Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytande stål

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Hej, jag ska prova att fota flytande stål och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga...
Stålet i sig ger ju mycket ljus ifrån sig och jag vill fokusera på själva stålet, struntar i om övriga omgivningar blir helt svarta på bilden...
Antar att jag bör ha en liten bländare och kort slutartid men vet inte riktigt hur jag avväger detta, nån som har någon erfarenhet så jag slipper famla helt och hållet...
Finns det någon typ av objektiv som är att föredra här, under 50mm vägrar jag pga av dom risker som trots allt ett stålbad innebär....
Är kamera (550D) + objektiv allt jag behöver eller borde jag införskaffa någon annan utrustning, antar att jag inte behöver stativ just pga korta slutartider....
Glad för alla tips och råd jag kan få...
 
Har absolut ingen erfarenhet av att plåta stålbad men jag vet att det är rejält varmt i närheten (som du säger). Skulle tro att ett telemakro kan vara bra i detta fallet. Tex Sigmas 150/2.8. Men behöver du mer av omgivningen är det objektivet alldeles för långt.
 
Kamerans ljusmätare blir nog bra. Ta en bild och kolla hur histogrammet ser ut. I ditt fall skulle jag sätta histogrammet så långt till höger jag kan innan det slår i vägg.
ISO 100-200 är nog heller inga problem. Bländare 4-8 kan nog bli bra och en slutartid som inte är längre än 1/80 sek.
 
Jag har inte fotat smält stål, men en bild rakt på en som svetsade klarade kamerans exponeringsautomatik utan minsta problem. Jag skulle knappast tro att det är svårt alls att exponera rätt! Ett tips kan vara att använda liveview så du inte behöver titta rakt i sökaren men använd inte LV mer än några sekunder i taget eftersom allt ljus träffar sensorn. Det var så jag fotade svetsaren.

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sahlgrenska/_RHJ1628.jpg

I vilken form är stålet, hälls det, är det i en behållare, hur stor isåfall? Något annat du vet om det? Har du varit och sett på det så du vet vad som väntar?
 
Hej, jag ska prova att fota flytande stål och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga...
Stålet i sig ger ju mycket ljus ifrån sig och jag vill fokusera på själva stålet, struntar i om övriga omgivningar blir helt svarta på bilden...

Det är ju dock något av ett perfekt tillfälle att tillämpa HDR / Exposure Blending.
 
Det är rätt stora mängder stål (rör sig om ton) och vill fota när man häller detta från en behållare till en annan, omgivningen är helt ointressant, det är färgskiftningarna i det flytande stålet jag är ute efter...

Om jag har bländare 4-8 och slutartid 1/80, borde inte stålet då bli kritvitt för att kameran får in på tok för mycket ljus?
 
Mät ljuset med spotmätning på smältan, ställ in detta värde i manuellt läge. Tag en testbild och kolla histogrammet. Justera eventuellt exponeringen så histogrammet hamnar till höger om du är intresserad av att få med något, en liten glimt, av miljön runt smältan. Är du bara intresserad av smältan, kör på spotmätningsvärdet. Nu vet jag inte hur en smälta uppför sig, om den ökar i ljusstyrka i upphällningsmomentet. Verkar inte otroligt att den gör det. Om den uppför sig så, använd Av-läget och ställ in bländare 8 och autoiso. Mät ljuset med spotmätning på smältan. Sedan kommer kameran automatiskt att justera för eventuella ljusstyrkeskiftningar i upphällningsmomentet. Se till att du hela tiden tar bilderna med spotmätningssensorn på smältan, eller mät på smältan, halvtryck avtryckaren för att låsa exponeringsvärdet och komponera om bilden. Du lär väl inte få komma för nära smältan utan adekvat skyddsutrustning? Kolla hur nära du får komma och välj brännvidd därefter. Nej, jag har aldrig fotograferat en smälta. Lycka till!
 
Senast ändrad:
jo jag har skyddsutrustning som krävs, funderar på att använda mitt sigma 105mm macro, det objektiv som borde ge bäst skärpa trots lite avstånd...
Stålet skiner upp vid tappning och är ljust nog att blända, därför funderade jag om det fanns någon form av filter man kan utnyttja för att hjälpa till att bromsa ljusinsläppet i kameran men det kanske är onödigt....
 
jo jag har skyddsutrustning som krävs, funderar på att använda mitt sigma 105mm macro, det objektiv som borde ge bäst skärpa trots lite avstånd...
Stålet skiner upp vid tappning och är ljust nog att blända, därför funderade jag om det fanns någon form av filter man kan utnyttja för att hjälpa till att bromsa ljusinsläppet i kameran men det kanske är onödigt....

Tror inte du behöver oroa dig för själva objektivets skärpa, tom ett kitobjektiv levererar skarpa bilder. Det är egentligen bara vid pixelpeeping av testtavlor man märker sådana skillnader. Tror inte du behöver fundera på något filter, det är bara att krångla till det. Kommer du att vara så nära så att eventuella gnistor når kameran, är ju förstås ett skyddsfilter för frontlinsen bra. Mät på smältan i förväg med spotmätning i Av-läget. Välj en bländare så att du får typ 1/200 s med ett 105 mm objektiv. Därefter kommer kameran själv att justera exponeringen när smältan ökar i ljusstyrka vid upptappningen. Du kommer knappast att ha tid att fippla med några inställningar i manuellt läge här. Kör på Av. I och med att du ställde in ungefär 1/200 dels sekund vid spotmätningen av smältan, kommer det att finnas mycket utrymme kvar innan kamerans automatik bottnar till följd av smältans ljusstyrkeökning vid själva upptappningen, kameraautomatiken har ju mycket kortare exponeringstider än 1/200 s att tillgå. Var ändå beredd att minska bländaren (välja ett högre bländartal) om det skulle visa sig att automatiken bottnar, men jag tvivlar ju på detta.
 
Nej för sjutton! Kör med spotmätning i det helautomatiska läget. Det löser alla dina problem. Man behöver inte krångla till det. Utan att ha erfarenhet av smältor tror jag detta är den idiotsäkra lösningen. Shoot :)
 
Att ha på auto-iso låter onödigt tycker jag, risken att mer än bas-iso skulle behövas är ju mindre än noll. Att ställa in en slutartid och låta kameran välja bländare tycker jag låter lite bakvänt också, det kan ju bli mycket små bländare som ger en massa diffraktionsoskärpa. Enda orsaken jag kan se att göra det är att få rörelseoskärpa i den rinnande smältan, men det skulle nog snarare kräva nedåt 1/50 och ännu längre.

Vad gäller omgivningen så skulle jag nog tro att den blir rätt väl upplyst av smältans ljus så den kommer säkert att synas väl.

Vet du hur länge själva hällningen kommer att vara?
 
Att ha på auto-iso låter onödigt tycker jag, risken att mer än bas-iso skulle behövas är ju mindre än noll. Att ställa in en slutartid och låta kameran välja bländare tycker jag låter lite bakvänt också, det kan ju bli mycket små bländare som ger en massa diffraktionsoskärpa. Enda orsaken jag kan se att göra det är att få rörelseoskärpa i den rinnande smältan, men det skulle nog snarare kräva nedåt 1/50 och ännu längre.

Vad gäller omgivningen så skulle jag nog tro att den blir rätt väl upplyst av smältans ljus så den kommer säkert att synas väl.

Vet du hur länge själva hällningen kommer att vara?

Vet inte om det var mitt inlägg du kommentarade. Man kan naturligtvis göra på många olika sätt, bara man vet vad man gör. Tanken med autoiso är att om man också vill ta en bild på miljön runt smältan behöver man inte stå där och fippla med inställningar i onödan. Nu verkar ju inte detta vara aktuellt. Men ändå, jag vet ju inte vad fotografen kommer på där framför smältan. På så vis finns i alla fall utrymme för miljöbilder. Har man gjort spotmätning på själva smältan, lär omgivningen vara kolsvart i förhållande till det mätvärdet, därav autoiso.

Vitsen med Av-läget är likaså att undvika att stå och fippla med någon inställning när man egentligen vill fånga det som händer framför kameran, bara för att ljuset skiftar, och det gör det visst beroende på tappningen. Att då ställa in en bländare så man får 1/200 s på smältan före tappningen, gör att man använder en så lång tid man kan på fri hand innan själva tappningen startar. Då har man det största utrymmet kvar för kameran att justera exponeringstiden till kortare värden i och med att ljusstyrkan ökar vid tappningen. Automatiken behöver inte bottna. Men, att använda det helautomatiska läget ger ännu större utrymme för justering, i och med att både bländare och tid kan justeras (och iso).

Är man kontrollfreak, som av någon anledning är förtjust i manuellt läge i alla lägen, kan man naturligtvis också göra det, med reservation för att några bilder kan gå bort om det händer något intressant medan man står där och fipplar med kameran. Dessutom tappar man fokus på motivet medan man gör sina justeringar. Yttermera så kräver det mer av uppövad känsla för hur kameran fungerar. Tror det är kontraproduktivt att ge sig in på detta i detta fall, kan föreställa mig att det inte är helt enkelt att hela tiden vara alert och justera exponeringen manuellt i takt med att ljuset från smältan varierar, beroende på hur denna rinner ur degeln. Men det är så jag resonerar.

Vill man av någon anledning ha bilderna onödigt skarpa, skall man ju ta reda på en smältas exponeringsvärde i förväg och om det behövs införskaffa ett lämpligt ND-filter om det visar sig att man måste blända ner under objektivets optimala bländare. Men det är enligt mig helt onödigt. Bilderna blir skarpa ändå. Bortkastad möda. Men för en skärpefreak som skall avnjuta bilden i 200 % på skärmen, och som dessutom tagit identiska jämförelsebilder utan ND-filter, så skillnaden syns, kan det vara mödan värt.

Allt detta med reservation för att smältan kan vara så ljus att ett ND-filter behövs för att kameran överhuvudtaget skall kunna exponera riktigt. Men det tror jag inte är fallet. Någon kanske kan bidra med ett exponeringsvärde för smält stål? Det vore ju väldigt förargligt att stå där utan lämpligt ND-filter, om det behövs.
 
Senast ändrad:
Det är väl ljuset jag är mest orolig för eftersom smältan i sig är riktigt ljus, man vill inte stirra på den för länge utan skärm för ögonen...

Om det visar sig att det är för ljust så får jag nya möjligheter att göra om fotoförsöken med jämna mellanrum så ett misslyckande är absolut ingen katastrof.

Omgivningen runt stålet är i detta sammanhang helt ointressant för mig, vill bara ha själva bilden på det rinnande stålet, vill ha en frysning i bilden snarare än rörelseoskärpa...

Ska prova skjuta lite med auto först och slår nog över på Av sen så jag får pilla lite i inställningarna, 1/200 kommer jag nog börja med, men vad händer med bilden om jag får "för snabb" slutartid, är det något som blir lidande mer än ljusinsläppet?

Trevligt med så mycket engagemang i tråden såhär långt, läser och klurar på allt som skrivs, tror den info ni ger mig en massa extra fototid eftersom jag kan begränsa "rattandet" på kamerainställningarna lite...=)
 
Enklast är väl att helt enkelt bara testa?

Med tanke på de enorma kontraster som råder i ett stålverk mellan den glödande stålmassan och den mörka omgivningen så blir det nog väldigt svårt att få med någon omgivnig på bild ifall du vill ha stålmassan korrekt exponerad. Men eftersom du inte är intresserad av omgivningen så är det inget problem.

För att få "rätt" exponering är väl det allra enklaste att bara ställa kameran på full automatik, komponera bilden så att stålet fyller hela bilden, och se vad kameran föreslår för värden. Ta en bild och se hur den blir. Blir det inte bra så får man ställa in exponeringskompensering. När man väl hittat "rätt" värden så kan man (om man vill) ställa in motsvarande i manuellt läge för att få konsekvent exponering.
 
Tycker det där ser skarpt ut. Det finns ju inte så mycket kontrastrika detaljer i det flytande stålet som framhäver skärpan. Skärpeintrycket beror mycket på motivets karaktär. Tycker det där ser bra ut jag.

Nu ville du ju bara ha uppmärksamhet på själva stålet, men jag skulle tycka bilderna blev bättre om så mycket som möjligt av den mörka omgivningen kom med. Exponera stålet så långt till höger i histogrammet du vågar utan att det bränner ur. Här lär väl röd kanal bränna ut först, så håll koll på den. Hämta sedan hem exponeringen till den nivå du vill ha den i efterredigeringen, under det att du lyfter fram lågdagrarna så mycket du kan utan att du tycker de blir för brusiga. Så skulle jag tycka bilderna blev bättre.
 
Senast ändrad:
Skärpan är nog som sagt inget fel på, speciellt inte i "varmt". Ett tips om den bilden är att ta den med kameran på högkant, det är mycket svart på sidorna och jag hade gärna sett att man fick se lite längre ned efter strålen och kanske lite snett uppifrån så man ser ytan i degeln.

"Hot stuff" tyckte jag inte så mycket om, själva stålet ser bra ut men det fyller alldeles för liten del av bilden, de vita gnistorna tillför inget särskilt egentligen. Ta gärna en likadan men med mindre utsnitt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.