Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är troligen rätt stor mental skillnad på att flyga över ett fientligt land i krigstid och att göra en rutinflygning i fredstid. I det första fallet förväntar man sig nog att bli belyst men vet att det är ofarligt (nåja) medan man i fredstid "vet" att inget kommer hända och plötsligt vrålar radarvarnaren åt en... Jag tror nog även den mest härdade skulle haja till i det läget.
 
vinge.

Hej.
Ville bara dela med mig utav denna sorliga men lätt komiska bild utav ett flygetyg alla borde känna igen.
 

Bilagor

  • vinge.jpg
    vinge.jpg
    64.7 KB · Visningar: 511
Per_tissen skrev:
Det är troligen rätt stor mental skillnad på att flyga över ett fientligt land i krigstid och att göra en rutinflygning i fredstid. I det första fallet förväntar man sig nog att bli belyst men vet att det är ofarligt (nåja) medan man i fredstid "vet" att inget kommer hända och plötsligt vrålar radarvarnaren åt en... Jag tror nog även den mest härdade skulle haja till i det läget.
Eftersom olika varianter av Blackbird har blivit beskjutna i diverse situationer även i "fredstid" så tror jag inte att de blev så förvånade. Möjligen blev de förvånade att de blev målade av svenska FV. Vi hörde ju till vännerna.
 
PMD skrev:
Hm, kanske lite tveksamt om det stämmer. USAF flög Blackbird över Vietnam. NVA lyckades ganska ofta få radarlåsning från någon SAM-radar och skickade upp SAM:ar som SR-71:eek:rna flög ifrån varje gång så det måste ha varit en ganska grön Blackbirdpilot över Östersjön ...
Inte riktigt samma sak... Den stora skillnaden var ju att de i Vietnam visste att pålåsningen var (i stort sett) ofarlig. I det svenska fallet fanns väl inte heller något större skäl för oro hos den amerikanske piloten, men nog förstod han att spelet hade varit över där, om det varit på riktigt. Pålåsning av annat jaktflyg under skarpt uppdrag, det fanns förmodligen inte ens "på kartan" för SR71-piloterna.

Vad gäller SAM-batterier, så var det också sådana som Sovjet till slut "markerade närvaro" med, när man inte ens med sina MiG25 Foxbat rådde på SR71:eek:rna över Östersjön. Batterierna var baserade på Dagö.

I juni 87 fick den svenska incidentjakten lite smaskiga närbilder på en SR71 som flög "sakta" i svenskt lufthav över Gotland, pga att en motor var ur funktion (planet landade i Stavanger). Efter ett tag fick piloten som såg SR71:an först ett vykort på en SR71 med en skriven amerikansk hälsning. Länge ett mysterium för honom, men det visade sig vara från ett par skojfriska kollegor från den berganläggning som radarföljde det hela... :)
 
En bild från en blåsig dag på Spitfire jubileet - Duxford sept. -06

Vackraste flygplanet!
 

Bilagor

  • dsc_0434.jpg
    dsc_0434.jpg
    4.1 KB · Visningar: 475
jorgene skrev:
Inte riktigt samma sak... Den stora skillnaden var ju att de i Vietnam visste att pålåsningen var (i stort sett) ofarlig.
Riktigt så lätt tog de inte på saken, enligt det jag läst (en självbiografi av en SR-71-pilot vars namn jag nu inte kommer ihåg).
I det svenska fallet fanns väl inte heller något större skäl för oro hos den amerikanske piloten, men nog förstod han att spelet hade varit över där, om det varit på riktigt. Pålåsning av annat jaktflyg under skarpt uppdrag, det fanns förmodligen inte ens "på kartan" för SR71-piloterna.
Det enda som kan ha förvånat dem är att FV överhuvudtaget brydde sig om att försöka. De var nog betydligt uppmärksammare på eventuella jaktingripanden när de var på andra sidan av Östersjön. SR-71 var visserligen snabbast av alla, men det var inte helt osårbart.
 
Nome Nescio skrev:
WM hemsidan är tyvärr inte riktad till oinvigda besökare, jag har försökt att påverka webmastern men det är helt omöjligt.

När jag ser ovanstående måste jag bara helt helt skamlöst återigen slå ett slag för LGC's nya websida som använder sig till 99% av mina bilder och är designad helt med tanke på dom som är oinsatta eller initialt intresserade av segelflyg. Ta en titt på http://www.londonglidingclub.co.uk



Grymt tragiskt att Neil Stuart Lawson omkom under Junior Worlds, Hus Bos, 2005. En stor förlust för glidflyg foto i UK. Hans bilder lever dock kvar och hans site är fortfarande grymt populär för dom som söker flygbilder och främst då glidflyg.

/Conny
http://www.blacknosugar.com
 
På nå't sätt har man väl ändå en känsla av att han gjort det där förr!? ;)

Matar på med en bild till. Tagen i höstas, på Arlanda, i marginellt väder vid 19L.
 

Bilagor

  • se-rds_400_sms.jpg
    se-rds_400_sms.jpg
    55.2 KB · Visningar: 354
Göran: Lessen det tog lite tid att svara dig, sr71:an är fotad på ett nyöppnat space museum utanför washington, ett mycket sevärt turistmål om du är flyg/rymdraket-intresserad, jag ångrar bara att stativet var kvar i gamla svedala...
 

Bilagor

  • sr71.jpg
    sr71.jpg
    81.4 KB · Visningar: 334
Håller på och scannar gamla bilder.
Hittade denna bland andra flygbilder.
 

Bilagor

  • tiger0321.jpg
    tiger0321.jpg
    43.7 KB · Visningar: 430
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.