undantag under skolföreställningar, konserter, och avslutningar naturligtvis.
Förbudet kom till mest för att stävja elevernas fotograferande av varandra, men det gäller för alla.
Jag talar ju från skolans perspektiv, och där var jag definitivt otydlig; ska SKOLAN publicera bilder på barn måste man alltid ha tillstånd av målsman. Får du tillstånd av rektor att fotografera i skolan för t.ex. en tidning behövs ju inte det naturligtvis.
Regeln är väl bara att man alltid måste fråga innan man fotograferar i en skola, har man ett tydligt syfte så tror jag inte att man får nej, men man kan inte smyga runt och plåta utan att förklara sig, då får man finna sig i att bli polisanmäld och utredd. Som du vet finns det en ganska stor rädsla bland föräldrar för pedofiler och annat.
Hm, hoppas att det där blev tydligare.