ANNONS
Annons

Fota okända på allmän plats

Produkter
(logga in för att koppla)
Brejdol skrev:
En skola är ju INTE en allmän plats, faktum är att man t.o.m. måste ha tillstånd för att vara där om man inte är förälder/elev på skolan, och det gäller inte bara inomhus, utan det som är definierat som "skolans område".

Nu är jag lite ordmärkare, men även här tror jag inte på så där direkt. Begrepp som ¨skolans område¨ tror jag inte på som juridiskt hållbart begrepp. Ex: Då skulle en kontrakterat skolskog ha tillträdesförbud och det har den inte.

Att rektor får besluta om utkastande av en störande person ur lokalerna är en annan sak. Att det till vissa delar borde vara som du skriver är också en annan sak.

Japp, jag har varit inne på datainspektionens sidor många gånger. Där står det ju bl.a. precis som jag sagt att det kan bli nödvändigt att "inhämta samtycke" om man ska publicera bilder av bl.a. skolelever.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska vara tydligare, så jag låter bli...

Utanför skolans område

Den här bilden tog jag på busshållplatsen. Fejkad bild, frågade först. En sån här bild måste ju vara fullständigt OK, trots att de är minderåriga. Inne på skolan skulle jag INTE fota, det är att utmana ödet, speciellt med tanke på att jag är "en gammal gubbe" och då får man inte göra så, hur ärlig och juste man än är. Det är dock en annan diskussion att föra, en mans trovärdighet kontra en kvinnas.

Bilagor

• utstött_03_400px.jpg
    utstött_03_400px.jpg
    21.2 KB · Visningar: 407
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar