Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med kamera och laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar lyfta ut datorn i ett tråg och kamera och optik i ett annat. Sen har jag inga problem.
Senast i måndags sa de i Tel Aviv att jag inte behövde ta ut kameran, men när de sen försökte reda ut den så ångrade de sig.
 
Någon som har tips på en billig väska som klarar handbagage måtten och rymmer 15,4" laptop och systemkamera!? Vore toppen om även en liten handvideokamera ryms med.
 
Senast skaffade ag en på ICA för 299 kronor. Den fungerar utmärkt, även till min ganska klossiga laptop (Dell Precision M65). Senast jag var ute och flög, vilket vid närmare eftertanke var för två dagar sedan, Atlanta-Köpenhamn, hade jag datorn, 7D med batterigrepp och EF-S 17-55 mm f/2.8 IS USM, EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, EF 24-105 mm f/4L IS USM, EF-S 60 mm f/2,8 macro USM, EF 70-200 mm f/4L IS USM och två 580 EX II, samt lite annat krafs. Sen slänger jag ner lite träningskläder, som ju får lov att bli obegränsat skrynkliga, som stoppning runt prylarna.

Med detta instoppat behövde jag inte ens öppna expansionsbälgen på väskan. Det enda kruxet är förstås att man måste vara tillräckligt stark för att se oberörd ut när man lyfter väskan, för på en del bolag är de petiga med hur tung den får vara. Jag har med några tygkassar bland joxet, som jag kan lyfta ur sakerna i, om de vill att jag ska ge upp väskan vid flygplansdörren, för det händer.

Mer än 20 års erfarenhet av flygande med datorer, kameror, verktyg och annan utrustning visar för övrigt att Samsonite och liknande är överreklamerat. De går sönder lika fort som en väska för en tiondel av priset. Skillnaden är att man kan klaga, om man vill, för en dyrare väska har ofta tre års garanti. Har man köpt en billig blir det tunnan utan saknad, och så skaffar man en ny. Blir ändå billigare i längden.

Vet inte om ICA alltid har sådana väskor, eller om det bara var ett tillfälligt erbjudande.
 
Någon med erfarenhet av Qatar Aiways, dvs verkar de hårda på vikten på handbagaget (max 7 kg)?

Jag flög med Qatar Airways förra sommaren från London till Maldiverna med ett flygplansbyte i Doha, Qatar. Varken i London eller i Doha vägde de handbagaget, vilket var tur då min ryggsäck, om jag minns rätt, vägde ca 14kg! Inte ens SAS på Kastrup visade något intresse för min ryggsäck.

Mvh
Mats
 
Så du hade alltså två handbagage? Vilket flygbolag? Jag rymmer inte dator och kamera i samma, så måste ha laptopväska + kameraväska.

vad har du för dator? mina maccar ryms i samtliga fotoryggor (tamrac) jag har trots att jag ej kör dom stora modellerna för att dom ska hålla dom godkända måtten för handbagage.
 
Jag pratade med Qatar airlines idag och de tar ut övervikt på för tungt handbagage. För min planerade resa är taxan 200:-/kg, Undrar vad jag behöver och vilken vikt jag hamnar på...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.