Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i kyrkan

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Fota i kyrkan

berga skrev:
Kanske en idiot som satte en blixt i ögonen i samma ögonblick som de skulla säga ja.

Eller så minns de att religiösa släktingar, eller vänner, det finns gott om sådana, glömde andakten och mest tittade på pajasen som sprang omkring och lyste upp i kyrkan.

Du klarar de flesta kyrkor i denna årstid med 800ASA om det inte är frågan om midnattsbröllop. Därför finns det ingen anledning att använda blixt.

Förövrigt är ett bröllop en av de viktigare godstjänsterna i kristenheten, så lite respekt mot de troende kan man ha.

hehe.. påpekade det tidigare.. man måste vara diskret, annars ska man nog inte fota i kyrkan =)

Senast ändrad:
Blixt

Jag har plåtat ett stort antal Bröllop i kyrkor (betalda uppdrag).
Det är mycket enklare att använda blixt i kyrkan. Prata med prästen och är det okej, så använd blixt. Det är standard att man får plåta mär paret tågar in och när paret tågar ut, samt då de sagt ja till varandra och vänder sig om mot gästerna.Det finns ingen mening med att ta bilder av paret annars då de står med ryggen vänd mot församlingen.

Att pressa film eller använda 800/1600 är inget jag rekommenderar.Det blir bara kornigt vid förstoringar.Att använda reflexskärm inne i kyrkan tänker jag inte ens kommentera : (

Gör det enkelt och använd blixt,men sparsamt.
Blixten gör att alla skuggor och liknande jämnas ut och att brudens klänning ser vit ut , och inte en grådaskig massa som det annars blir.

Personligen använder jag en 50 mm/1.8 lins men valet är fritt. Kör många gånger digitalt, men de gånger jag använder negativfilm så blir det Fuji Superia 100 alt 400.Dia har jag aldrig kört med, och känner inte någon inhyrd fotograf som gör det heller. Blixten kör jag 45 grader up i luften om jag är närmare än 6 meter, för att slippa risken för överexponering av de vita partierna.Jag har även en omnibounce på blixten.

Jag hoppas mina enkla råd ger dig vägledning vid fotograferingen och jag önskar dig lycka till !!!

Niklas, ej kristen mer än´de sista 10 minuterna i livet.

Svar till Larsa

Vid ett enda tillfälle fick jag lov att använda blixt under ceremonin och till och med röra mig fritt, eftersom brudparet fick bestämma.
Det blev alltså 1 blixt per minut (i snitt).
När Du plåtar med blixt är det viktigt att ha den bländaren som stämmer överens med blixtens räckvidd. När det gäller exponeringstid så har den ingen inverkan på exponering på själva brudparet, men stor inverkan hur bakgrunden återgives. Kör Du med kamerans synktid, oftast 1/125, så blir bakgrundens färg gråaktig mörk.
Men kör Du med 1/30 eller t o m 1/15 så får Du bakgrundens naturliga ljus, vilket blir stämmningsfullt.
Jag har kört 400 och 800 ASA utan blixt inne i kyrkan. 400:an är helt perfekt och 800:an bra om Du inte behöver förstora för mycket. Det är det naturliga ljuset som gör att bilden känns bra. Kornet har mindre betydelse på den punkten, enligt min mening.
Stativ har jag aldrig använt - för klumpig hantering i kyrkbänken. Det går alldeles utmärkt att få stöd med armbågarna på kyrkbänkens rygg.
Och då kan Du köra med 1/15.
Man kan också använda ett bordsstativ som stöd på kyrkbänkens rygg.

Re: Re: Re: Fota i kyrkan

Att använda blixt är först och främst en sak som brudparet och prästen bestämmer. Jag använder personligen inte det (om de inte prompt ville att jag skulle köra med blixt) eftersom ljuset blir väldigt bra utan blixt, jag har även kört bländare 11 några gånger för att gästerna skulle vara i skärpa.
Om sedan prästen eller brudparet tycker att det är olämpligt går det inte att komma med....

"men HALLÅ? Vad minns dom? Händelsen eller bilderna? skärp er.. det är ditt jobb att så diskret som möjligt ta bilder som bevarar känslan o händelsen." Citerat Proboarder

Hur diskret man än må vara.

Vill de däremot prompt ha blixt, skall man självklart använda det då, det är deras bröllopsbilder och val.

När jag plåtade sa brudparet till mig att jag fick använda blixt OM jag behövde det. Jag körde som sagt var utan. De blev jättenöjda med bilderna, och tyckte efteråt att det var bra att jag inte använde blixten.

Sedan är det upp till varje bröllopspar att komma överens med fotografen om lämplig tillvägagångsätt.

/Robban

Robert: men utan att verka otrevlig eller nervärderande, men vem är det som kan foto? fotografen eller kunden (som antagligen inte kommer märka blixten ens, OM man är DISKRET).

Du går inte obildad till en bilfirma o säger åt honom att "du, gör såhär, använd hammare istället för skruvmejsel när du fixar min bil.."

visst?

Proboarder skrev:
Robert: men utan att verka otrevlig eller nervärderande, men vem är det som kan foto? fotografen eller kunden (som antagligen inte kommer märka blixten ens, OM man är DISKRET).

Du går inte obildad till en bilfirma o säger åt honom att "du, gör såhär, använd hammare istället för skruvmejsel när du fixar min bil.."

visst?

Christian

Det inte är en studio du plåtar i. Blixtljus är eller åtminstonde kan vara störande för gästerna om du plåtar under själva ceremonin (vilket jag antog vara fallet här). Kunderna märker kanske inget, men gästerna då?

Däremot har du helt rätt vad gäller att blixta på vid in resp uttåg eller när paret vänder sig om är förmodligen inget som någon kommer att fästa så stor uppmärksamhet vid.

Re: Blixt

"Skåningen" skrev:
Blixten kör jag 45 grader up i luften om jag är närmare än 6 meter, för att slippa risken för överexponering av de vita partierna.Jag har även en omnibounce på blixten.

Eftersom kyrktaket är för högt för att reflektera ned ngt ljus så tar du väl då bara tillvara det ljus som Omnibouncern skickar framåt, får man nån effekt av detta annat än att man tappar effekt på blixten?

Vet inte varför jag frågar detta, jag litar på dig Niklas & ska testa din metod innan brölloppet.

Var för övrigt i kyrkan igår, inte för att be utan för att kolla ljuset. Med strålande sol ute så fick jag tider på ca 1/30 sek vid f:4 vid 200 Asa, 200 Asa är så långt jag vill sträcka mig för att hålla brusnivån nere på min D7i.

Tror att jag ska ta lite bilder utan blixt (stativ) under ceremonin & som du föreslog Niklas använda blixten vid in & uttåg, dock med blandning av befintligt ljus förstås. Tog lite testbilder igår & det såg mycket lovande ut.

Hur jag gör i kyrkan om det blir mulet på bröllopsdagen vete katten, då blir det nog mycket längre tider. Att använda bara blixtljus känns inte bra, tog några sådana testbilder igår & dom ser mycket tråkiga ut.

Larsa

Proboarder skrev:
vem är det som kan foto? fotografen eller kunden (som antagligen inte kommer märka blixten ens, OM man är DISKRET).

*Hur använder man en blixt med högt ledtal diskret på 5-6 meters avstånd, blixtrar lite försiktigt eller?*

Tycker alltid att det är lika komiskt när uttåget sker & alla kompaktkameror blixtrar igång, där står faster Märta med kompakten på 15 meters avstånd & dundrar iväg blixten med ledtal 5...

Undrar om hon blev nöjd med bilden?

Larsa

Det som "Skåningen" beskriver är helt riktigt. Jag har också fotograferat ett stort antal bröllop och det är alltid brudparet som bestämmer om de vill att man skall använda blixt och om man skall fota under hela vigseln. Prästen har aldrig blandat sig i...
Välj 200-400 asa för att hålla kornet nere och använd blixt för att lätta upp. Dock inte med kameran inställd på Program. Mät det befintliga ljuset och lätta upp med blixten, kör alltså med bländarförval på kameran (kolla bara så att slutatiden inte hamnar över synctiden men det brukar inte vara något problem!). Det blir mer "liv" i bilderna med en väl avvägd blixt. Bilder där hela kyrkans interiör skall med, fungerar ett stativ bättre. Som "skåningen" också skriver, vinkla blixthuvudet (med omnibounce) vid närmare fotografering, eller underexponera blixtvärdet på kameran eller möjligen på blixten.
När det gäller respekten för kyrkorummet är det ju en fin tanke. Tanken att inte använda blixt där har aldrig slagit mig trots att jag är van "kyrkobesökare". Men visst, samtal med prästen om fotograferingen är ingen nackdel.

larsaz skrev:
*Hur använder man en blixt med högt ledtal diskret på 5-6 meters avstånd, blixtrar lite försiktigt eller?*

Tycker alltid att det är lika komiskt när uttåget sker & alla kompaktkameror blixtrar igång, där står faster Märta med kompakten på 15 meters avstånd & dundrar iväg blixten med ledtal 5...

Undrar om hon blev nöjd med bilden?

Larsa

Och just det händer många gånger.. gästerna har ändå med sig varsin pocketkamera o smäller av blixtar.. men du som fotograf får inte göra det?

Proboarder skrev:
Och just det händer många gånger.. gästerna har ändå med sig varsin pocketkamera o smäller av blixtar.. men du som fotograf får inte göra det?

Ofta blir gästerna ombedda att ej ta foton under själva akten. Vid slutet vänder sig ofta brudparet om och väntar ett tag innan de går ut så att de som vill ta kort ska ha möjlighet att ta den. Då blixtrar det på ganska friskt från "åskådarbänken". Under själva akten är det endast bröllopsfotografen som får fota (i dessa fall). Då finns det en anledning till att brudparet väljer fotoförbud under akten.

Hur många bröllop har du varit på?

Proboarder skrev:

visst?

Då är det bara att säga att "jag är fotograf, jag kan min sak, vill du inte ha blixt, välj en annan som utför jobbet". Detta visar total brist på respekt för brudparet och bröllopet.

Bröllop kan du inte jämföra med en bilreparation. Det 2 personers stora dag som skall förevigas men inte påverkas negativt.

Som jag skrev tidigare: Om brudparet absolut vill att man skall använda blixt (en av dem kanske kan foto), då skall man göra det. Om de ber en att inte göra det, är det MYCKET LÄMPLIGT att avstå blixten. Detta gör man upp i förväg.

Robert_B skrev:
Ofta blir gästerna ombedda att ej ta foton under själva akten. Vid slutet vänder sig ofta brudparet om och väntar ett tag innan de går ut så att de som vill ta kort ska ha möjlighet att ta den. Då blixtrar det på ganska friskt från "åskådarbänken". Under själva akten är det endast bröllopsfotografen som får fota (i dessa fall). Då finns det en anledning till att brudparet väljer fotoförbud under akten.

Hur många bröllop har du varit på?

12-14 bröllop senaste 2-3 månaderna.

Robert_B skrev:
Då är det bara att säga att "jag är fotograf, jag kan min sak, vill du inte ha blixt, välj en annan som utför jobbet". Detta visar total brist på respekt för brudparet och bröllopet.

Bröllop kan du inte jämföra med en bilreparation. Det 2 personers stora dag som skall förevigas men inte påverkas negativt.

Som jag skrev tidigare: Om brudparet absolut vill att man skall använda blixt (en av dem kanske kan foto), då skall man göra det. Om de ber en att inte göra det, är det MYCKET LÄMPLIGT att avstå blixten. Detta gör man upp i förväg.

Ursprungssvaret från mig försökte jag att få så att det INTE lätt så.. "att man kör över brudparet". Självklart ska man respektera dom, o hela min poäng bygger på att ifall ingen uppenbarligen klagar, o du är DISKRET när man fotar, så kommer dom inte märka av er en. Men men, detta spårar ut o jag känner mig som THE bad guy :D

Jag har fotograferat en del bröllop de senaste åren. Det har aldrig varit något problem att komma överens med brudparet. De vill så klart att man plåta under vigselakten. Om jag då säger att jag inte använder blixt, blir de mycket förvånande: "Går det?"
Däremot har vissa präster varit ett problem.
Här i Malmö har de kommit överens att ej tillåta någon fotografering, inte heller utan blixt.
Jag brukade alltid kontakta prästen några dagar före bröllopet.
Jag har ibland haft långa diskussioner med dem.
Tycker att kyrkan behöver ha litet reklam, vilket de lätt kan få genom bröllopsfotografering.
Prästerna på landet brukar inte ha något emot, så länge man plåtar utan blixt.
Blixt brukar alltid tillåtas vid intåg och uttåg och strax före utmarschen ställer brudparet upp för allmän blixtfotografering framför altaret.
Detta var tillåtet överallt.

Proboarder skrev:
Ursprungssvaret från mig försökte jag att få så att det INTE lätt så.. "att man kör över brudparet". Självklart ska man respektera dom, o hela min poäng bygger på att ifall ingen uppenbarligen klagar, o du är DISKRET när man fotar, så kommer dom inte märka av er en. Men men, detta spårar ut o jag känner mig som THE bad guy :D

Du är absolut inte "The bad guy", jag tror att vi missförstod varandra.

En del brudpar kanske vill förstora upp sina kort från själva vigseln, då är det mer lämpligt att ta med en finkornigare film, vilket i sin tur gör att blixt behöver användas. Tycker de själva att det är ok, varför inte. Ska de enbart ha bilderna till fotoalbumet, kan det vara lämpligt att diskutera om blixt skall användas eller ej. Kanske visa några bilder tagna med blixt och några utan från tidigare tillfällen. Det man måste komma ihåg är att alla kyrkor är inte lika, en del är mörkare än andra, mindre fönster etc.

Är det förbjudet i kyrkan har man inget val.

Jag talar bara från egen erfarenhet, jag har tagit med blixt i kyrkan tidigare, det är lättare, man får snabbare slutartider, bättre ljustäckning, men de bilder som jag har tagit utan blixt har fått bättre respons trots högre kornighet. Självklart är man så diskret som möjligt i båda fallen.
Det skiljer från fall till fall, därför är det väldigt svårt att generalisera det hela.

Robert, det fina med blixten är att man kan ha långa slutartider för att få med det naturliga ljuset i kyrkan samt att blixten ger bra ljus mot brudparet och fint korn.
Att köra blixt med 1/125 ger bara en tråkig gråaktig bakgrund.
Men jag håller med Dig. 400 och 800 ASA utan blixt ger fin färg och stämning och fördärvar inte vigselceremonin.
Ibland om ljuset är tillräckligt, så kan man till och med använda 200 ASA. Men då krävs det en ljusstark glugg. En normal 2,8/50 mm räcker långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar