Annons

Format på foton och ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

djr

Aktiv medlem
Formatet på foton från systemkameror är 3:2 och från kompaktkameror är 4:3 medans ramar ofta använder sig av A-format som är 1.42:1. Jag har läst nån tråd här på Fotosidan som tar upp problemet och även informerar om hur man ska lösa det, men ingen har någon förklaring varför två produkter som ska användas tillsammans har olika format.

Så nu frågar jag det, varför är det så här och vem var geniet som kom på det?

Det känns drygt att behöva lägga ner tid på att beskära alla sina bilder innan man framkallar dom...
 
Vissa ramar har förstås A-format, andra har 3:2, ytterligare andra har 4:3, ännu ytterligare andra har andra proportioner.

Det finns bara två lösningar: passepartout eller beskärning.

Edit: eller en tredje lösning: måttbeställda ramar.
 
Någon som skulle vilja länka till nämnda tråd?

Robert: Var hittar jag ramar som passar? Jag letar mig fördärvad och blir lite smått irriterad.
Skulle precis skicka iväg en bild för utskrift i 50x35 cm, bara för att inse att bilden blir 50x33cm obeskärd.

Har du också någon länk till där man kan måttbeställa ramar så mottages det tacksamt.
 
Det är ganska sällan man vill ha ramen lika stor som bilden. Det blir ju betydligt snyggare med lite "luft" runt bilden. Normalt med en passepartout. (Är man snål så kan man ju skriva på A4 och lämna vitt runt om).

Därav följer att man också ganska sällan vill ha ramen i samma förhållande som bilden eftersom passepartoutens innermått som regel har ett annat höjd/bredd förhållande än dess yttermått.

När man väl insett ovanstående så ser man att utbudet av ramar och passepartouts faktiskt är ganska väl anpassat till de vanliga förhållandena i bilderna.

Ibland kan man förstås ha speciella krav och då går det som sagt att måttbeställa.
 
Någon som skulle vilja länka till nämnda tråd?

Robert: Var hittar jag ramar som passar? Jag letar mig fördärvad och blir lite smått irriterad.
Skulle precis skicka iväg en bild för utskrift i 50x35 cm, bara för att inse att bilden blir 50x33cm obeskärd.

Har du också någon länk till där man kan måttbeställa ramar så mottages det tacksamt.

Det finns säkert många bra ramaffärer i Malmö, problemet är kanske priset, det finns också flera st på nätet, det är bara att skriva "ramar" så får du massor av träffar, jag har själv funderat på att göra egna ramar, det kostar en del i början men kan vara ett alternativ om du behöver många ramar.

/Stefan-H
 
Jag har för mig att det finns någon regel ifall man vill rama in på klassiskt vis med en bredare passepartout i nederkant. Är det någon som vet hur regeln är eller har någon trevlig länk?
 
Gallerix-butiker finns i många städer och de gör faktiskt ofta bra måttbeställda ramar enligt min erfarenhet.
 
Någon som skulle vilja länka till nämnda tråd?

Robert: Var hittar jag ramar som passar? Jag letar mig fördärvad och blir lite smått irriterad.
Skulle precis skicka iväg en bild för utskrift i 50x35 cm, bara för att inse att bilden blir 50x33cm obeskärd.

Har du också någon länk till där man kan måttbeställa ramar så mottages det tacksamt.

Som sagt, Gallerix har funkat för mig. Klassiska konsthandlare brukar också funka - jag har nyttjat en av kosthandlarna på Ågatan i Linköping för ändamålet, men det blev ju inte billigt. Men bra. :)

Annars är det väl inga större problem att photoshoppa upp bilden några procent så du får den att fylla ut de 35 centimetrarna? Du tappar lite av långsidorna, men det brukar ju funka.
 
Ett försök tll ytterligar ett svar:

Formatet på foton från systemkameror är 3:2 och från kompaktkameror är 4:3

Korrekt.
medans ramar ofta använder sig av A-format som är 1.42:1.
Inte helt korrekt. Visserligen är det vanligt med ramar i just A4 format men de allra flesta standardramar följer inte "A-proportioner".

...men ingen har någon förklaring varför två produkter som ska användas tillsammans har olika format. Så nu frågar jag det, varför är det så här och vem var geniet som kom på det?

Förklaring är som jag skrev ovan att bilden är tänkt att monteras i en passepartout.

Jag rotade lite i min hyllor där jag har ramar och passepartouter köpta på Gallerix, Clas Ohlsson mfl. Ett par exempel:

Ram 30 x 40, pp innermått 19 x 29, bilden tänkt att vara 20 x 30 (5 mm monteringsmarginal). Alltså perfekt för en bild i 3:2 format.

Ram 40 x 50, pp innermått 29 x 39, bild 30 x 40 vilket är gjort för en bild i 4:3 format.

Osv.

Det känns drygt att behöva lägga ner tid på att beskära alla sina bilder innan man framkallar dom...

Det är alltså inte nödvändigt. Däremot tror jag de allra flesta väljer att bildbehandla de foton som skall ramas in. Att beskära dem tar inte lång tid. Nu väljer nog det flesta att beskära dem i standardproportioner så att de passar i standard passepartout och standard ram.

Gå in på Gallerix och rota runt bland deras ramar och passepartouter så ser du att det inte är ologiskt som du tror.
 
Mitt problem ligger tydligen i att jag inte använder passepartout, men jag får väl börja med det.
Är det verkligen så självklart med passepartout när man ska rama in fotografier?
 
Mitt problem ligger tydligen i att jag inte använder passepartout, men jag får väl börja med det.
Är det verkligen så självklart med passepartout när man ska rama in fotografier?

Det är väl en smaksak men det ser betydligt snyggare ut tycker jag.

Ibland "fuskar" jag och använder en A4 ram och skriver ut på A4 fotopapper men då låter jag inte bilden täcka hela papperet utan lämnar en del runt om. Ett exempel är att skriva ut bilden i 16 x 24 cm på A4, då är bildformatet 3:2 och det blir lite luft runt om.
 
Ram 30 x 40, pp innermått 19 x 29, bilden tänkt att vara 20 x 30 (5 mm monteringsmarginal). Alltså perfekt för en bild i 3:2 format.

Ram 40 x 50, pp innermått 29 x 39, bild 30 x 40 vilket är gjort för en bild i 4:3 format.

Det är just här problemet ibland kan uppstå. Låt oss säga att jag har en bild som är 20x30 beskuren och klar. Men så vill jag ha samma bild i nästa standardformat 30x40 och då måste jag alltså beskära den.

De större standardformaten är mer kvadratiska än de mindre....
 
Ja, visst finns det format man saknar i standardsortimentet. Min poäng var att de standardmått som finns faktiskt är anpassade för standardformat på bilder och inte tagna "ur luften" vilket man kan tro om man inte tar hänsyn till passepartout.

Ibland kan jag tycka att standarutbudet är väldigt klent. Priserna är ju låga men nog skulle jag kunna tänka mig att betala ytterligare några tior om de fanns i lite fler storlekar.

Jag har gjort några egna format på Gallerix och det blev bra men då drar ju också priset iväg en aning.
 
Det är just här problemet ibland kan uppstå. Låt oss säga att jag har en bild som är 20x30 beskuren och klar. Men så vill jag ha samma bild i nästa standardformat 30x40 och då måste jag alltså beskära den.

De större standardformaten är mer kvadratiska än de mindre....

Om man dessutom skriver ut själv och har papper som är i A4 och A3 så blir det ganska knepigt. 20x30 på ett A4 går hyfsat ,tappar ju bara några mm i längd, men hur får jag in en bild i 3:2 på ett A3 så att den passar i ett passepartout gjort för 4:3? ;-)

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.