JazzBass
Aktiv medlem
Om man dessutom skriver ut själv och har papper som är i A4 och A3 så blir det ganska knepigt. 20x30 på ett A4 går hyfsat ,tappar ju bara några mm i längd, men hur får jag in en bild i 3:2 på ett A3 så att den passar i ett passepartout gjort för 4:3? ;-)
/Per
Menar du att passepartoutens yttermått är 4:3? En bild med måtten 20x30cm ramas med fördel in i en 40x30cm ram med 5cm bred passepartout. Men till det räcker en A4 just och jämt, eftersom de egentliga måtten är något mindre. (Testade det här i helgen, blev snyggt).
Vill du ha bilen i 3:2 på ett A3 får du offra lite i över-och nederkanten av pappret. Se om du hittar en ram med passepartoutdimensionerna 42x28cm eller något mindre med 3:2-förhållande. Vet inte om det finns, men jag är också rätt oerfaren när det gäller utskrifter av bilder så jag har inte riktigt koll på vilka standardstorlekar det finns.
45 x 30cm (eller 44x29cm) är i alla fall ett standard passepartout-mått, men till det behöver du papper i storleken A3+ (48,3 x 32,9 cm eller 19 x 13"). Om din printer klarar A3+ så kör på med denna storlek istället för A3.