froderberg skrev:
...En bra pressfotograf måste vara ödmjuk, förstående, smidig och vänlig i alla lägen...
Helheten i Magnus inlägg håller jag med om men inte detta.
Jag tycker det finns tillfällen då en bra pressfotograf faktiskt kan trampa på andras tår och se sig själv som den viktigaste personen i världen.
Det beror naturligtvis på hur man tolkar uttryck som "ödmjuk" och "smidig" men ibland måste man kunna ryta åt folk att flytta sig eller bara ställa sig i vägen för andra. Om man vill ha en bra bild.
Man måste självklart alltid göra en avvägning av vinsten av att vara "påträngande" men den som går runt och ständigt ber om ursäkt kommer inte lyckas som pressfotograf.
Jag måste erkänna att min erfarenhet som pressfotograf är begränsad, några "knäck" har det blivit men min presserfarenhet kommer mer från bildredaktionen på Sydsvenskan.
Dock har jag fotograferat på åtskilliga rockkonserter och modevisningar och jag har aldrig bett om ursäkt för att jag stått längst fram.
Det har hänt några gånger att att andra blivit sura men bara en gång har det lett till handgemäng.
(I Lidköping där en kille försökte nita mig för att jag stod i vägen. Han gjorde mest bort sig.)
Att andra blir sura tycker jag är helt OK, jag har själv grymtat över att andra lyckats bättre än mig men det släpper fort, en bra pressfotograf skall jobba för bra bilder, inte slösa tid på att gnälla...