Annons

Bästa objektivet i kyrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill tacka för alla tips jag fick här inför mitt första heldagsbröllop. Nu finns bilderna uppe på min hemsida om någon är intresserad. Uppskattar gärna kommentarer på vad ni tycker.

http://www.ahremark.com/2013/02/05/brollopsfotograf-stockholm-3/

För större bilder i form av bildspel:

http://wedding.ahremark.com

Med tanke på att det var min första gång så är jag ändå nöjd. Det finns såklart massa saker man kan göra bättre, men det kommer ju med rutinen. :)

/ Rebecca

Wow vilka kanonbilder det blev. Men vad blev det för utrustning då? :)
 
Wow vilka kanonbilder det blev. Men vad blev det för utrustning då? :)

Tackar!

Det blev:

Canon 5D Mark II
Canon 7D som kompletterande hus (lånade av vän)
Canon EF 24/1,4L
Canon EF 50/1,4
Canon EF 85/1,2L
Canon EF 24-70/2,8L
Canon EF 70-200/2,8L
Reflexskärm i guld/vitt
Canon Speedlite 600EX-RT (tror jag, eller en tidigare version, minns inte faktiskt).
Stativ
Radiosändare för att kunna använda två kameror samtidigt i kyrkan (tack för tipset jag fick angående det, jättesmart).
En jäkla massa minneskort.

Är väldigt glad att jag hade två hus för speciellt minglet blev lättare då jag kunde ha 70-200 på ena och ett fast objektiv på andra. Stod en bit ifrån och var skönt att slippa vara rakt upp i ansiktet på folk hela tiden under middagen.

Redigering främst i Camera Raw, Photoshop och med filter från Exposure (Alienskin).
 
Grattis till ett fantastiskt väl utfört uppdrag. Bilderna var verkligen jättefina!
Brudparet måste vara supernöjda.
 
Grattis till ett fantastiskt väl utfört uppdrag. Bilderna var verkligen jättefina!
Brudparet måste vara supernöjda.

Tack Thomas! Ja, i slutändan är ju det det som är det absolut viktigaste - att paret blir nöjda. Det är ju (en av) deras viktigaste dag i livet som man aldrig kan göra om.
 
Tackar!

Det blev:

Canon 5D Mark II
Canon 7D som kompletterande hus (lånade av vän)
Canon EF 24/1,4L
Canon EF 50/1,4
Canon EF 85/1,2L
Canon EF 24-70/2,8L
Canon EF 70-200/2,8L
Reflexskärm i guld/vitt
Canon Speedlite 600EX-RT (tror jag, eller en tidigare version, minns inte faktiskt).
Stativ
Radiosändare för att kunna använda två kameror samtidigt i kyrkan (tack för tipset jag fick angående det, jättesmart).
En jäkla massa minneskort.

Är väldigt glad att jag hade två hus för speciellt minglet blev lättare då jag kunde ha 70-200 på ena och ett fast objektiv på andra. Stod en bit ifrån och var skönt att slippa vara rakt upp i ansiktet på folk hela tiden under middagen.

Redigering främst i Camera Raw, Photoshop och med filter från Exposure (Alienskin).

Intressant, så du satte en kamera på stativ och en handhållen och sköt a båda samtidigt? eller hur menar du? :)
 
Intressant, så du satte en kamera på stativ och en handhållen och sköt a båda samtidigt? eller hur menar du? :)

Ja, exakt. En stod på stativ på en sidan av rummet med en 24 mm glugg och täckte översiktsbilderna. Den utlöstes när jag plåtade med den andra där jag fokuserade på paret och gästerna, tärnor osv. Mycket praktiskt. Nästa gång ska jag dock ha mindre bländare och hellre gå upp i iso så översiktsbilderna blir skarpare.
 
Ja, exakt. En stod på stativ på en sidan av rummet med en 24 mm glugg och täckte översiktsbilderna. Den utlöstes när jag plåtade med den andra där jag fokuserade på paret och gästerna, tärnor osv. Mycket praktiskt. Nästa gång ska jag dock ha mindre bländare och hellre gå upp i iso så översiktsbilderna blir skarpare.

Smart lösning, vilket trådlös system använde du till det?
Det där med Iso, tror du ha rätt där, är nog för rädd för att dra upp iso ibland får oskarpa bilder eller lite långa slutartider
 
Smart lösning, vilket trådlös system använde du till det?
Det där med Iso, tror du ha rätt där, är nog för rädd för att dra upp iso ibland får oskarpa bilder eller lite långa slutartider

Ska jag vara ärlig vet jag inte exakt märke, lånade av en kollega. Men det var en ganska vanlig radioutlösare. Ja, många kameror klarar ju höga ison ganska bra och man kan ju brusreducera i efterhand. Svårare är det med en oskarp bild.
 
Kanske är fel plats att fråga just här, men om någon har tips på sajter eller ställen man kan marknadsföra sig på för att få fler bröllop att fotografera så uppskattar jag det? Vill gärna testa igen, men vet inte riktigt var man kan hitta potentiella kunder. Alla tips uppskattas!
 
Blocket, lokaltidning, bröllopstorget.se, Google, Facebook, linkedin, posters, vänner, rykte radiorekam.


/Stefan
 
Råkade bara titta i tråden och har sett runt hälften av dina bilder i stora bildspelet. Mycket imponerad.
En på jobbet som ska till och gifta sig senare i vår. Jag ska absolut tipsa även om det inte är nästgårds det går av stapeln.
 
Blocket, lokaltidning, bröllopstorget.se, Google, Facebook, linkedin, posters, vänner, rykte radiorekam.


/Stefan

Blocket ja, det kanske är underskattat. Känns svårt att marknadsföra sig när man bara gjort 1 (och ett halvt) bröllop, men man måste ju samtidigt börja någonstans. Facebook ska jag bita tag i, det var så jag halkade in på bananskalet första gången. Tack för tipsen!

Råkade bara titta i tråden och har sett runt hälften av dina bilder i stora bildspelet. Mycket imponerad.
En på jobbet som ska till och gifta sig senare i vår. Jag ska absolut tipsa även om det inte är nästgårds det går av stapeln.

Ah, roligt att höra, tack! Det får du jättegärna göra, kontaktinfo finns på sajten!
 
Vad säger ni rent allmänt om att använda endast 85mm för vigsel? Jag har alltid använt fasta brännvidder (35 / 50) för foto
Ogillar stora tunga objektiv, ogillar zoomar.

Står o väger lite mellan en snikvariant av 70-200/2.8 och en 85/1.8.

85an är 3 ggr billigare och en glugg jag skulle trivas med mycket bättre än zoomen, dock är jag orolig att 85mm är för kort om kyrkan är lite större och man inte tillåts komma så nära.
 
Nu har jag aldrig fotat bröllop professionellt, men jag skulle nästan helt säkert ha två hus med 24-70 och 70-200.
En ljusstark 85:a eller till och med 135f/2.0 för arrangerade bilder typ bukett, ringar, porträtt o s v. Tror jag skulle känna mig begränsad utan variabel brännvidd. Smaksak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.