skelett skrev:
Nån som är proffs på att fota i kyrkan? Ska fota på ett bröllop i gammal stenkyrka.
Har en EF28-135IS USM som är f4 i 50mm vilket med största sannolikhet är för mörkt. Så jag vette fan om jag ska plåga folk med blixt eller vad. En blixt går ju inte att slå i taket heller så det blir rakt på och då blir det ju fult
Några tips?!
Ej proffs men...
Jag fotade ett bröllop med objektivet ovan i en stenkyrka för ca 2 veckor sedan. Det går alldeles utmärkt, men det finns en del saker att tänka på:
* Använd ej blixt precis som de tidigare inläggen säger. Dels är brudparet väldigt nervösa och blir inte mindre nerviga om det blixtrar, dels så drar man uppmärksamheten till sig.
* Prata gärna med prästen om det är ok, det är det oftast, med det är fin gest. Fråga gärna var man kan stå så att man inte är i vägen.
* Ställ in exponeringsmätaren på antingen utsnittsmätning eller spotmätning. Ingen eval. mätning. Fönstrena i kyrkan kan släppa in mycket ljus som kan påverka mätaren till att underexponera motivet (brudparet). Mät på brudgummens kavaj eller golvet och lås exponeringen, rikta om .....
* Använd känslig film, jag använde 800.
* Använd antingen stativ (rek. enbens-) eller IS:en på objektivet. Jag använde IS:en och det gick utmärkt. Det var mer flexibelt.
* Om du ska byta position, gör det när det sjungs. De flesta tittar då ner i sånghäftet och det hörs inte heller när man går.
* Var där i god tid, kolla runt lite och var väl förberedd med film etc.
* Om du sedan fotar utomhus, är det en fördel att använda lite upplättningsblixt eller ännu bättre en reflexskärm för att minska skuggorna. En vit pappskiva duger ofta bra.
mvh
Robban