Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejduglade skrev:
Göran: Lessen det tog lite tid att svara dig, sr71:an är fotad på ett nyöppnat space museum utanför washington, ett mycket sevärt turistmål om du är flyg/rymdraket-intresserad, jag ångrar bara att stativet var kvar i gamla svedala...
Mycket tack Jerry!
Ligger det utanför stan eller i anknytning till Space and Aeronautical Museum i centrum?

Hälsning
Göran
 
Jag gissar att det är det här stället som Jerry har besökt. Det ligger cirka 45 minuters bilresa väster om centrum, i anslutning till flygplatsen Dulles International.
 
Härliga bilder Gunnar! Kul att se lite bilder på Pär Cederqvist. Jag jobbade ett antal år i Ljungbyhed där han också jobbade och ofta träningsflög.

Var är din bildserie tagen? Verkar ju vara ett stort evenemang. Vet att -86 var det stora flygdagar i Ljungbyhed och Östersund men jag tycker inte det ser ut som det...
 
PMD skrev:
Jag gissar att det är det här stället som Jerry har besökt. Det ligger cirka 45 minuters bilresa väster om centrum, i anslutning till flygplatsen Dulles International.
Kul forum detta med alla kunniga flygentusiaster . . Kan berätta en liten historia: Satt på bussen från Dulles in till centrum och kom i samspråk med en amerikan som bodde nära Dulles och skulle in till stan. Samtalet kom in på den tid då Concord flög på Dulles. Jag berättade för honom att jag varit på museet i Sinsen nära Hockenheim i Tyskland och sett en TU144 där ("Concordsky").
Då berättade han att NASA använder en TU144 som provbänk i Ryssland för framtida överljudsflyg. Det kännde jag inte till då. (Mannen, visade det sig, var en gammal USAF-pilot från vietnamkriget).
Märkligt vad tiderna har förändrats . . .
Hälsning
/Göran
 
Per har helt rätt, 15min från mitt hotell i Chantilly, det tog nästan en hel dag för oss att se allt ända ville man stanna längre, där finns nästan allt i flygväg därinne, t o m enola gay står där inne, lite märkliga känslor fick man när asiater fotade det planet..
 
Arne S skrev:
Härliga bilder Gunnar! Kul att se lite bilder på Pär Cederqvist. Jag jobbade ett antal år i Ljungbyhed där han också jobbade och ofta träningsflög.

Var är din bildserie tagen? Verkar ju vara ett stort evenemang. Vet att -86 var det stora flygdagar i Ljungbyhed och Östersund men jag tycker inte det ser ut som det...

Jag tror bilderna är från Västerås eller Nyköping.
Jag var på en hel del flygdagar under några år o har inte hundra koll på vad som är vad längre.
Vi hade ett jubileum på Saab oxå, men jag tror det mesta är från F1
 
Gunnar D skrev:
Jag tror bilderna är från Västerås eller Nyköping.
Jag var på en hel del flygdagar under några år o har inte hundra koll på vad som är vad längre.
Vi hade ett jubileum på Saab oxå, men jag tror det mesta är från F1

Just det, minns faktiskt att det var en stor flygdag i Nyköping och det kan nog stämma med mitten/slutet av 80-talet. Jag var inte där, men jag åkte runt som tekniker till Team 60 på den tiden så även för mig blev det hel del besök på olika flygdagar under några år.
 
Det finns väl en sr71:a på IWM Duxford också, lite närmare från sverige...

Duxford är också en +1 dagsutflykt
 
Denna är iallafall från jubileumsflygdagen på Saab.

Arne, kul med SK60, jag hade ansvaret för dom när jag jobbade på kundstöd på Saab.
 

Bilagor

  • harrier0325.jpg
    harrier0325.jpg
    61.6 KB · Visningar: 909
jolund skrev:
Det finns väl en sr71:a på IWM Duxford också, lite närmare från sverige...

Duxford är också en +1 dagsutflykt

Duxford är definitivt en +1 dagars utflykt, då jag var där han vi inte med mera än en bråkdel på en dag. Det finns massor av flygplan och många airshows, så skulle jag åka dit igen så blir det minst 3 dagar heltid.

Angånde SR-71 så fanns den då, och troligtvis även nu.
 
Vi kanske skulle samlas en dag på arlanda och plåta lite

Vi kanske skulle samlas en dag på arlanda och plåta lite flygplan och prata strunt. Vad sägs om den 5 Maj tidigt på morgonen? Det finns ju bra spottingkartor och man kan ju mötas vid spottingplatsen på kullen.

/Bosse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.