Annons

Fota Månförmörkelsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta det säkra före det osäkra och beskär i efterhand?

Ja det får bli 35mm F2.8 nerbländat ett eller ½ steg.

Bilden jag gav som exempel är förmodligen fotad med ett objektiv för månen och ett vidare objektiv för förgrund/bakgrund.

Här är ett till exempel

Bilagor

• 12030861_10152995188685216_1007845679_n.jpg
    12030861_10152995188685216_1007845679_n.jpg
    38.2 KB · Visningar: 137
Ja visst ser det läckert ut! Jag har aldrig försökt mig på något liknande men vad jag förstått så gäller det först att hitta ett bra ställe och rigga upp kameran på stativ (som man inte få flytta). Sen tar man bild efter bild vartefter månen rör sig över horisonten. Det kommer bli en massa trixande med slutartid och ISO för att få rätt exponering av själva månen vart efter den blir mörkar och mörkare för att sedan vända och bli ljusare. Förgrunden får man exponera separat och eventuellt en exponering för själva himlen om man vill få med lite stjärnor och kanske till och med få med en bit av vintergatan. Kan hända att himlen blir rätt exponerad när månen är som mörkast. Slutligen smäller man ihop allt i PS. Låter ju inte så svårt! *ironi* :)
Jo , jag misstänker att det är en himla massa jobb för att få till det där. Tyvärr är jag för lat för att hålla på och trixa med det där, men som sagt, häftigt resultat. Du får kanske berätta hur du gått tillväga när du presenterar resultat ;).

fast fota månen med 35mm funkar inte så bra. Det kommer bara bli en liten prick på himlen.

Här fotade jag månen tidigare ikväll med 200mm inte direkt nära så du kan tänka dig hur det kommer bli på 35mm

Bilagor

• 1-50 sek. vid f - 8,0 ISO 400 27 september 2015 Andreas Christensen_.jpg
    1-50 sek. vid f - 8,0 ISO 400 27 september 2015 Andreas Christensen_.jpg
    18.4 KB · Visningar: 130
fast fota månen med 35mm funkar inte så bra. Det kommer bara bli en liten prick på himlen.

Här fotade jag månen tidigare ikväll med 200mm inte direkt nära så du kan tänka dig hur det kommer bli på 35mm

Jo jag vet jag har testat fota månen med 35mm men för att få med hela förloppet utan att flytta kameran har jag tyvärr inget val (se min fråga tidigare i tråden). Hade varit bättre om månen haft en brantare kurva men nu är det inte så och inget jag kan göra något åt. Dessutom ser det ut att bli en hel del moln så kanske blir ett skit av detta projekt vilket fall!

Kommer även ta med min APS-C med 200/400mm för "single shots" :)

Det här låter intressant, vilken tid kommer månen vara som rödast ?
Just nu är det ju tyvärr rätt molningt i Sthlm 😕 , Men om det klarnar upp så tänkte jag nog försöka ge mig ut i natten.

För 30 min sedan såg det inte alls bra ut, moln över nästan hela himlen men nu har det klarnat upp rejält iaf här i Dalarna. Ser lovande ut det här! :)

I min del av Stockholm är det ett rejält molntäcke och man anar knappt fullmånen bakom de täta molnen.

Jag hoppas verkligen att de hinner skingra sig tillräckligt för att jag ska få en bild eller två...

Ett försök. typiskt att jag glömde mitt stativ på annan plats. Fick luta mot ett staket.
Sony A7, samyang 135. 1/4 sekund iso 400 f 2.0

Bilagor

• Blodsmåne2.jpg
    Blodsmåne2.jpg
    20 KB · Visningar: 189
Här kommer två av bilderna jag tog i natt. Var lite svårt att få en bra komposition i mörkret, och så här i efterhand skulle jag ha väntat ett tag till för månen blev betydligt större lite senare på morgonen. Men då hade jag redan åkt till en annan plats, som jag trodde skulle fungera bra men tyvärr visade sig att det inte alls blev bra där. Men inte så mycket att göra åt nu tyvärr.

ANiNZMGgrOP_Bmi0JLrr8KLAZ7KX04HeUZ0CTUsMsHo.jpg

t9L9z2VoQ7KD0cr117D6jU4Cdtpm4_ilqxaybl8xFbg.jpg

Snyggt :)

För oss började kvällen helt molnfritt men när det blev dags så vart de mycket värre så vi övergav våran utkiksplats. lyckades ändå få någon bild genom nått enstaka hål i molntäcket :)

det jävliga var att åt andra hållet så var det molnfritt...

Här kommer två av bilderna jag tog i natt. Var lite svårt att få en bra komposition i mörkret, och så här i efterhand skulle jag ha väntat ett tag till för månen blev betydligt större lite senare på morgonen. Men då hade jag redan åkt till en annan plats, som jag trodde skulle fungera bra men tyvärr visade sig att det inte alls blev bra där. Men inte så mycket att göra åt nu tyvärr.

Visa bilaga 139449

Visa bilaga 139450

Det blev väl rätt bra? Hos mig var det tyvärr mulet.

Månen har faktiskt samma storlek jämt. :)

Anledningen till att den ser lite större ut just nu ("supermåne") är att banan inte är cirkulär, så den befinner sig lite närmare jorden än annars. Avståndet ändras dock inte speciellt fort så den hade inte sett större på bara ett par timmar. (F.ö. så ökar avståndet nu, så månen kommer snarare att se lite mindre ut med tiden.)

Det blev väl rätt bra? Hos mig var det tyvärr mulet.

Månen har faktiskt samma storlek jämt. :)

Anledningen till att den ser lite större ut just nu ("supermåne") är att banan inte är cirkulär, så den befinner sig lite närmare jorden än annars. Avståndet ändras dock inte speciellt fort så den hade inte sett större på bara ett par timmar. (F.ö. så ökar avståndet nu, så månen kommer snarare att se lite mindre ut med tiden.)

Tack, jo det blev helt ok. Du har helt rätt att månen är lika stor jämnt, skrev bara lite slarvigt. Får skylla på att det inte blev så många timmars sömn inatt ;-)

Lyckades få några hyggliga bilder på supermånen på söndag kväll, men i morse var det mulet. Nåja, jag få vänta till 31 januari 2018 i stället.

Det var i princip omöjligt att få till en lång serie eftersom moln kom och gick, dessutom behöver jag nu en mycket kraftfullare dator för att kunna processa så många lager. Dock kommer slutresultatet inte bli i närheten av vad jag hade tänkt mig. Nåja det va iaf häftigt att uppleva. Bättre tur nästa gång.

Kul att se att några iaf fick fina bilder :)

Själv blev det fiasko. Har suttit och tittat igenom vad jag fotade igår och det vart rent skit tyvärr :( Fick några lärdomar dock så var inte en total förlust. Hade problem med moln när de började närma sig blodmåne, fick försöka fota i gluggarna och det gick inge vidare. Får vänta till 2018 och göra ett nytt försök :)

Kul att se att några iaf fick fina bilder :)

Själv blev det fiasko. Har suttit och tittat igenom vad jag fotade igår och det vart rent skit tyvärr :( Fick några lärdomar dock så var inte en total förlust. Hade problem med moln när de började närma sig blodmåne, fick försöka fota i gluggarna och det gick inge vidare. Får vänta till 2018 och göra ett nytt försök :)

Samma här... ville inte sabba mörkerseendet och upptäckte lite sent att det satt 16-35 där fram, och ingen 200/300 med mig...
Fick till slut på 24-105. Man glömmer lätt hur fort månen rör sig på himlavalvet, vad kör ni med för slutartider?

Bilagor

• redmon-5.jpg
    redmon-5.jpg
    12.2 KB · Visningar: 78
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar