Annons

Fokuseringsproblem med Canon Eos 20D, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Även 300D

Hej
Har haft samma problem med min 300D. Känner exakt igen det du beskriver.
Problemet fanns oavsett vilket obnjektiv jag använde.
Jag skickade efter många om och men in min 300 på garantirep, och då sade de att de kalibrerade skärpeinställningen.
Nu verkar det funka bättre.

Men det finns en annan sak som kan vara orsaken, som har varit ett problem för mig i alla fall - och det är skärpefunktionen.
Den är ju inte som förr sån att den låser till hundra procent. Efter ett tag gör den justeringar, och tanken är väl att den ska följa motivet, att den efter en stund går över till nån sorts halv-servo-funktion. Detta har drivit mig till vansinne, och vid många tillfällen lagt skärpan helt fel.
Till skillnad från 300D har väl 20D en funktion där fokus låser behårt där du lagt den första gången?
Tror också att du kan adressera skärpefunktionen till tummen, vilket de flesta proffsfotografer jag känner använder.
 
Gör som jag och dom flesta, lägg in det ryska hacket i kameran så får du tillgång till en del funktioner som finns i 10D.
Som det är nu kan du inte välja One-Shot i det kreativa området, det går att göra efter uppdateringen.
En viktig detalj är att det sedan går att ställa styrkan på blixten.
Sök i forumet så hittar du hur man hämtar hem den ryska varianten plus hur man får in det i kameran.
 
One-shot

Kan tänka mig att one-shot problemet lurat fler "gamla" canon-användare än mig (EOS 650).
Man har vant in sig på en viss metodik och förväntar sig att det ska funka likadant.

Tack B-A, jaghar laddat hem hacket. Men jag undrar om det finns någon instruktionsbok i den där txt-filen jag ännu inte packat upp. Visst har du tillgång till en sån, har jag för mig att jag läst i ett av dina tidigare inlägg?

Visst, blixtljuskompensationen, andra ridån och skärpan på tummen är sånt jag vill ha på min 300D.

PEter
 
Kortfattat.

To install the firmware you nedd:
1. Download the firware and save it to some folder on your hard drive.
2. Unpack it with RAR archiver.
3. Copy file with .fir extension to your flash card.
4. Insert the flash card into your camera and follow on-screen instructions.

På Canons hemsida finns instruktioner för inladdning av original varianten. Man gör lika dant med hacket.
Det är viktigt att man har ett fulladdat batteri vid inladdning i kameran.

Jag använde själv en extern kortläsare.

När du har filen på ditt flash card. Sätt i kortet i kameran och därefter sätter du strömbrytaren på ON.
Följ sedan instruktionerna som kommer upp i kamerans display, sedan sköter kameran resten.

I menyn och verktygsfält 2 har det nu tillkommit en ny rad " Egen programmering (c. Fn) "
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.