Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygfoto 1958

Produkter
(logga in för att koppla)

electra

Aktiv medlem
Vilket företag kan tänkas ha flygfotograferat gårdar i norra Sverige 1958? Kan negativen ha överlevt, och går det att beställa nya kopior någonstans? Har en numera rätt blek kopia av mitt föräldrahem med mig själv i lekhage på gräsmattan och morsan spanande på planet som jag gärna skulle ersätta.
 
Jag har ingen aning men några funderingar som kanske kan leda nånstans.
Flygfotografering utförs regelbundet av lantmäteriet. Det kanske var dom som utförde fotograferingen -58. Gamla flygfotografier borde du kunna söka hos Umeå universitet:
http://www.ub.umu.se/infosok/digitala kartor.htm

Flygbilderna borde hur som helst ha godkänts av dåvarande milo ön så det är möjligt att norra militärdistriktet i Boden kan ge ytterligare information.
http://www.mdn.mil.se/
 
Lantmäteriet har kanske något i sitt arkiv?
Norrland är stort, så att hitta någon firma som dokumenterat just eran gård kan vara svårt.
 
Tack

Tack för tipsen. Boden och universitet kan vara möjliga ingångar. Lantmäteriet är nog oskyldiga i det här fallet. Det var ett kommersiellt företag. Har även en bild från 1979, men jag vet inte om det var samma firma då. Och ytterligare ett par år senare pratade jag med en kille som besökte mitt föräldrahem för att sälja just flygbilder.Då blev det inte affär, men det verkade löna sig. Han hade en Merca 450 och visade även bilder på en Dodge Custom Royal -57 som han hade hemma.Vilket imponerade fett på en fattig yngling!!
 
Vi har också ett gammalt flygfoto...

...som sett sina bättre dagar. Vårt är taget omkring samma tid som ditt och kanske till och med av samma fotograf?
Runt den tiden kan det väl inte varit sååå många som sysslade med flyfoto?

Jag har försökt att göra lite efterforskning om vem som tagit bilden, men alla som var med på den tiden har fallit ur tiden eller har glömt.

Det slutade med att jag försökte restaurera mitt foto....

/C
 
Helt riktigt. Det borde varit ganska ovanligt med flygfotografer för 47 år sedan. Jag fick precis en idé. Jobbar en del för en lokaltidning, Västerbottens Folkblad. Tror att jag ska kolla med chefredaktören om det är OK att gå ut och efterlysa minnen runt detta fenomen. Vid närmare eftertanke tror jag att tidningen har någon återkommande bildhistorisk spalt, och där borde det ju passa...
 
Otroligt bra idé!

Meddela om du hör ngt som kan vara av intresse, skulle vara väldigt roligt att få veta vem/vilka som tagit bilderna.

/C
 
Ska sprida resultatet

Jodå, de här bilderna hänger i var o varannan stuga i mina hemtrakter. Rimligen bör det betyda att det finns ett visst intresse för fräscha kopior. Så det jag ev kommer fram till sprids här på Fotosidan.
 
Är bilden ramad? Är den kommersiell borde det finnas någon sorts firma-märkning på baksidan av sjäva kopian.
 
Vad röjer ramen?

Helt riktigt. Men jag har dragit mig lite för att demontera bilden. Har en erkänd förmåga att vandalisera när försiktighet krävs. Men det är givetvis ett steg i processen.
Det här är inget jag fördjupat mig i tidigare, det var mest en slump att idén att kolla med Fotosidans kompetenta läsare dök upp. Fotot finns dessutom 23 mil bort. Men till helgen tror jag att jag ska öppna ramen o titta. Eventuella resulutat meddelas här!
 
Jag har demonterat mitt foto, då det inte gick att scanna av det med ramen på. Tyvärr fanns det ingen signatur eller ngt annat bakpå fotot som kunde röja fotografen.
Antar att det om det funnits ngn signatur pga montering och ålder försvunnit.

/C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.