Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota även fast det är molnigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle-p

Aktiv medlem
Ljuset är ju väldigt viktigt när det gäller fotografering.
Men min fråga är att om ni kanske dagen innan hade bestämt att ni skulle ut o fotografera men sen när det är nästa dag så är det molnigt och inte särskilt ljust ute. struntar ni i att fotografera eller drar ni ut ändå?
Gör det särskilt mycket att man fotograferar i molnigt väder?

//Palle

Jag har ställt in betydligt fler turer på grund av strålande solsken än moln. Molniga dagar är i princip de enda tillfällen jag fotograferar dagtid.

Jämngrått blir förvisso tråkigt i längden om det håller i sig längre, mer dynamiska ovädersmoln är mycket bättre. Sådana erbjuder många olika typer av ljuskaraktärer om man har lite tålamod.

Klart man försöker passa på att fota när ovädersmolmen hopar sig. Mulet väder passar bäst till macrofoton. Men det är ju inte alltid fotolusten faller på när den borde. Ganska lat ibland. När himlafenomenen kommer sig är man för trött ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar