Annons

Flyga med kamera och laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peligroso

Medlem
Hej,

Ska flyga till Thailand i april. Först flyger jag med SAS till Stockholm och därefter vidare till Thailand med Thai Airways. Problemet är att jag ska ta med mig både bärbar dator och kamera, och jag undrar om jag får ta dem båda som handbagage? Måste ju vara relativt vanligt att folk reser med både laptop och systemkamera....
 
Hej,

Ska flyga till Thailand i april. Först flyger jag med SAS till Stockholm och därefter vidare till Thailand med Thai Airways. Problemet är att jag ska ta med mig både bärbar dator och kamera, och jag undrar om jag får ta dem båda som handbagage? Måste ju vara relativt vanligt att folk reser med både laptop och systemkamera....

Har precis varit i Los Angeles. Inga problem med dator och kamera i handbagaget.
/Ulf
 
Kolla upp bestämmelserna för flygbolaget!
Åkte med Ryanair till London, det vart ett handbagage på 10kg som gällde, dom ropade ut detta flera ggr.
Hade en fotorygga med plats för laptop som klarade måtten.
 
Har kollat upp det och det verkar som att jag ska kunna komma undan på Thai Airways om de inte är jättepetiga på vikten då de tillåter ett extrabagage på 37,5x25x12,5cm (om vikten är under 1.5kg).

Däremot hittar jag inget sådant på SAS. Det skulle med andra ord vara skönt om någon har erfarenhet av att ha rest med laptopväska + kameraväska med SAS (flyger Economy Umeå - Stockholm).
 
Hej,

Ska flyga till Thailand i april. Först flyger jag med SAS till Stockholm och därefter vidare till Thailand med Thai Airways. Problemet är att jag ska ta med mig både bärbar dator och kamera, och jag undrar om jag får ta dem båda som handbagage? Måste ju vara relativt vanligt att folk reser med både laptop och systemkamera....

Överskrider du vikt,mått väldigt lite borde det inte vara några problem.Men kolla noga innan,jag var på en dyk-foto resa till egypten en gång.Med på resan var en kvinna som tog video med u-hus som handbagage vilket hon gjort många gånger tidigare.Men på denna resa hamnade den utan diskutioner helt oskyddad bland övrigt bagage.
Mvh Anders
 
Oftast så räknar de inte en laptop som bagage. Har sett många ha ett vanligt handbagage plus en dator separat. Beror kanske lite på hur stor din laptop väska är. Kan inte säga till hundra procent men det ska nog vara lugnt.
 
Att ta laptop och kamerautrustning som handbagage på SAS är inget problem. Där åker folk med hela bohaget på kabinhyllorna. Har aldrig sett någon få sitt handbagage vägt, mätt eller ifrågasatt på något sätt.
 
Laptop har jag haft med flera ggr.
Men hur är det med kameran, får man ha den löst runt halsen och sedan lägga den i hyllan? Eller måste man ha den i en kameraväska?
 
Ett tips vid säkerhetskontrollen är att vara förberedd på att de vill ha kameran och laptopen synliga och urplockade ur sina eventuella väskor/fodral vid scanningen av handbagaget.
De ska ligga fritt i plastbackarna utan någonting under eller över dem.
Kan vara skönt att vara förberedd på detta så slipper man stå och riva o slita i sin utrustning medans de bakom dig står och trampar :)
 
Jag flyger i regel 40-60 "skutt" om året. En väska som har maxstorlek för handbagage rymmer utan vidare laptop, kamera med batterigrepp, fyra objektiv, en blixt och så lite annat krafs. Jag brukar dessutom stoppa ner några klädesplagg som det inte är noga med, som stoppning.
En väska som duger till detta kan du köpa på ICA för några hundra. Du kan lägga ut några tusen på en Samsonite istället, men de håller inte tio gånger så länge. Ibland inte ens lika länge.

Plockar du ut laptop,kamerahus och något objektiv i kontrollen blir de i regel glada och du slipper gräva fram resten.
På flygbolaget är det bara när de är oroliga för maxlast som de böjar kolla vikten på bagaget. Ja, och så om du flyger med nåt sånt där extremt lågprisbolag, förstås. De tar alla chanser att dra in nån extra krona.
 
Så du hade alltså två handbagage? Vilket flygbolag? Jag rymmer inte dator och kamera i samma, så måste ha laptopväska + kameraväska.

Skulle råda dig att skaffa en väska/ryggsäck som rymmer både kamera och dator. Det enda handbagagekrångel jag haft är att många bolag är väldigt strikta på att det bara får vara ETT kolli.
 
Har kollat upp det och det verkar som att jag ska kunna komma undan på Thai Airways om de inte är jättepetiga på vikten då de tillåter ett extrabagage på 37,5x25x12,5cm (om vikten är under 1.5kg).

Däremot hittar jag inget sådant på SAS. Det skulle med andra ord vara skönt om någon har erfarenhet av att ha rest med laptopväska + kameraväska med SAS (flyger Economy Umeå - Stockholm).

Jag flyger extremt mycket

SAS ska inte vara några problem. Jag brukar flyga mer en ryggsäck mer 2 st 15" laptops (med kablar och annat) samt en LowePro Slingshot 200. Jag har aldrig haft några problem.
Annars så har jag en gammal LowePro Classic som jag fyller med kamera prylar och tar laptopen i handen.
Jag har ofta över 10kg i handbagaget utan några problem.

De som väger handbagaget är oftast charter och lågpris bolag, aldrig haft problem med ett 'normalt' bolag.
 
Hej,

Ska flyga till Thailand i april. Först flyger jag med SAS till Stockholm och därefter vidare till Thailand med Thai Airways. Problemet är att jag ska ta med mig både bärbar dator och kamera, och jag undrar om jag får ta dem båda som handbagage? Måste ju vara relativt vanligt att folk reser med både laptop och systemkamera....

Jag chansar inte längre efter några erfarenheter - det är EN väska som gäller som handbagage och den ska ha mått inom tillåtna gränser. Denna väska + övrigt bagage tillsammans ska hålla sig inom viktgränsen. 1) På utresan fr Sverige vägdes bara det bagage som skulle checkas in, men på hemresan vägdes även handbagaget in. Och det blev ju övervikt totalt. Flög med samma bolag åt båda hållen, inget lågprisbolag. 2) Fastnade i säkerhetskontrollen med två väskor/kassar, det var en jag fick ta genom kontrollen, punkt. Fick inte skicka någon av väskorna som bagage eftersom jag hade redan checkat in mitt övriga bagage. 3) Vid säkerhetskontrollen fick alla lägga sitt handbagage i en särskild "måttvagn", jag klarade mig men det gjorde inte alla. // Slutsats: övervikt är ok bara man har pengar att betala, men de övriga situationerna kan bli lite kniviga... Allt ovanstående har inträffat inom Europa, bl.a. London, Spanien.
 
Jag flyger ganska mycket men har aldrig råkat ut för några problem fast jag brukar ha mer än ett handbagage. Men det är inga stora prylar. Jag brukar bara ta med det nödvändigaste, samt det dyrbaraste, som handbagage och checka in resten. Det nödvändiga är bara lite grejer så man klarar en första natt om bagaget skulle komma bort. Det dyrbara är kameror och datorer och sånt. Allt går ner i min rullväska om så skulle behövas, men oftast har jag kameran för sig i sin kameraväska på axeln.

Inte ens på Heathrow som annars är ökänt för sina hopplösa säkerhetskontroller har jag haft några problem (om man inte ser två timmars köande som ett problem). Det är viktigt att se glad ut och göra precis som dom säger, utan protest, hur knäppt de än verkar. De som får problem brukar vara dem som på något sätt, i ord eller attityd, uttrycker hur idiotiska de tycker personalen är, enligt mina etnologiska på-platsen-studier.
 
Hej,

Ska flyga till Thailand i april. Först flyger jag med SAS till Stockholm och därefter vidare till Thailand med Thai Airways. Problemet är att jag ska ta med mig både bärbar dator och kamera, och jag undrar om jag får ta dem båda som handbagage? Måste ju vara relativt vanligt att folk reser med både laptop och systemkamera....

kanske lite matnyttigt....

http://www.thaiairways.se/Dd.aspx?id=113
http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/Bagage/
 
Har flugit ganska mycket, dock inte mer än 6-8 flighter per år de senaste åren. Har aldrig fått mitt handbagage vägt.

Men personligen vill jag inte chansa. Även om det går bra 99 gånger av 100, vad gör man den gången det inte går bra? Är man inom gränserna så kan man slappna av i vetskap om att det inte är risk för något strul, vilket är viktigt för mig då det är så många andra stressmoment när man reser (speciellt när man reser med småbarn).

Då jag köper en väska så vill jag att den håller sig inom minimimåtten för så många bolag som möjligt, vilket inte är så lätt. Vill minnas att SAS är ganska snåla, så det som går in där accepteras på de flesta flighter. Vill man klara även regionala flighter med små flygplan så är det värt att titta på en väska som får plats under sätet framför.
 
Jag var till Thailand i Januari (Thai air, samt SAS genom sverige) och hade en ryggsäck som handbagage.
Det fanns överhuvudtaget ingen kontroll av måtten eller vikten på väskan.
I den hade jag tryckt ner 1 mini PC, min videokamera, min vanliga kamera, en laserkrabba, kablar, lite kläder och annat.

Det enda dom frågade efter var att få se datorn, så i resterande kontroller tog jag fram den färdigt i säkerhetskontrollerna.
Det hade varit kul att se hur det såg ut när väskan passerade röntgenmaskinen, den var ju fyld med nästan enbart elektronik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.