Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i vallokal

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra G

Aktiv medlem
Vad gäller när det kommer till att ta in en kamera i en vallokal?

Hade planer på att ta bilder på min far/mor/syster när han/hon röstar. Inga andra okända människor.
Vår vallokal har få röstande så för det mesta är det mer eller mindre tomt så om man sköter det snyggt och inte stör andra, finns det nåt i lagen om fotoförbud i vallokalen?

Jag har för mig (men är inte säker) att man inte får fotografera i vallokalen. Undantag görs för nyhetsrapportering. Kika in på www.val.se och kolla om dom har någon information.

-- MW

Lagen är inte så exakt på den punkten (heller). I Kap. 8 4 § står det:

"Röstmottagarna ansvarar för ordningen på röstmottagningsstället. Den som finns i lokalen eller i ett utrymme intill denna skall rätta sig efter de anvisningar som röstmottagarna ger för att röstmottagningen skall kunna genomföras."

Så mitt tips är att kolla med de som jobbar som röstmottagare om det är okej att fota. En kvalificerad gissning är att det är okej att fota när de överlämnar sina röster och de släpps ned i valurnan medan fotografering bakom den gröna skärmen inte är okej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar