Jonas, jag tror du precis har börjat upptäcka hur komplext det här med skärpa faktiskt är
Men först ett litet sidospår, för att besvara en fråga du ställde tidigt, varför kameran exponerar olika i sökarläge och AF-läge? Svaret är faktiskt ganska enkelt - för att du då använder två helt olika exponeringsmätare. I sökarläge har du en separat exponeringsmätare inbyggd i sökaren, ungefär på samma sätt som du då använder separata AF-sensorer för autofokusen. I live view är både de separata AF-sensorerna och sensorn för exponeringsmätare blockerade och all mätning sker med hjälp av huvudsensorn. Och den kan uppfatta ljussituationen annorlunda än den vanliga separata exponeringsmätaren.
Men tillbaka till det här med skärpa. Du har nog just råkat ut för en av de vanligaste upplevelserna bland de som skaffar ett nytt objektiv och blir lite missnöjd med skärpan: Att skärpan inte blev så dålig när man väl gör ett kontrollerat test ...
Jag har ju testat objektiv i runt tio år och läst oräkneliga andra tester, både sådana gjorda yrkesmässigt och tester som ditt, gjorda av någon som helt enkelt undrar "varför ser det inte så skarpt ut som jag räknat med?"
Det första jag skulle göra är att poängtera det Anders nämnde, och som jag inom parentes sagt har hört mer än en representant för kameratillverkarna sucka: "Att granska i 100% borde i lag vara förbjudet"
Det
är lurigt att granska i 100 % och kan som Anders säger lätt leda till missförstånd.
Visst kan man - med de flesta objektiv faktiskt - få bra skärpa även i 100 %, men oftast bara om man jobbat väldigt strikt med att uppnå maximal skärpa - jobbat i bra ljus, hållit kameran helt stilla, haft ett stilla motiv, inte haft en massa störande faktorer mellan kamera och motiv och fokuserat noga.
Ljuset är viktigt, jag brukar ofta dra upp de här två exemplen:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1740682.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1740684.htm
De är tagna med samma utrustning, på samma plats, med snudd på identiska inställningar, samma efterbearbetning och det skulle inte förvåna mig om det rent av är samma häger i bägge bilderna. Skillnaden mellan dem är ljuset, den ena är tagen i för skärpan gynnsamt släpljus, den andra i för skärpan trist allmänljus genom tunna moln.
Skall du få riktigt tvärskarpa bilder av rörliga motiv måste du ha korta tider. Vid 1/1000 har du små men synliga mängder rörelseoskärpa hos en människa som går snabbt eller joggar. För att inte tala om du fotar en fågel/vattenskoter/skidåkare/crosshoj som brakar fram i 25-35-45 km/h. Och som då dessutom skakar eller vibrerar. Inom sportfoto finns en gammal tumregel om att "skärpan börjar vid 1/2000".
Med långa telen har du en massa luft mellan dig och motivet, luft som är full med fukt och partiklar som ljuset träffar och bryts i och på. Och som rör sig. Jag har lite resonemang om det här i det här testet, framåt slutet, och med i alla fall ett tydligt exempel
https://www.fotosidan.se/cldoc/proffsfoto-testar/test-nikon-afs-800-56-fl.htm
Och så har vi fokus ... Inte nog med att alla faktorerna ovan påverkar själva skärpan, de påverkar också autofokusens möjligheter att sätta fokus korrekt - AF påverkas ju negativt av precis alla de faktorer jag redan räknat upp.