Just detta har jag ett exempel från onsdagens fotograferande att bidra med. Jag satt ca 15 meter ifrån en hammock och skulle testa att fotografera kedjan som håller själva "gungan". Kedjan blev inte skarp trots att jag tyckte att jag verkligen satte AF (mittpunkten) på kedjan. I stället hamnade skärpan på gungan bakom. Hände samma sak på alla tre bilderna jag försökte ta på kedjan. Förmodligen var väl mittpunkten lite större än kedjan vilket gjorde att den fokuserade fel. Jag kan i och för sig tycka att den borde ha valt kedjan då den kändes kontrastrikare än dem bruna brädorna som själva gungan i hammocken utgjordes av..
Det du upplevde är ett nästan klassiskt exempel där det är svår för autofokusen att tolka motivet så som vi människor gör. Om den skall lägga fokus på själva kedjan eller bakgrunden beror på hur den är optimerad - skall den välja det närmsta (kedjan) av de två avstånd den uppfattar eller avståndet till den större (bakgrunden) av sakerna den uppfattar? I ditt fall verkar den ha valt det senare. Hade de varit en tunn kvist framför ett ansikte hade ju samma gissning oftast varit den rätta, men i just ditt fall blev det tokigt. Men det är svårt för AF-algoritmerna att veta.