ANNONS
Annons

Fota i en grotta

Produkter
(logga in för att koppla)

saranorrehed

Aktiv medlem
Skall fota lite åt en äventyrsgrotta, tänkte höra om det är någon som kan ge mig lite tips/inspiration!

Obefintlig belysning i grottan, kommer ta med oss ett gäng lampor, typ ficklampor. Det skall vara lite "äventyrsstämning" på bilderna så det ska va mörka bilder med punktbelysning på det som är action i bilden, tänker jag mig.

Luftfuktighet 100%, mycket vatten, man står i vatten i nästan hela grottsystemet. Hur skulle ni skydda utrustningen? Kommer ta med min Nikon D80.

Mvh Sara

Hej,

jag skulle gissa att det droppar mycket från taket inne i en grotta som man kanske inte ser innan det är försent.

Jag skulle nog köpt mig ett regnskydd som jag just hittade på cyberphoto då jag surfade för att kolla vad som fanns. Det kostar lite drygt 1000 kr.

Henrik

finns massa bra tips på fotosidan hur du bygger ett regnskydd själv om du inte vill köpa ett. Säg till mig när du plåtat klart så får jag se bildera :),...NYFIKEN!
Mitt enda tips kan väll vara att ta med ett stativ, svårt att få skarpa bilder endå i dåligt ljus. :)

Om du har kameran på stativ kan du springa runt och skjuta blixtar på flera olika ställen med kameran på låååång exponeringstid. Prova dig fram med manuella inställningar på blixten.

Ett smakprov!

Tack för alla tipsen, ett regnskydd (hemmabyggt :) ) var definitivt på sin plats!

Här kommer ett litet smakprov från plåtningen under jord!

..och här kommer förhoppningsvis bilden också (ja ja, dålig komprimering :) )...

Bilagor

• grottäventyr014 2fs2.jpg
    grottäventyr014 2fs2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 594
Hej Sara,

Fina bilder, lite mjukare än vad som är brukligt i underjorden. Lite sent men mina tips för grottfoto är:
1) Slavblixt. Ovärderligt då det nästan alltid är fuktigt och dimman har en tendens att synas alltför väl när blixten sitter på kameran.
2) Vattentät förpackning till kameran laddad med handdukar för att få bort lera från händer och kamera.
3) Stativ för den typen av övningar som Tomas nämner nedan.

För insiration kan jag rekommendera Christopher Graae, http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=144175
eller mina bilder, http://foto.bionio.se/grottor

Mvh,
Peter Bq

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar