Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Var?

Ingemar Eliasson skrev:
Landvetter är slöseri med tid, om man vill åka dit för fotograferandets skull. Säve är hundra gånger roligare och numera ganska trafik-tätt. Dessutom finns det en del go'a ställen man kan stå på runt Säve.

Tack för tips! Skall ta mig en tur så fort det blir fint väder igen (regn och rusk är inget kul).
 
xandx skrev:
Tack Kalle, trodde att A380 redan var i gång.

Tyvärr så står det inte något om köpenhamn/kastrup på den sidan :-(

Håll inte andan medan ni väntar på A380 :)
Men den är värd att vänta på, mycket magnifik maskin, kul att kunna gå rak under kärran, och jag är ändå 1,95.
För att retas lite så kan jag berätta att det är en mäktig vy att stå på ryggen, strax framför fenan o se ut över kropp och vinge. :)
Tyvärr kan jag inte visa några bilder, för då skulle jag vara tvungen o skjuta er alla efteråt ;-)

edit: jäkla dåligt tangentbord.
 
Tack!
Ja man får hoppas på det bästa, skall dit nu i veckan om vädret blir bättre?

Här är en bild från ett plan som lyfter från kastrup, taget från västra hamnen i Malmö.
 

Bilagor

  • kastrup.jpg
    kastrup.jpg
    43.8 KB · Visningar: 476
Efter tips här, var jag en sväng på Säve flygplats (eller Göteborg City Airport, som den kallas numera) förra söndagen.

Det var ju för en gångs skull inte ösregn och kolmörker denna söndag, utan faktiskt sol och någotsånär klar himmel.

Säve var ju en bra plats, och det verkar finnas gott om platser där man kan ta bilder på flygplan både vid start och landning.

Nästa gång tar jag med mig fika och termos och sätter mig! :)


ryan_liten.jpg
 
Det kostade en miljon $ påstås det att få fram den vita färgen som används till texten.
DuPont passade väl på o lägga på ett par cent :)
 
..följer upp med en tidig morgon-avgång.
Nova's A330 häver sig upp ur markeffekt med kondensen liggande som slöjor över vingarna.
 

Bilagor

  • 001_0088_400.jpg
    001_0088_400.jpg
    63.7 KB · Visningar: 481
Brrr, Jerry . . häftig fågel den där SR71:an, ändå sägs det att svenska flygvapnet är dom enda, iaf dom första, som lyckades få låsning på den med sina jaktrobotar mellan Öland och Gotlan.
Här fick du låsning med din kamera . . . Var tog du bilden?
/Göran
 
Jo, det stämmer. Den svenska jaktpiloten fick dessutom ett gratulationstelegram från Pentagon.

Träffade en gång en kille i bekantskapskretsen som känner piloten, vad piloten heter har jag tyvärr glömt, och som till och med blev bjuden på en åktur i en Viggen. Det häftigaste han varit med om enligt honom...
 
Senast ändrad:
Voxa skrev:
Brrr, Jerry . . häftig fågel den där SR71:an, ändå sägs det att svenska flygvapnet är dom enda, iaf dom första, som lyckades få låsning på den med sina jaktrobotar mellan Öland och Gotlan.
Ovanför Östersjön är det så trångt mellan landsgränserna att en SR-71 måste sakta in för att kunna svänga utan att kränka någons luftrum. Dessutom följde man alltid samma rutt när man flög SR-71 över Östersjön. FV hade alltså goda möjligheter att planera sitt "överfall" ordentligt.
 
Precis så var det.

Det var dagliga, nästan dagliga i alla fall, flygningar vid i stort sett samma tid efter samma route så självklart kunde man förutse när "mjölkbilen" skulle komma.

Trots detta får man inte glömma bort att Blackbird gör 3.600 km/h, nästan dubbelt upp mot de svenska jaktplanens toppfart.

Visst gick de inte i högsta fart över östersjön även om det gick undan men att få låsning på "målet" SR-71 med jaktrobbotar är ändå anmärkningsvärt.
 
En annan parameter man bör väga in är att SR 71 opererade på väldigt hög höjd, ofta 18-23km, och däruppe är ju inte ett konventionellt jaktplan lika effektivt.
 
My take

Hej allihopa,

Det här var en ruskigt lång tråd att ta sig igenom men det var värt det, många bra bilder.

Jag har en del bilder på min site:

http://blacknosugar.com/Gallery/


Första albumet är bilderna från denna site:

http://www.londonglidingclub.co.uk

Väl värd ett besök speciellt för dom som inte har någon erfarenhet av segelflyg och tror att man bara driver runt med vinden. Det är faktiskt rätt fascinerande vad man kan göra i segelplan med bara naturkrafterna. Många blir helt ställda när man berättar att man flugit 300Km en dag utan motor och tror att man faller ur skyn om vinden mojnar.

Jag brukar jämföra segelplan och motorflyg med motorbåt och kajak. Det ena är ett sätt att ta sig från punkt a till b med mesta möjliga bröl, det andra är en sport som kräver finess (ok, jag är lite biased ;) )

Har lagt upp några bilder här också:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=137675

Enjoy
/Conny
 
Ronnie Sidwall skrev:
Precis så var det.

Det var dagliga, nästan dagliga i alla fall, flygningar vid i stort sett samma tid efter samma route så självklart kunde man förutse när "mjölkbilen" skulle komma.

Trots detta får man inte glömma bort att Blackbird gör 3.600 km/h, nästan dubbelt upp mot de svenska jaktplanens toppfart.

Visst gick de inte i högsta fart över östersjön även om det gick undan men att få låsning på "målet" SR-71 med jaktrobbotar är ändå anmärkningsvärt.
Under 80-talet gick SR71:eek:rna från basen på RAF Mildenhall, via Bornholm, öster om Gotland och vände sedan tillbaka mellan Gotland och Öland -- vilket tog mellan 20-30 minuter. Flera misslyckade sovjetiska försök (som följdes av den svenska luftövervakningen) gjordes, men misslyckades, så någon "enkel" uppgift var det knappast.

Det fanns dock en punkt då man kunde förutse den exakta positionen, och det var på tillbakavägen, vid den extremt smala remsan av internationellt luftrum mellan Gotland och Öland.
 
jorgene skrev:
Flera misslyckade sovjetiska försök (som följdes av den svenska luftövervakningen) gjordes, men misslyckades, så någon "enkel" uppgift var det knappast.

Det fanns dock en punkt då man kunde förutse den exakta positionen, och det var på tillbakavägen, vid den extremt smala remsan av internationellt luftrum mellan Gotland och Öland.

Den här historien är känd i flygar- och försvarskretsar. Det fina med den är att den är sann. Hur som helst en fjäder i hatten på FV. Det sägs också att "Birdens" pilot blev ordentligt skärrad vid låsningen, han var inte van vid slikt . . .

Själv låg jag på radar några år för tidigt för att ha nöjet att spana på den.
/Göran
 
Voxa skrev:
Det sägs också att "Birdens" pilot blev ordentligt skärrad vid låsningen, han var inte van vid slikt . . .
Hm, kanske lite tveksamt om det stämmer. USAF flög Blackbird över Vietnam. NVA lyckades ganska ofta få radarlåsning från någon SAM-radar och skickade upp SAM:ar som SR-71:eek:rna flög ifrån varje gång så det måste ha varit en ganska grön Blackbirdpilot över Östersjön ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.