Annons

Fota i kyrkan

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Nån som är proffs på att fota i kyrkan? Ska fota på ett bröllop i gammal stenkyrka.

Har en EF28-135IS USM som är f4 i 50mm vilket med största sannolikhet är för mörkt. Så jag vette fan om jag ska plåga folk med blixt eller vad. En blixt går ju inte att slå i taket heller så det blir rakt på och då blir det ju fult :(

Några tips?!
 
Mitt tips är att använda en så känslig film du bara kan få tag på, minst 800 asa, och ett stativ. Eftersom folk (framför allt brudparet) står ganska stilla fungerar det även med längre slutartider typ 1/2 sekund bara du kommer ifrån skakningsoskärpan. Och det kanske inte är av just kyrkobilderna brudparet kommer att göra jätteförstoringar ändå?

Dessutom är utrymmena i kyrkor ofta mindre än man tror, så det är troligt att mycket kommer att fotas med 28-40 mm snarare än 50. Du har kanske möjlighet att kolla in både avstånd och ljus i förväg?

Slutligen, om du vill kunna gå runt utan stativ så kan nog blixten vara bra: om du ställt in kameran så att den endast underexponerar ett steg eller så och låter blixtautomatiken fylla ut resten så blir blixtljuset relativt diskret, men ändå tillräckligt starkt för att eliminera skakningsoskärpa i huvudmotivet. Fasti en kyrka är det förståss trevligt att kunan undvika blixten helt.
 
Jag håller med förgående. Ett bröllop är ju en godstjänst och inte en presskonferens.

En tanke. Ljuset i en kyrka varierar starkt beroende på väder och tid på dygnet. Nu på sommaren kan det mycket väl vara ljust i kyrkan.

Jag har ingen engen erfarenhet av fotografera bröllop, men jag har videofilmat och då var det inga problem med ljuset.

Gå gärna till kyrkan någon dag innan bröllopet för att titta på ljuset och bildvinklar. Ta med dig kameran.

Mitt förslag är att ta med dig både 200ASA och 800ASA. Förslagsvis samma fabrikat och modell. Detta borde borga för att du får liknade färger.
 
skelett skrev:
Nån som är proffs på att fota i kyrkan? Ska fota på ett bröllop i gammal stenkyrka.

Har en EF28-135IS USM som är f4 i 50mm vilket med största sannolikhet är för mörkt. Så jag vette fan om jag ska plåga folk med blixt eller vad. En blixt går ju inte att slå i taket heller så det blir rakt på och då blir det ju fult :(

Några tips?!


Ej proffs men...
Jag fotade ett bröllop med objektivet ovan i en stenkyrka för ca 2 veckor sedan. Det går alldeles utmärkt, men det finns en del saker att tänka på:

* Använd ej blixt precis som de tidigare inläggen säger. Dels är brudparet väldigt nervösa och blir inte mindre nerviga om det blixtrar, dels så drar man uppmärksamheten till sig.

* Prata gärna med prästen om det är ok, det är det oftast, med det är fin gest. Fråga gärna var man kan stå så att man inte är i vägen.

* Ställ in exponeringsmätaren på antingen utsnittsmätning eller spotmätning. Ingen eval. mätning. Fönstrena i kyrkan kan släppa in mycket ljus som kan påverka mätaren till att underexponera motivet (brudparet). Mät på brudgummens kavaj eller golvet och lås exponeringen, rikta om .....

* Använd känslig film, jag använde 800.

* Använd antingen stativ (rek. enbens-) eller IS:en på objektivet. Jag använde IS:en och det gick utmärkt. Det var mer flexibelt.

* Om du ska byta position, gör det när det sjungs. De flesta tittar då ner i sånghäftet och det hörs inte heller när man går.

* Var där i god tid, kolla runt lite och var väl förberedd med film etc.

* Om du sedan fotar utomhus, är det en fördel att använda lite upplättningsblixt eller ännu bättre en reflexskärm för att minska skuggorna. En vit pappskiva duger ofta bra.

mvh
Robban
 
Re: Re: Fota i kyrkan

Robert_B skrev:


* Använd ej blixt precis som de tidigare inläggen säger. Dels är brudparet väldigt nervösa och blir inte mindre nerviga om det blixtrar, dels så drar man uppmärksamheten till sig.
mvh
Robban

Snarare tvärtom, o som nån sa "det är en "gudstjänst" men HALLÅ? Vad minns dom? Händelsen eller bilderna? skärp er.. det är ditt jobb att så diskret som möjligt ta bilder som bevarar känslan o händelsen. Dessutom är dom precis det, nervösa så dom märker inte ens att du e där (om du inte e förbannat klantig) Du kan inte efteråt komma o säga

-tyvärr, bilderna blev ju inge bra
-Vadådå?
-Nemen jag ville inte störa er.. ni verkarde så nervösa.. det håller inte.
 
Hej
Jag och min fru fotograferade ett bröllop för någon månad sedan och tog då alla bilder i kyrkan med "ditt" objektiv EF 28-135IS utan att använda blixt eller stativ.

Trots att det var en grå sommardag med regn i luften så klarade vi oss utan blixten då vi använde ISO800 film (Fuji Sensia). Så du borde också klara dig utan blixt men ta gärna med en för säkerhets skull...

Ett par tips:
-Överexponera hellre än underexponera för att minimera kornet i den snabba filmen.
-Med IS i objektivet är det lätt att ta bilder med (för) långa tider eftersom man tänker att man nog kan hålla kameran still, men glömmer att motiven rör sig.
-Om du har möjlighet, åk till kyrkan innan bröllopet och studera ljuset, lämpliga fotoplatser mm.

Lycka till
 
Re: Re: Re: Fota i kyrkan

Proboarder skrev:
Snarare tvärtom, o som nån sa "det är en "gudstjänst" men HALLÅ? Vad minns dom? Händelsen eller bilderna? B]


Kanske en idiot som satte en blixt i ögonen i samma ögonblick som de skulla säga ja.

Eller så minns de att religiösa släktingar, eller vänner, det finns gott om sådana, glömde andakten och mest tittade på pajasen som sprang omkring och lyste upp i kyrkan.

Du klarar de flesta kyrkor i denna årstid med 800ASA om det inte är frågan om midnattsbröllop. Därför finns det ingen anledning att använda blixt.

Förövrigt är ett bröllop en av de viktigare godstjänsterna i kristenheten, så lite respekt mot de troende kan man ha.
 
Re: Re: Re: Fota i kyrkan

Proboarder skrev:
Snarare tvärtom, o som nån sa "det är en "gudstjänst" men HALLÅ? Vad minns dom? Händelsen eller bilderna? skärp er.. det är ditt jobb att så diskret som möjligt ta bilder som bevarar känslan o händelsen. Dessutom är dom precis det, nervösa så dom märker inte ens att du e där (om du inte e förbannat klantig) Du kan inte efteråt komma o säga

Det var ju en respektfull framtoning du har. Har du plåtat många bröllop?

Kyrkorummet är ett heligt rum. Trots det profana samhälle vi lever i finns det minst en människa i rummet som tror på dess helighet, nämligen förrättaren. Rimligen finns en och annan besökare som också ser rummet som en helig plats.
Det kan för dessa vara direkt kränkande med en som någon annan skrev "pajas" som flänger runt och blåser på med en liten fjantblixt.

Akten är tveklöst en stor passagerit i livet, men samtidigt så går det som skrivet att plåta utan att behöva ösa på med blixtar. Det handlar ju faktiskt bara om att kunna planera genomförandet.

Vid den separata fotograferingen i kyrkan är det ju däremot inga problem att blixta.
 
Jag har fotograferat några bröllop i kyrkan.
Oftast får man inte plåta under vigseln.
Prata med prästen för att få tillstånd.
Helst några dagar innan vigseln.
Tala om att Du inte använder blixt under ceremonin.
Då är det 800 ASA som gäller. Det blir jättebra!
Du får det naturliga ljuset och en fin stämning.
Kornigheten syns inte mycket på bilden inomhus, men den syns tydlig, om Du fortsätter att plåta med 800 ASA efteråt utanför kyrkan.
Var på plats i god tid för att kolla ljus och för att placera Dig, helst så att Du får brudparet från sidan och på brudens sida (vänster om brudgummen). Annars skymmer den oftast svartklädde brudgummen bruden, och det ju hon som är vackrast i sin brudklänning.
 
Jag ska fota ett bröllop i slutet av augusti & hade inte tänkt använda blixten i kyrkan. Nu är det dock så att brudparet insisterar på att jag ska använda blixt ifall jag tycker att det behövs, dom har även pratat med prästen om detta & han har inga invändningar.

Eftersom jag fotograferar digitalt med en kamera som brusar allt för mycket över 200 ASA så har jag bestämt mig för att använda blixten, dock mycket sparsamt. Tycker inte att det känns bra att blixtra sönder hela ceremonin oberoende av vad brudparet tycker.

Vad tycker ni, jag är inte så säker på att brudparet inser vad blixtrandet kan innebära för dem & gästerna?

Larsa
 
prata med prästen och brudparet om läget... mät ljuset för att se om blixt behövs.
inför ett bröllop sker mycket planering.
fotograferingen i och utanför kyrkan är en viktig del av detta...
 
100-200 är långsamt i en kyrka. Särskilt om du vill kunna blända ner några steg också.

Använd stativ hellre än handhållet och blixt.

Om du måste använda blixt så använd den sparsamt. Du skulle kunna försöka sätta blixten (antar att det är en liten handhållen vi talar om) på förlängningskabel och slå den i antingen ljus vägg eller reflexskärm. Vad gäller slutartider så får det nog avgöra vilken ridå du synkar på men akta dig för det kalla hårda blixtljuset.

Du kan inte till nöds låna flera små blixtar som du placerar ut som slavar? Du riskerar lite problem med ljussättningssvårigheter, men det kan bli snyggt. Å andra sidan finns det ett gammalt talesätt KISS (keep it simple stupid).
 
Jo Peter, jag ska åka ut till kyrkan & kolla in ljusläget.

Fotograferade i en kyrka förra året med Sensia 100 på fri hand (hade glömt stativet!). Gick riktigt hyfsat med 50mm-optik på fri hand, hade jag haft stativet så hade det gått mycket bra även med längre brännvidder.

Ska ta ett till snack med brudparet, prästen hade som jag sa inget emot blixt & jag antar att han varit med om ett & annat. Han ansåg att detta var brudparets sak att bestämma.

Mvh, Larsa
 
Johan.

Jag hade tänkt använda stativ + blixt & försöka blanda ljuset i möjligaste mån. Jag använder en Dimage 7i tillsammans med blixten 5600, med denna konfiguration så kan jag köra trådlöst.

Jag har faktiskt inte funderat på möjligheten med att köra blixten trådlöst riktat mot ex. en vit vägg men eftersom jag nån dag ska åka ut till kyrkan så kan jag ju kika på möjligheten, känns dock som lite överkurs för mig.

Tack för era råd.

Larsa
 
Ska brudparet ta vanliga ateljebilder hos ett proffs eller har de fått för sig att du kan leverera detta i kyrkan under vigseln?
 
larsaz skrev:
Johan.

Jag hade tänkt använda stativ + blixt & försöka blanda ljuset i möjligaste mån. Jag använder en Dimage 7i tillsammans med blixten 5600, med denna konfiguration så kan jag köra trådlöst.

Jag har faktiskt inte funderat på möjligheten med att köra blixten trådlöst riktat mot ex. en vit vägg men eftersom jag nån dag ska åka ut till kyrkan så kan jag ju kika på möjligheten, känns dock som lite överkurs för mig.

Tack för era råd.

Larsa

Du får ett mycket mycket mjukare ljus om blixtljuset kommer indirekt.

Med ett direkt blixtljus i den "mörka" miljön riskerar du att få väldigt fula slagskuggor som kan förstöra bilden för dig.

Du skulle försöka ta dig tid att testa innan bröllopet. Ta med dig en hjälpreda som får agera modell, testa ett olika exponeringar med direkt respektive indirekt ljus. Testa också olika mycket eller lite effekt på blixten. Försök se till att du får in ungefär samma ljus som kan antas gälla vid själva bröllopstillfället. Försök också bilda dig en uppfattning om hur långt ditt blixtljus verkligen räcker. Du tappar samtidigt mycket effekt genom att studsa ljuset.
 
extacn skrev:
Ska brudparet ta vanliga ateljebilder hos ett proffs eller har de fått för sig att du kan leverera detta i kyrkan under vigseln?

Jag ska ta bilder under vigseln samt efteråt enligt ett uppgjort schema, dessutom så ska jag "mingelfotografera" på festen efteråt.

Brudparet vill ha personliga bilder & kräver ingen proffskaraktär på dem. Jag gjorde ett liknande uppdrag förra året & har visat dem bilder från det så dom vet ungefär vad som väntar.

Jag är själv inte så intresserad utav proffsateljebilder eftersom jag tycker att dom ofta kan kännas opersonliga (med vissa undantag förstås), brudparet känner samma sak.

Däremot så har jag sett många roliga & personliga bröllopsbilder tagna av både amatörer & proffs utanför atelje.

Mvh, Larsa
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Du får ett mycket mycket mjukare ljus om blixtljuset kommer indirekt.

Med ett direkt blixtljus i den "mörka" miljön riskerar du att få väldigt fula slagskuggor som kan förstöra bilden för dig.

Du skulle försöka ta dig tid att testa innan bröllopet. Ta med dig en hjälpreda som får agera modell, testa ett olika exponeringar med direkt respektive indirekt ljus. Testa också olika mycket eller lite effekt på blixten. Försök se till att du får in ungefär samma ljus som kan antas gälla vid själva bröllopstillfället. Försök också bilda dig en uppfattning om hur långt ditt blixtljus verkligen räcker. Du tappar samtidigt mycket effekt genom att studsa ljuset.

Det viktigaste för mig är nog att inte krångla till det för mycket, jag ska ta med min dotter till kyrkan när jag ska kolla ljuset & testfotografera henne lite.

Om jag ska använda blixten i kyrkan så blir det mycket sparsamt, mer som en upplättning för att frysa rörelser om jag måste gå ned till ex. 1/8 sek (med stativ förstås).

Jag har arbetat mycket på detta sätt i sommar & lyckats ganska så bra tycker jag, dessutom så kör jag ju digitalt så jag ser ju ungefär åt vilket håll det går, om tex blixtljuset räcker mm.

Blixten är kraftig (ledtal 56) men kan ju komma till korta ändå, då är det ju bra att kunna kolla hur exponeringen blev i efterhand.

Larsa
 
På tal om ateljebilder. När jag gifte mig så gick vi till en atelje, dessa bilder ligger idag djupt ned i en byrålåda.

Inget ont om ateljefotografer, men vi träffade nog på en av dom sämre.

Jag kommer nog att ta många dåliga bilder på detta bröllop, men jag hoppas att det blir ett gäng bra personliga bilder också som inte göms bort djupt ned i en låda....

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.