HDFS) (KGS skrev:
Äsch det är en risk grannen får ta... är han ute o vänstrar o blir fotad så får han väl slingra sej ur det bäst han kan.
Man kan måla upp massor av scenarier där en "enkel" bild kan orsaka allt från skilsmässor till mord. Det ska för övrigt bli den röda tråden i min nya deckarserie "fotografen" som jag ska skriva i höst...
KG!
Angående vänstrande granne fotad in flagranto: Du har mitt fulla medhåll; han/hon får skylla sig själv. Ville endast peka på att det finns annan typ av närgångenhet att diskutera. Scenariorna blir många. Men då tråden gällde pressfotografer är det ibland lätt att trampa över gränsen.
Autentiskt exempel: Larm! Utvisningshotade (uppger ej nationalitet) vistas på taket till en grupp 6-våningshus i den lilla staden. Svenskt 80-tal, regntunga moln över småstadens "skyline". Tänker människorna på taket hoppa? Pressfotograf tillsammans med exalterad skribent slår sina kloka huvuden ihop; hur lägger vi upp det här?
De "kloka" huvudena fattade tyvärr ett oklokt beslut: Fotografen tog hissen upp till taket i akt o mening att dold av hisshuset följa det hela på nära håll. Skribenten kvar på marken med ett av fotografens kamerahus och instruktioner om att trycka av om ngn hoppade.
Fotografens närgångenhet gjorde att han upptäcktes av de desperata människorna på taket. De reagerade genom att hålla sina skrikande småbarn ut över takkanten.
Genom fotografens hjärna flög tusen och en tankar. Han backade genast! Reaktionen blev helt oväntad. Ledaren för gruppen upphov sin stämma och ropade tillbaks fotografen och hotade på bruten svenska: "Du fotografera nu!!!! Annars vi kastar barnet (ett av barnen hängde ff utanför takkanten och gallskrek av skräck). Fotografen plåtade en sekvens. Därefter lyftes barnet in i relativ trygghet. Fotografen flydde ned med hissen.
Människorna på taket ville ha uppmärksamheten och tog i detta scenario fotografen till "gisslan"; en situation han själv skapat genom att vara närgången.
Nere på marken skiftade fotografen darrande till ett 300mm tele med 2x förlängare för att bevaka händelseutvecklingen därifrån. Tog ett antal bilder men så snart folket på taket såg fotografen på marken höll de demonstrativt ut barn över kanten. Inte för att slippa bli plåtade- utan tvärtom. Nåja, det hela slutade lyckligt, men fotografen har mardrömmar av och till ff. Och barnen som hölls över kanten har sannolikt drabbats av psykiska men för livet.
Den här gången var närgångenheten önskad, men TÄNK om det varit tvärtom?
Jo, det var jag som var fotografen. På redaktionen var man först förtjust över bilderna, sedan avtog sakta entusiasmen och visst publicerades 2 bilder med svarta streck över ansiktena. Jag hade länge sidan med de publicerade bilderna fäst på väggen på min arbetsplats för att påminnas om hur lätt saker kan gå snett. Som senast anställde fotograf hade jag fått fan om jag inte tagit de dramatiska bilderna. Hade mitt bildtagande utlöst dödsfall hade jag fått fan för det. Samt svårigheten att leva med mig själv resten av livet. Men mitt uppe i vissa dramatiska uppdrag kan jag bara verifiera att det är lätt att gå över gränsen för saker som "ligger i allmänhetens intresse" plus den egoistiska bylinen. Vågade jag inte erkänna det skulle jag spy på mig själv varje gång jag såg mig i spegeln. Jag försöker skylla det hela på "ungdomligt oförstånd" (jag var 20 år yngre då och mindre ful), men jag lyckas inte övertyga mig själv riktigt. Har ff fruktansvärt dåligt samvete för denna händelse.
Jag ser fram emot din bok. Misstänker på goda grunder att den blir mycket läsvärd. Idén till boken är bara för bra för att inte realisera.
Bästa Hälsningar/LA