// mina kommentarer
/ Ja, det är nog klokt tänkt. Själv tänker jag lite svartvitt vad gäller smarta adaptrar. Så det har blivit ett antingen/eller tänkande enl följande enkla modell:
1/ Antingen kommer det inom X tidsenheter verkligen helt fungerande crossover "smarta" adaptrar.....
2/...eller också kommer de att bli en parantes i fotohistoriens krönikor.
För att alternativ 1 ska bli framgångsrikt räcker det sannolikt inte bara för fabrikanterna av dessa adaptrar att de bara fungerar mellan 2 fattningar. Åtminstone mellan 3-5 olika fattningar för att de ska bli ekonomiskt lönsamma och kunna säljas i större volymer.
Alternativ 2 anser jag vara självuppfyllande om inte alternativ 1 blir realitet.
// Jag tror inte jag håller med helt i det. Menar du då att det måste vare en "swissarmyknife" - adapt all? Sigmas MC-11 för Canon-fattning ska ju rent teoretiskt gå att köra med både Sigmas, Canons och exv. Tamrons "Canon-anpassade objektiv" och det tror jag räcker långt för folk. Men något är verkligt konstigt här för det är uppenbart att trots att alla objektiven ska funka enhetligt mot ett Canon-hus så uppträder de inte enhetligt med MC-11.
Jag har alltså varit igen på Scandinavian idag och pratat allvar om min och andras belägenhet med MC-11. Då passade jag på att testa ett par tre Canon-objektiv med MC-11, bl.a. Canons 24-70mm-objektiv och kan meddela att det funkar klart bättre än Sigmas egna objektiv. I AF-S så är Canon-objektiven klart snabbare än mitt Sigma som har en långsam avslutande insvängning mot fokus om det nu överhuvudtaget hittar fokus (beroende på vilken brännvidd man vridit in). AF-S är i princip oanvändbart med mitt Sigma. Med AF-C (följande) så funkar även det fint med Canon-objektiven och man får inte de oljud som man annars får med Sigma. Canon-objektiven är dessutom tysta vid filmning och det är alltså inte Sigma-objektiven som i praktiken inte kan användas med MC-11 för filmning med AF.
Men observera att ett antal AF-funktioner är avstängda i kamerahuset med Canon-originalen och det gäller även en del fokusområdesval. Dessa funktioner vill man ju ha fullt ut - annars blir ju mina Sony-hus lika strippade på fokusmetoder som de blir om man kör Sony A-mountadaptrarna med A-mountobjektiven.
Jag landar alltså i att MC-11 nog är en riktigt hyfsad adapter för både single shot och följande AF med Canon-objektiv (grundläggande AF-funktionalitet) men nära nog en katastrof med Sigmas egna Canon-objektiv. Att det blir så här beror nog på att när man kör Canon-glas så är adaptern inte det som styr helt utan objektivets FW är nog med då kan jag tänka. Annars borde nog objektiven betett sig likadant mot husen.
/Helt manuella adaptrar kommer däremot att finnas kvar.
// Ja det funkar ofta fint idag.
/ Men som så många andra saknar jag en bra kristallkula att se framtiden i. Däremot tror jag att "konsumenter som provbänkar" är en väldigt dålig affärsstrategi som även kan fälla "stora elefanter
// Håller med. Det håller inte i längden och leverantörer som inte sköter sig vill ju heller inte ÅF-personalen jobba med tillslut. Vi får nu se om Scandinavian fixar att öka trycket på Sigma så pass att det faktiskt händer något. Jag har sagt att de får en månad till på sig. Sedan vill jag ha en ny FW-fix som verkligen fixar problemen eller så vill jag häva köpet.