Annons

Fota Månförmörkelsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa vecka är det tydligen månförmörkelse!

http://www.newsner.com/2015/09/allt...historiska-natten-med-blodmane-och-supermane/

Någon som har lite erfarenhet och kanske tips osv om vad / hur man kan fota osv? :)

Klart sugen på att gå upp och fota, men vet inte riktigt vart jag fotomässigt skall börja?

/Jocce

Du bör ju prova att fotografera månen några gånger innan den 28:e så du vet bättre vad som fungerar.
Intressantaste månbilderna får man, tycker jag, om man kan se lite av landskapet också. Snyggaste månen har precis gått upp eller ska precis gå ner. Då ser den också störst ut.
Det finns appar som kan hjälpa dig att hitta var på horisonten månen går upp eller går ner och de pekar ut riktningen mot månen, eller solen, från en given punkt.
Själv tycker jag det är svårt att kunna pricka in exakt var månen ska gå upp en given dag. Det skiljer mycket från en dag till en annan.
Till sist så är men helt beroende av vädret. Är det mulet och man är ute efter en fullmåne så är det kört. Bara vänta till nästa fullmåne och hoppas på bättre tur.

Tja Jocce!

Jag är själv råamatör på allt var astrofoto heter men hade jag haft frågor hade jag messat Rommel/Stefan. Får du inga svar här så skicka han ett mess, han har säkert nåt tips eller 2.

Ett tips är att det finns gratisappar till telefonen med vilka man kan se på en karta exakt var månen kommer vara vid olika tidpunkter, var den kommer att gå upp och vid vilken tid osv.

Bilagor

• Screenshot_2015-09-23-19-41-24.jpg
    Screenshot_2015-09-23-19-41-24.jpg
    32.4 KB · Visningar: 145
Om möjligt så fota med så lång brännvidd som möjligt. Månen kommer växa med landskapet. Vidvinkel gör att månen ser ut som en liten prick.

Jag är inte särskilt bra på att fota varken sol eller måne men den här appen tycker jag är utmärkt för att hålla reda på sol och månes upp- och nedgång, mest för att hålla koll på ljuset! Den här appen och yr.no (för koll på vädret) så är det lätt att planera sin fotodag. Tycker jag!
The Photographer's Ephemeris, finns både på Google play-butik och Iphones Appstore samt på webben för din stationära dator! Tror du hittar den här: http://app.photoephemeris.com/

Provade fota månen igår som lite träning :). Var inte helt lätt måste jag säga, då det var lite molnigt bitvis så gick det inte att ha nå speciellt långa slutartider. Önskar dock att jag hade kunnat provat med högre F värden också.

Fick ändå hyffsat resultat tycker jag, ladda upp en provbild i mitt album om någon vill se. ska prova igen i kväll om det inte är för molnigt.

Någon annan som tränar? :p

Jag tänkte göra ett försök att skapa någonting liknande bilden nedan.

Problemet är, kommer köra med Sony A7 men ska jag använda 35mm eller 50mm (har inget däremellan). 35mm täcker 63 grader diagonalt och 50mm täcker 47 grader.

Månen kommer röra sig ungefär 45.5 grader från att förmörkelsen börjar tills den försvinner bakom horisonten.

Med 50mm kommer jag kunna avbilda en större måne men med nästan ingen marginal alls om jag komponerar lite fel, medan med 35mm kommer jag ha god marginal men månen kommer bli mindre.

Bilagor

• eclipse2.jpg
    eclipse2.jpg
    19.3 KB · Visningar: 264

Problemet är, kommer köra med Sony A7 men ska jag använda 35mm eller 50mm (har inget däremellan). 35mm täcker 63 grader diagonalt och 50mm täcker 47 grader.

Månen kommer röra sig ungefär 45.5 grader från att förmörkelsen börjar tills den försvinner bakom horisonten.

Med 50mm kommer jag kunna avbilda en större måne men med nästan ingen marginal alls om jag komponerar lite fel, medan med 35mm kommer jag ha god marginal men månen kommer bli mindre.
Det där var ju förbannat läckert. Hur går man tillväga för att få till det där. Att det handlar om en multiexponering det begriper jag också, men hur har man gått tillväga?

Behöver man bege sig till ett mörkt ställe för att lyckas (bort från stad/orts ströljus), eller det är bara för att fota stjärnor och liknande?
Månen är ju ändå relativt ljus.

Ta det säkra före det osäkra och beskär i efterhand?

Det där var ju förbannat läckert. Hur går man tillväga för att få till det där. Att det handlar om en multiexponering det begriper jag också, men hur har man gått tillväga?

Ja visst ser det läckert ut! Jag har aldrig försökt mig på något liknande men vad jag förstått så gäller det först att hitta ett bra ställe och rigga upp kameran på stativ (som man inte få flytta). Sen tar man bild efter bild vartefter månen rör sig över horisonten. Det kommer bli en massa trixande med slutartid och ISO för att få rätt exponering av själva månen vart efter den blir mörkar och mörkare för att sedan vända och bli ljusare. Förgrunden får man exponera separat och eventuellt en exponering för själva himlen om man vill få med lite stjärnor och kanske till och med få med en bit av vintergatan. Kan hända att himlen blir rätt exponerad när månen är som mörkast. Slutligen smäller man ihop allt i PS. Låter ju inte så svårt! *ironi* :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar