ANNONS
Annons

Fokus Nikon D80 + Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

eldarn

Ny medlem
Hej

Jag är sugen på att köpa en Nikon D80, men är lite vilsen när det gäller optiken och autofokus.

Det objektiv jag tittar på är en Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Nikon AF. Denna verkar inte ha någon autofokusmotor. Betyder det att jag inte har någon autofokus med denna kombination?

Eftersom jag har en tight budget tänker jag endast köpa ett objektiv till att börja med, blir då "50" för litet? (fotar väll rätt allround).

Finns det kanske något bättre allternativ i prisklassen (runt 4k)?

eldarn skrev:
Hej

Jag är sugen på att köpa en Nikon D80, men är lite vilsen när det gäller optiken och autofokus.

Det objektiv jag tittar på är en Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Nikon AF. Denna verkar inte ha någon autofokusmotor. Betyder det att jag inte har någon autofokus med denna kombination?

Eftersom jag har en tight budget tänker jag endast köpa ett objektiv till att börja med, blir då "50" för litet? (fotar väll rätt allround).

Finns det kanske något bättre allternativ i prisklassen (runt 4k)?

D80 har en autofokusmotor så du får fokus men inte lika tyst och snabbt som med AF-S som sitter i objektiven.

Varför inte det utmärkta kitobjektivet 18-70 som du får billigt om du köper en D80 samtidigt? Det har lite längre brännvidd och har inte 17-50s problem med boket som en del klagar på. Skulle säga att 18-70 är mer allround men har förstås inte 2.8.

Re: Re: Fokus Nikon D80 + Objektiv

iSolen.se skrev:
Varför inte det utmärkta kitobjektivet 18-70 som du får billigt om du köper en D80 samtidigt?

Just det! 18-70 kostar 1600:- tillsammans med kameran. Det vore usel ekonomi att inte köpa det, eftersom det kan säljas begagnat för minst 2000:-. Köp det först och fundera i lugn och ro om det räcker till ditt bruk.

Per

Re: Re: Re: Fokus Nikon D80 + Objektiv

perstromgren skrev:
Just det! 18-70 kostar 1600:- tillsammans med kameran. Det vore usel ekonomi att inte köpa det, eftersom det kan säljas begagnat för minst 2000:-. Köp det först och fundera i lugn och ro om det räcker till ditt bruk.

Per

Ok, låter vettigt. Men är det värt att lägga på 500:- för att få 18-135?

Hej
Har 18-135...köp 18-70!!
Har precis bytt till ett Sigma 2.8 18-50, då jag allt för sällan använde paketzoomen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar