ANNONS
Annons

Fokuseringsproblem med Canon Eos 20D, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargb

Aktiv medlem
Min nya Eos 20D fokuserar inte perfekt o har hört att man eventuellt kan fixa det med nån mjukvara från nätet.
Nån som vet var hur eller vad göra ???
Bilderna ligger inte riktigt i fokus, skärpan blir inte riktigt bra. Det är inte en miss av mig. Har fotat mycket tidigare.

Eller måste man lämna in den till Canon service?
 
Jag vet inte med fokuseringsproblemen men här kan du uppdatera:
http://software.canon-europe.com/software/digital_photo_professional_updater_for_windowss20942.asp?model=EOS%2020D
 
Har också upplevt samma problem med min 2 mån gamla 20D med firmware 1.0.5 Bilderna är inte alltid helt skarpa och skärpan ligger inte alltid där man ställt in skärpan, tycker det finns en viss tendens att skärpan hamnar lite bakom istället.
 
...service inte så farligt om man bor i sthlm

HejHopp...

Tänkte bara meddela att det inte är en katastrof om du måste lämna in kameran på service...Jag fick läömna in min 10D och fick till baka den ett par dagar senare. Mitt tips är dock att lämna kameran direkt till centralservice som har hand om sådana jobb åt canon så att kameran inte blir liggande i butik/posten/gud vet var.

Detta btgger dock på att det inte är ett handhavandefel. Tänk också på att det mycket väl kan vara så att det är objektivet som inte är justerat korrekt vilket även var fallet för min Tamron 28-75.

/G
 
Re: ...service inte så farligt om man bor i sthlm

gulan skrev:
HejHopp...

Tänkte bara meddela att det inte är en katastrof om du måste lämna in kameran på service...Jag fick läömna in min 10D och fick till baka den ett par dagar senare. Mitt tips är dock att lämna kameran direkt till centralservice som har hand om sådana jobb åt canon så att kameran inte blir liggande i butik/posten/gud vet var.

Detta btgger dock på att det inte är ett handhavandefel. Tänk också på att det mycket väl kan vara så att det är objektivet som inte är justerat korrekt vilket även var fallet för min Tamron 28-75.

/G

Det där har jag hört förr men hur 17 kan en justering i objektivet påverka fokuseringen? Fokus är ju rent optiskt, antingen är det skarp eller inte och det borde inte spela roll om man fokuserar manuellt eller automatiskt.
 
Re: Re: ...service inte så farligt om man bor i sthlm

iSolen.se skrev:
Det där har jag hört förr men hur 17 kan en justering i objektivet påverka fokuseringen? Fokus är ju rent optiskt, antingen är det skarp eller inte och det borde inte spela roll om man fokuserar manuellt eller automatiskt.
det är inte bara optiskt, i bde kamera och objektiv siter det högvis med elektronik som bestämmer om det är skarpt eller inte.. och är det fel kalibrerat så har du samma problem som om det skulle vara någon lins som är felslipad..
 
Re: Re: Re: ...service inte så farligt om man bor i sthlm

defiant skrev:
det är inte bara optiskt, i bde kamera och objektiv siter det högvis med elektronik som bestämmer om det är skarpt eller inte.. och är det fel kalibrerat så har du samma problem som om det skulle vara någon lins som är felslipad..

Det där köper jag inte så lätt, givetvis finns det elektronik i objektivet men fokussensorn sitter faktiskt i kameran och "ser" genom optiken vilket bevisas genom att man får fokuseringsindikation även med gamla helt manuella objektiv utan elektronik.
 
gunnargb skrev:
Min nya Eos 20D fokuserar inte perfekt o har hört att man eventuellt kan fixa det med nån mjukvara från nätet.
Nån som vet var hur eller vad göra ???
Bilderna ligger inte riktigt i fokus, skärpan blir inte riktigt bra. Det är inte en miss av mig. Har fotat mycket tidigare.

Eller måste man lämna in den till Canon service?

Är du helt hundra på att det fokuserar fel?
Bilderna från 20D blir ganska mjuka om man inte skärper upp dem. Om du flyttat från en analog kamera, eller en digital kompakt, så kan bilderna te sig lite oskarpa innan uppskärpning.
 
Vad jag reagerar på att bilderna är så ojämt skarpa, en del bilder med kanaoskärpa medan en del sämre och en del helt utan skärpa.
 
Det där har jag hört förr men hur 17 kan en justering i objektivet påverka fokuseringen? Fokus är ju rent optiskt, antingen är det skarp eller inte och det borde inte spela roll om man fokuserar manuellt eller automatiskt.
Njae...

Fokussensorn sitter i botten av kamerahuset. Mattskivan i toppen, sensorn längst bak. Det som styr bilden till dessa tre är en primär och en sekundärspegel. Om inte dessa är kalibrerade kan det vara skarpt på fokussensorn, men inte på bildsensorn. Eller skarpt på mattskivan, men oskarpt på bild- eller fokussensorn.

Dessutom så kan kameran och objektivet vara felkalibrerade så när kameran ber objektivet förflytta fokuseringen ett steg flyttas detta 1.5 steg och liknande saker.

Detta förrutom då hur mjukvaran räknar fram fokusseringen och ändrar denna när den anser att det inte stämmer. Dessa algoritmer går att optimera så hastigheten ökar. Nu senaste förbättrade Canon fokussering i mörker hos 1D mk2 genom en firmwareuppdatering.
 
Damocles skrev:
Njae...

Fokussensorn sitter i botten av kamerahuset. Mattskivan i toppen, sensorn längst bak. Det som styr bilden till dessa tre är en primär och en sekundärspegel. Om inte dessa är kalibrerade kan det vara skarpt på fokussensorn, men inte på bildsensorn. Eller skarpt på mattskivan, men oskarpt på bild- eller fokussensorn.

Dessutom så kan kameran och objektivet vara felkalibrerade så när kameran ber objektivet förflytta fokuseringen ett steg flyttas detta 1.5 steg och liknande saker.

Detta förrutom då hur mjukvaran räknar fram fokusseringen och ändrar denna när den anser att det inte stämmer. Dessa algoritmer går att optimera så hastigheten ökar. Nu senaste förbättrade Canon fokussering i mörker hos 1D mk2 genom en firmwareuppdatering.

Självklart kan kameran fokusera fel pga spegel etc (ex det vanliga backfokusproblemet) men nu pratar vi ju om objektivet.

Om kameran säger till objektivet att flytta ett steg och får 1.5 så påverkar det bara hur autofokusen jobbar, dvs kameran kommer "jobba" ett tag innan rätt fokus uppstår, iofs inte helt ovanligt men det är ett annat fel.

Som jag exemplifierade ovan, med ett manuellt objektiv tänds ändå den gröna lampan när man har rätt fokus.

Så vad är det som justeras?

Kameran mäter ju genom objektivet.
 
Det är kanske så enkelt som att kameran är ställd på Automatiskt val av fokusering. Skall istället vara Manuellt där man väljet att den skall fokusera i mitten.
 
Objektivet kan strula...

Jag hade sådan himla tur att jag hade problem med både optik (Tamron 28-75) och kamera (10D). Inget som kom på själv dock. Jag märket bara att fokus hamnade ett par centimeter fel vilket gjorde att jag lämnade in både optik och kamera.

Canon meddelade nästa dag att både optik och kamera behövde justering. De kunde dock bara fixa kameran vilet de gjorde. Resultatet blev att jag fick 100% fokus med exempelvis 50/1.4 men den var fortfarande off med 28-75.

Efter att sänt iväg även Tamronen på service (6 veckor tog den resan) så funkar dock allt Kanon.

Infon som objektivet ger handlar inte bara om flytta x steg hit eller dit. En hel de mätning pågår också bland glasbitarna som exempelvis vilket avstånd den just nu fokuserar på osv. Något mer måste dock även finnas med bland dessa grunkor för att påverka fokusen. Vad vet jag dock inte. Får fråga Canon nästa gång man ser dem på en mässa eller liknande...

/g
 
Var lämna in?

Jag har en Canon 10d som jag upplever lägger fokus lite fel. Var lämnar jag lämpligen in den för service? Jag bor i Stockholm, men jag har hört att Canon reparatören på Kungsholmen har slagit igen.
 
...service

Stockholoms centralservice finns i Upplands väsby(?) samt Örnsberg (Trevligast och duktiga).


/G
 
Hmm, jag har kollat på gulasidorna och på nätet och jag hittar inga kontaktuppgifter till Canon i Örnsberg. Det enda jag hittar är till Canon Center, där den i City bara har utställningslokal för kontorsutrustning. Någon som kan upplysa mig?

Jag har funderat många gånger att kontakta Canon och klaga på deras webbplats. Tycker den suger fett då den sällan ger mig det jag söker.
 
Verkstaden i Örnsberg heter Stockholms Centralservice och hette tidigare Canon IT Service. De har en Canon-skylt på huset.
 
Tack för alla svar ! Jo de väl så att jag får en mjukare bild än när man fotade med diafilm analogt.
Testade att fota en tumstock på längden snett framifrån o skärpan låg rätt där.
Min Coolpix 4500 kompakt tar lika skarpa bilder som min Eos 20D med kitzoomen om jag fixar till skärpan i Photoshop på Eos 20D bilderna.
Ska väl kanske snart köpa 17-85 zoomen.
Är det nån här som jämfört?
Den borde ju vara lite skarpare.
Eller ska man skaffa 17-40 4L.
Kommer nog hursomhelst skaffa 70-200 4L som jag har hört så mycket om.
Tack igen/
Gunnar
 
Det är många fler än du som har gjort den där skärpetesten med linjerat papper och plåtat snett framifrån( tumstocken var ju också ett bra sätt) för att kolla om kameran fokuserar rätt.
Man är tvungen till att skärpa upp efteråt där oskarpmask är ett utmärkt verktyg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.