Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota fina porträttbilder och fina färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Rundberg04

Medlem
hejsan

jag har en canon 450D med orginal objektiv och även ett canon 100/2,8 usm .

jag vill kunna foto fina porträtt bilder på mina vänner och små barn, vill ha väldigt bra färger och ha mycket liv i bilden, någon som ha några god råd hur jag ska göra och om jag ska använda blixt eller ej ( ska man kanske köpa till en extern blixt? ).

men som sakt, vänner, små barn, hundar men ändå få fina färger och bra skärpa.

MvH Robin Rundberg
 
För att få färger att riktigt stå ut behövs ljus. Det kan vara naturligt eller genom lampor. Själv använer jag gärna extern blixt och bouncar den i taket eller i väggen för att det ska bli bättre ljus inomhus.

Du har ju ett fint objektiv i din Canon 100/2.8 så där har du ett bra objektiv, kanske något långt, men det fungerar.

Att tänka på för att få skärpa vid barnfotografering är att man behöver korta slutartider. Barn rör på sig så mycket att minst 1/100 behövs för att slippa den mesta rörelseoskärpan. Sedan ska man också fundera över vad bländare 2.8 innebär i skärpedjup vid 100 mm. Googla på "DOF calculator" så kan du se att skärpedjupet inte är så djupt.

Jag skulle rekommendera en extern blixt och träning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.