Jag har för mig att jag läst att sensorstabilisering ibland kan få problem när sensorn är i sina ytterlägen, och kameran måste "börja om" för att kunna stabilisera. Råkar man exponera just då kan det bli suddigt. Huruvida det stämmer vet jag dock inte.
Att behöva återgå till normalläget är något som görs i objektiv med inbyggd stabilisering.
Jag märkte det tydligt på mitt Sigma 150-500 för A-mount som jag hade, där kunde bilden rycka till ibland när det resettade. Har inte sett det på 150-600.
Det kan vara likadant med sensor-stabilisering, de funkar ju lite olika.
Sonys gamla A-mount DSLR med SSS funkade ju så att där aktiverades inte sensorstabiliseringen förrän bilden faktiskt togs. Dvs den satt still i utgångsläget och flyttade sig enbart under själva exponeringen, så där borde det inte kunna ske. Där funkade ju inte heller stabiliseringen vid filmning och inte heller med A77 som funkade på samma sätt (men istället använde elektronisk stabilisering vid filmning).
I nyare E-mount med stabilisering och kanske också A77II och A99II så är väl stabiliseringen igång också innan exponeringen så att sökarbilden blir stabiliserad.
I det fallet, till skillnad från objektivstabilisering, så vet ju kameran hela tiden om sensorns läge, så jag tror inte det är möjligt att råka ta bilden just då sensorn resettar. Kameran kan ju helt enkelt låta bli att exponera då och fördröja det till efter reset. Bara en tanke...
Hursomhelst när det gäller Lennarts bild på Måns Zelmerlöv så tror jag inte att det kan vara stabiliseringen (som i det här fallet är Canon IS i objektiv). Det kan ju knappast påverka bara halva bilden och det gäller även om det skulle vara sensorbaserad stabilisering.
Trots Lennarts egna kommentarer till bilden så är jag helt säker på att Måns högra sida har strålkastarljus på sig och är exponerad efter kamerans slutartid, typiskt 1/125 s. vid blixt och har rörelseoskärpa alt skakoskärpa. Måns vänstra sida är i skugga och blir inte exponerad av omgivningsljuset, men istället av upplättningsblixten som har en kort brinntid på 1/2000 s. och därmed blir fryst och skarp. Synd att det inte finns EXIF-data till bilden, eller gör det det?
/Mats