Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fokus-skiva till 35 f/2
- Trådstartare ESS
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Inte för att jag har någon sådan kamera, men manualen föreslår Eg-S, så den känns väl trolig? Eller gillade du inte den?
Photocon
Aktiv medlem
Här finns ett antal skivor att välja emellan som passar 5DMkII. Använder själv den med horisontell snittbild. Skivan görs ur en original Canonskiva som ursprungligen är gjord för 1D-serien, men slipas ned för att passa 5DMkII. Det medföljer monteringsverktyg och shimsar samt instruktioner. Lätt att montera om man inte har tummen mitt i handen. Ska dock göras på ett dammfritt ställe.
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_98
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_98
The_SuedeII
Aktiv medlem
Som Anders nämnde tidigare, ta en original Eg-S. Lätt att få tag på, en service-verkstad kan byta om du inte vill göra det själv.
Nackdelen är om du i övrigt släpar runt på en massa sunkiga F/5.6-zoomar - de kan bli ganska mörka i sökaren, och svåra att se genom när det mörknar på.
Nackdelen är om du i övrigt släpar runt på en massa sunkiga F/5.6-zoomar - de kan bli ganska mörka i sökaren, och svåra att se genom när det mörknar på.
sarnor
Avslutat medlemskap
En mindre uppmärksammad fördel med Eg-S skivan är att exponeringsmätningen blir mer korrekt än med standardskivan, ljusmätningen görs efter mattskivan och kameran är konstruerad för att alltid mäta med största bländaröppning och sedan automatiskt kompensera för de avvikelser som standardmattskivan ger.
Nu är det ingen stor grej just med Zeiss ZE objektiv, som ju har automatisk nedbländning och meddelar största bländare till kameran (och därför fungerar som vanliga EF objektiv). Men med andra manuella objektiv (eg. Samyang) kan det vara av vikt.
Även de mattskivor som är nedslipade från Canon 1D original har denna egenskap, medan det kan variera en hel del för andra tillverkare.
Nu är det ingen stor grej just med Zeiss ZE objektiv, som ju har automatisk nedbländning och meddelar största bländare till kameran (och därför fungerar som vanliga EF objektiv). Men med andra manuella objektiv (eg. Samyang) kan det vara av vikt.
Även de mattskivor som är nedslipade från Canon 1D original har denna egenskap, medan det kan variera en hel del för andra tillverkare.
bengt-re
Aktiv medlem
Som Anders nämnde tidigare, ta en original Eg-S. Lätt att få tag på, en service-verkstad kan byta om du inte vill göra det själv.
Ja, men det är bara att hålla sig borta ifrån optik ljussvagare än f/4 så går det bra. Jag har -S skivor alltid i på både 40D och 5D mkII och det är ett lyft för f/2.8 optik eller ljusstarkare, något sämre på f/4 optik annat än utomhus dagtid och helt kass på optik sämre än f/4. Har man inte mycket ljussvag optik så duger -S skivor gott som standardskiva. En annan fördel med canons orginalskivor är att man slippet shimsa in dem för att få focus att stämma...
wfrank
Aktiv medlem
Fast shimsa verkar man kunna råka ut för i alla fall. Original eg-s verkar skeppas med två shimsar ("brickor") och det finns dom som är petiga som får lite fram eller bakfokus (och jag misstänker jag är rätt petig). Kan lösas med lite scotch-tejp (se nedan).
Jag går själv och velar mellan eg-s eller möjligen någon tredjepart med snittprisma. På Fred Miranda finns det gott om folk med Zeiss och andra roliga manuella objektiv. För min del lutar det åt en original eg-s, de finns på engelska e-bay portofritt till vettigt pris. Snittprismat har nackdelen att det bara är centrumfokus som gäller, och tydligen svartnar snittbilden och prismat vid "fel" F. En annan sak som jag inte tror nämnts är att sökaren blir mörkare för alla F/4 och sämre med eg-s. Fast det verkar man kunna leva med, när man använder såna objektiv så kör man nog mest med AF i alla fall.
Här en tråd med en som just satt in en eg-s och "shimsning" (vilket jäkla ord... http://www.fredmiranda.com/forum/topic/898319/5#8508975
Jag går själv och velar mellan eg-s eller möjligen någon tredjepart med snittprisma. På Fred Miranda finns det gott om folk med Zeiss och andra roliga manuella objektiv. För min del lutar det åt en original eg-s, de finns på engelska e-bay portofritt till vettigt pris. Snittprismat har nackdelen att det bara är centrumfokus som gäller, och tydligen svartnar snittbilden och prismat vid "fel" F. En annan sak som jag inte tror nämnts är att sökaren blir mörkare för alla F/4 och sämre med eg-s. Fast det verkar man kunna leva med, när man använder såna objektiv så kör man nog mest med AF i alla fall.
Här en tråd med en som just satt in en eg-s och "shimsning" (vilket jäkla ord... http://www.fredmiranda.com/forum/topic/898319/5#8508975
sarnor
Avslutat medlemskap
Fast shimsa verkar man kunna råka ut för i alla fall. Original eg-s verkar skeppas med två shimsar ("brickor") och det finns dom som är petiga som får lite fram eller bakfokus (och jag misstänker jag är rätt petig). Kan lösas med lite scotch-tejp (se nedan).
Ingen av mina originalutbytesskivor (3 så här långt) har haft shimsramar medskickade, så i ditt fall är skivan troligen tillverkad tunnare än specifikationen. Därav de medföljande shimsen, som då (antagligen) bör användas oavsett hur många shims där satt sedan tidigare.
Sedan är det helt klart vansinnigt svårt att få shimsningen helt perfekt, jag köpte en komplett uppsättning shimsramar till min 5D Mk2. De var 11 stycken, den tunnaste 0,03 mm (långt tunnare än jag kan se skillnaden med) den tjockaste 0,30 mm.
wfrank
Aktiv medlem
Tack för info. Börjar snart tro att vi har en övertro på fokusering, oavsett om det gäller AF eller MF. Dagens 21MP eller för den delen typ 40 i phaseOne gör fokusering på pixelnivå till en utmaning. Enda undantaget är LV där man behöver stativ samt ett stilleben som motiv. Och snart behöver vi antagligen 50 eller 100x förstoring. 10 börjar kännas trubbigt
Photocon
Aktiv medlem
Visst strävar man efter perfektion. Ibland kanske för mycket, men skärpa på rätt ställe kan det aldrig bli för mycket av.
Minns faktiskt med saknad min gamla analoga Nikon F3 som hade utbytbar sökare. När man enkelt tagit bort sökaren som gled perfekt på sina passkenor gick det att lyfta mattskivan direkt ur kamerahuset. På undersidan av mattskivan satt i infattningen justerskruvar i varje hörn. Om kameran bak- eller framfokuserade gick det väldigt lätt att justera detta genom denna anordning.
Minns faktiskt med saknad min gamla analoga Nikon F3 som hade utbytbar sökare. När man enkelt tagit bort sökaren som gled perfekt på sina passkenor gick det att lyfta mattskivan direkt ur kamerahuset. På undersidan av mattskivan satt i infattningen justerskruvar i varje hörn. Om kameran bak- eller framfokuserade gick det väldigt lätt att justera detta genom denna anordning.