ANNONS
Annons

Fota flamsig 8 månaders bebis!

Produkter
(logga in för att koppla)

Noobografen

Aktiv medlem
Vill ta fina bilder på min son på 8 månader! Han sitter aldrig stilla, och när jag fotar med blixt så ser han inte så vacker ut ( :

Har lyckats ta bilder utomhus utan blixt på honom och dessa blir mycket finare, tänkte nu försöka mig på att fota honom inomhus, vad ska jag göra för att få bästa skärpa på bilderna?

Stativ har jag, men tänkte om nån kunde ge mig lite tips på vettiga bländare + sluttider osv...

utan blixt inomhus är rätt svårt speciellt när det är så mörkt ute. försök med att få honom att leka med något och så är det bara att trycka på. har du ingen studiobakgrund så välj noga vad du har bakom så det inte stör, ett fönster kanske kan vara fint eller en fin tapet. använd ljus från fönstret för att ge ljus till bilden. stor bländare och så lång slutartid som du tycker fungerar. suddiga bilder kan också vara fina. kanske gå upp lite ISO.

Har du en blixt som går att vinkla? Har tagit en massa bra småbarnsbilder inomhus med blixt slagen i taket.

Du har ju inte skrivit något om vad du har för utrustning varken i inlägget eller profilen, så det är lite svårt att ge rekommendationer på inställningar.

Men som tillägg till det de andra sagt är att skaffa ett billigt 50mm/1.8 objektiv (om du har canon eller nikon, vet inte utbudet till de andra märkena) för att kunna få så stor bländare som möjligt och kortare slutartider.

Om det är barnets utseende som styr ".. ser han inte så vacker ut ...", kan jag inte vara till hjälp, men det finns andra saker att göra. Jag bortser från att problemet är att han vänder sig bort, eller inte är stilla, för det borde även gälla utomhus.

Jag tolkar svaret "... sitter fast ..." som att Du bara har tillgång till en kamra med inbyggd blixt. Du är lite åtehållsam med info i Din profil, så jag vet inte vad Du har.

Ett sätt att mildra det hårda platta ljuset som en blixt slagen rakt på motivet ger, är att diffusera det på något sätt. Silvertejp och en bit mjölkvit plast? Skär till en plastbit som är så stor som Du kan ha och tejpa den framför blixten, inte alldeles intill, utan en bit ifrån. Testa Dig fram.

Tack för svar!

Jag har en Nikon D40 med ett 18-55 mm objektiv!

Min son ser helt annorlunda ut när jag fotar honom med blixt, vill därför gärna inte använda den, eller försöka diffusera den som ni skriver.

Får testa mig fram lite!

Har fotat bra bilder på honom inomhus i somras, utan blixt, men då var ljusförhållandena mkt bättre, fönstren släppte in mkt ljus

Fortsätt gärna komma med tips...

Bifgogar här en bild från i höstas, tagen utan blixt.

Bilagor

• c1.jpg
    c1.jpg
    15.7 KB · Visningar: 504
tannler skrev:
Om det är barnets utseende som styr ".. ser han inte så vacker ut ...", kan jag inte vara till hjälp, men det finns andra saker att göra. Jag bortser från att problemet är att han vänder sig bort, eller inte är stilla, för det borde även gälla utomhus.

Jag tolkar svaret "... sitter fast ..." som att Du bara har tillgång till en kamra med inbyggd blixt. Du är lite åtehållsam med info i Din profil, så jag vet inte vad Du har.

Ett sätt att mildra det hårda platta ljuset som en blixt slagen rakt på motivet ger, är att diffusera det på något sätt. Silvertejp och en bit mjölkvit plast? Skär till en plastbit som är så stor som Du kan ha och tejpa den framför blixten, inte alldeles intill, utan en bit ifrån. Testa Dig fram.

Lennart, hur stor ska plastbiten vara ungefär? Borde ca 1 decimeter från blixten funka?

Vart lite nyfiken på detta... :)

lumiquest.com ( sidan svar inte just nu ) har en produkt som de kallar SoftScreen. Den går att planka rakt av, eller köpa på A & T Phototech för SEK150.

Ett självbygge landar nog på några tior. Det går att laborera med effekten genom att böja den olika mycket, eller stansa hål i den, eller ...

Bilagor

• softscreen.png
    softscreen.png
    45.1 KB · Visningar: 457
Tvi vale vad ful den bilden blev - ska .png-8 verkligen bli så artefaktisk ( Spara för Web i PhSh CS2 )? Nåja, det syns ju vad det är i alla fall.

Tycker att du skall ta dig en funderare på bakgrunden vad som är och blir en bra bakgrund samt att du skall fota utan blixt. Då kan du fota hur mycket som helst utan risk för betående men pga blixten:)

Desinformation - det finns inga medicinska "landvinningar" som tyder på att blixt- forograferande kan ge "bestående men". Detta har varit föremål för diskussion tidigare på fs.se - sök och Du skall finna.

Det var ett skämt därav mitt lilla smilansikte. Jag är väl medveten om diskussionerna och därför skrev jag med ironi om blixten. Som sagt ironi fungerar inte så bra skrivandes.
Det var ingen desinformation utan ett skämt.

tannler skrev:
lumiquest.com ( sidan svar inte just nu ) har en produkt som de kallar SoftScreen. Den går att planka rakt av, eller köpa på A & T Phototech för SEK150.

Ett självbygge landar nog på några tior. Det går att laborera med effekten genom att böja den olika mycket, eller stansa hål i den, eller ...
Den suher totoalt ingen skillnad på bilderna med eller utan.

Jag byggde en egen och märkte då stor skillnad. Man fick bort det där blänket i ansiktet en hel del som man får med direktblixt.

Det var iaf vad jag märkte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar