Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format på foton och ramar

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man dessutom skriver ut själv och har papper som är i A4 och A3 så blir det ganska knepigt. 20x30 på ett A4 går hyfsat ,tappar ju bara några mm i längd, men hur får jag in en bild i 3:2 på ett A3 så att den passar i ett passepartout gjort för 4:3? ;-)

/Per

Menar du att passepartoutens yttermått är 4:3? En bild med måtten 20x30cm ramas med fördel in i en 40x30cm ram med 5cm bred passepartout. Men till det räcker en A4 just och jämt, eftersom de egentliga måtten är något mindre. (Testade det här i helgen, blev snyggt).

Vill du ha bilen i 3:2 på ett A3 får du offra lite i över-och nederkanten av pappret. Se om du hittar en ram med passepartoutdimensionerna 42x28cm eller något mindre med 3:2-förhållande. Vet inte om det finns, men jag är också rätt oerfaren när det gäller utskrifter av bilder så jag har inte riktigt koll på vilka standardstorlekar det finns.

45 x 30cm (eller 44x29cm) är i alla fall ett standard passepartout-mått, men till det behöver du papper i storleken A3+ (48,3 x 32,9 cm eller 19 x 13"). Om din printer klarar A3+ så kör på med denna storlek istället för A3.

Det jag menade var att om jag på Gallerix (t ex) köper en ram som är 40x50 och ett färdigt passepartout till den så är innermåttet på passepartoutet 30x40 (egentligen 29x39) vilket ju ger ett sidförhållande på 4:3 och det gör det ju lite "knepigt" vad gäller beskärningen... Jag kan alltid specialbeställa men om jag vill köra med standardutbudet så...

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar