Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Å här e piloten...

Ps. Skall kolla efter litet mer flygbilder vid tillfälle..
Flyg e spännande!!! :)
Har nog några bilder med...
Lansen, Tunnan..?
Viggen..Dakota..
Å litet Häng-flyg...
Vi får se!
/Bengan
 

Bilagor

  • flyg10.jpg
    flyg10.jpg
    59.9 KB · Visningar: 463
Benganbus skrev:
Ps. Sedan blir jag litet undrande...
när man flyger i en så'n här liten kärra,
så har man ingen fallskärm...
Utan bara flytväst!!

Jag bara godtog detta..
Men nå'n som vet mer varför??
Om motorn stannar så är det är säkrare att göra en nödlandning med ett litet flygplan än att hoppa fallskärm om man aldrig har tränat på det.

F.ö. så stannar aldrig motorn på småflygplan, och om den mot förmodan skulle göra det så beror det på att piloten har glömt att tanka. Risken att råka ut för motorstopp är alltså extremt liten om man inte slarvar.

PD
 
PMD skrev:
Om motorn stannar så är det är säkrare att göra en nödlandning med ett litet flygplan än att hoppa fallskärm om man aldrig har tränat på det.

F.ö. så stannar aldrig motorn på småflygplan, och om den mot förmodan skulle göra det så beror det på att piloten har glömt att tanka. Risken att råka ut för motorstopp är alltså extremt liten om man inte slarvar.

PD


Ok, misstänkte detta, tack!

Vi pratade liten om nödlandningar med Cuben,
inga problem sa han, det finns så mycket golfbanor! :):)

Hade man inte nå'n Piper Cub-modell som artillerispaning i Vietnam..?


Ps. Och motor, drifsäker..
Annat va de me Tunnan,
har min kompis berättat..
Det primära för dom va att komma upp högt/fort!!
Tunnans motor va i början inte så där driftsäker....

Men Tunnan hade hyffsat glidtal..! :)

Men mycket svårlandad "utan motor"!
 
Senast ändrad:
Å här kommer en bild i oordning...

Här har Cuben just rätats upp efter ving-glidningen....Puh!!!

Och det gäller att sätta kärran nära banans början! :)
Nästan börja litet på gräset!! ;)

(Syns faktiskt på en tidigare bild,
att första hjul-kontakten sker nära vita linjerna....)

Man skall inte slita för mycket på landningsbanan!! ;)
 

Bilagor

  • flyg8.jpg
    flyg8.jpg
    58.9 KB · Visningar: 435
PMD skrev:
Om motorn stannar så är det är säkrare att göra en nödlandning med ett litet flygplan än att hoppa fallskärm om man aldrig har tränat på det.

F.ö. så stannar aldrig motorn på småflygplan, och om den mot förmodan skulle göra det så beror det på att piloten har glömt att tanka. Risken att råka ut för motorstopp är alltså extremt liten om man inte slarvar.

PD

Att räkna sannolikhet för att motorn stannar eller inte under flygning är farligt. Nästan alla som flugit en längre stund har fått motorcut. Ibland handhavande fel, ibland tekniska och ibland vet man inte varför.
Man skall ha klart för sig att motorerna i Cub, Cessna, Cheeroke osv är 50-tals konstruktioner, som ofta går väldigt hårt. Det är inte direkt moderna bilmotorer som man flyger runt med.

Det finns bara ett sunt resonemang i flygvärlden:
- Antingen går motorn, flyg som planerat
- Motorn stannar, agera enl förberedd handlingsplan. Den som före start inte har tänkt igenom vad som skall göras vid motorstörning har mindre chanser att göra rätt. Att säga att det endast händer 1/miljonen är ingen bra handlingsplan när det väl händer.
 
Nome Nescio skrev:
Att räkna sannolikhet för att motorn stannar eller inte under flygning är farligt. Nästan alla som flugit en längre stund har fått motorcut. Ibland handhavande fel, ibland tekniska och ibland vet man inte varför.
Man skall ha klart för sig att motorerna i Cub, Cessna, Cheeroke osv är 50-tals konstruktioner, som ofta går väldigt hårt. Det är inte direkt moderna bilmotorer som man flyger runt med.

Det finns bara ett sunt resonemang i flygvärlden:
- Antingen går motorn, flyg som planerat
- Motorn stannar, agera enl förberedd handlingsplan. Den som före start inte har tänkt igenom vad som skall göras vid motorstörning har mindre chanser att göra rätt. Att säga att det endast händer 1/miljonen är ingen bra handlingsplan när det väl händer.



Måste höra om nå'n vet..
Om det är en skröna eller..

Jag kan ha påståendet i en flygtidning i källaren..
Men det kan kanske gå snabbare att få svar här....??

En av orsakerna till att utvecklingen på småflygplansmotorer inte går speciellt fort är,
1. Att den största marknaden finns i USA,
2. Och att införandet av ny teknik kan kosta skortan för försäkringsbolag i samband med en ev. flygolycka...!?

Tror det stod så i artikeln..?
Volvo hade en flygmotor Pg. men försäkringsbolagen ville inte försäkra kärran om inte motorn var "beprövad!" ?
Och hur få en ny motor beprövad?

Nå'n som kopplar till Moment 22 !!! ;)

/Bengan
 
Hej på er!

Mitt flygintresse har funnits sedan barnsben och jag har en diger samling analogt, dock inte så mycket som är scannat ännu.
Jag jobbar som flygledare på Arlanda och flyger även själv så jag får ganska många tillfällen att ta bilder, så tids nog kommer nog mängden bilder att utökas.
Här är min lilla samling: http://www.skurken.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=95492
 
Även i Jämtland har vi flygplan på stolpar. Här är ett exempel från numera nedlagda F4. Jag är inte så bra på flygplan, men visst heter den J35 draken?
 

Bilagor

  • img_1597_redigerad-3.jpg
    img_1597_redigerad-3.jpg
    94.8 KB · Visningar: 388
Nome Nescio skrev:
Att räkna sannolikhet för att motorn stannar eller inte under flygning är farligt.
Varför det?
Nästan alla som flugit en längre stund har fått motorcut.
Det tror jag är fel. Jag tror att de allra flesta piloter aldrig har råkat ut för motorstopp. Om du kan visa på motsatsen så är jag idel öra.
Man skall ha klart för sig att motorerna i Cub, Cessna, Cheeroke osv är 50-tals konstruktioner, som ofta går väldigt hårt. Det är inte direkt moderna bilmotorer som man flyger runt med.
Det är just därför dessa motorer är så driftsäkra. De är mycket enklare än en vanlig modern bilmotor. T.ex. så har sådana flygmotorer som vi diskuterar dubbla magneter. Visst, jag har råkat ut för att en av magneterna pajade över engelska kanalen, men det märkte jag inte förrän jag skulle starta dagen därpå. Motorn snurrade på fint.
Det finns bara ett sunt resonemang i flygvärlden:
- Antingen går motorn, flyg som planerat
- Motorn stannar, agera enl förberedd handlingsplan. Den som före start inte har tänkt igenom vad som skall göras vid motorstörning har mindre chanser att göra rätt.
Det håller jag med om. Att något ytterst sällan inträffar är ingen anledning att strunta i att förbereda sig för det om konsekvenserna är allvarliga om det faktiskt inträffar. Icke desto mindre är risken för att råka ut för motorstopp i luften extremt liten om man följer rutinerna och inte slarvar.
Att säga att det endast händer 1/miljonen är ingen bra handlingsplan när det väl händer.
Nej, och det är heller ingen som har sagt att det är en handlingsplan.
 
Det är inte många plan som startar eller landar varje dag på den numera enbart civila flygplatsen på Frösön. Här är planet mot Stockholm på väg.
 

Bilagor

  • img_1144_redigerad-3.jpg
    img_1144_redigerad-3.jpg
    95.5 KB · Visningar: 543
Benganbus skrev:
Å här e piloten...

Ps. Skall kolla efter litet mer flygbilder vid tillfälle..
Flyg e spännande!!! :)
Har nog några bilder med...
Lansen, Tunnan..?
Viggen..Dakota..
Å litet Häng-flyg...
Vi får se!
/Bengan

Kul!
Gamla flygbilder/plan är spännande.

Kommer ihåg när caravellen var ny på Bromma. Då hade jag ingen kamera men farsan var såld på 16mm film, så det finns många meter med just caravelle starter och landningar.
 
Benganbus skrev:
En av orsakerna till att utvecklingen på småflygplansmotorer inte går speciellt fort är,
1. Att den största marknaden finns i USA,
2. Och att införandet av ny teknik kan kosta skortan för försäkringsbolag i samband med en ev. flygolycka...!?
Det stämmer att utvecklingen av ny flygteknik för allmänflyget har gått långsamt tidvis, mycket beroende på just det rättsliga ansvar som en tillverkare riskerar att drabbas av vid en olycka. Det är ganska många år sen jag följde området, men på 1980-talet led flygindustrin i USA verkligen av det här. Det talades om rättsreformer då, men jag vet inte om något har genomförts.

Nu är det inte totalmörkt eftersom massor av nyutveckling gjordes/görs i hembyggarvärlden. Eftersom ett hembygge registreras som ett experimentflygplan så gäller inte riktigt samma regler för ett sådant. Framförallt finns det ingen pengastinn tillverkare att stämma. Det utvecklades en stor flygplansbyggsatsindustri i USA under 1970- och 1980-talen och man kunde köpa byggsatser som var mycket lätta att montera ihop själv. För att experimentklassa ett flygplan så måste minst 50% av jobbet göras av hembyggaren, och det utvecklades kriterier för att avgöra detta för byggsatser. Hembyggen är ofta tekniskt mer avancerade än flygplan som man kan köpa färdiga.

PD
 
PMD skrev:
Det stämmer att utvecklingen av ny flygteknik för allmänflyget har gått långsamt tidvis, mycket beroende på just det rättsliga ansvar som en tillverkare riskerar att drabbas av vid en olycka. Det är ganska många år sen jag följde området, men på 1980-talet led flygindustrin i USA verkligen av det här. Det talades om rättsreformer då, men jag vet inte om något har genomförts.

Nu är det inte totalmörkt eftersom massor av nyutveckling gjordes/görs i hembyggarvärlden. Eftersom ett hembygge registreras som ett experimentflygplan så gäller inte riktigt samma regler för ett sådant. Framförallt finns det ingen pengastinn tillverkare att stämma. Det utvecklades en stor flygplansbyggsatsindustri i USA under 1970- och 1980-talen och man kunde köpa byggsatser som var mycket lätta att montera ihop själv. För att experimentklassa ett flygplan så måste minst 50% av jobbet göras av hembyggaren, och det utvecklades kriterier för att avgöra detta för byggsatser. Hembyggen är ofta tekniskt mer avancerade än flygplan som man kan köpa färdiga.

PD


Hej och tack för upplysning/information! :)
Då va jag inte på helt fel spår :)

Mvh Bengan
 
Försöker leta efter fler flygbilder, men...
Har inte riktigt ordning på alla bilder! :)
Men fler flygbilder kommer,
nå'n gång!! :)

Här en en slags flygbild....
Som jag kanske sagt, så har jag en häng-glidare i ett förråd... :)
Och en så'n här vore intressant att ha till den!! :)
Men, min fru har synpunkter....
Hon är klok!
 

Bilagor

  • flyg14.jpg
    flyg14.jpg
    58.8 KB · Visningar: 497
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar