Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Proboarder skrev:
Tycker det är synd att ni inte vågar ta för er, och framförallt, vara mera säkra på er själva, då skulle ni inte behöva sitta här o anse att det är synd om det kvinnliga (svagare, aldrig!) könet. Vi skulle slippa 99% av såna här diskutioner. Kom igen tjejer, sluta mesa er!

Men Christian, det finns massor av kvinnor som är jätteduktiga pa det de gör (jag själv, t ex) och som utbildar sig och kämpar och sliter. Och i slutändan möter manga ända ett stort motstand och far sämre lön och hamnar i lägre positioner än män som jobbar lika eller mindre hart. Sa vad ska vi göra? Jag tycker faktiskt att vi maste klaga och protestera... Och ingen här har sagt att det är "synd om oss". Mig är det i alla fall inte synd om! Jag är ingen mes!


Parcifal skrev:
Jag vill påpeka att det inte är uteslutande så att män förtrycker kvinnor. Den uppfattningen trodde jag hade försvunnit vid det här laget. I lika hög eller högre grad förtrycker kvinnor sig själva. Precis som att män tvingar in andra män i könsrollen man. Jämställdhet är individen mot strukturen inte män mot kvinnor.

Nej, det är klart att det inte är sa enkelt, det haller jag helt med om. Min tidigare kommentar som du citerar riktade sig mot ett tidigare inlägg som sade typ att genren "flickfoto" maste existera eftersom människor är primitiva varelser. Det tycker jag inte haller som argument.
 
olav.karlsson skrev:
Tidigare citat:
"Jag ställde just mig själv frågan: Har du någonsin sett/hört snygga "brudar" klaga/kommentera på sånna här bilder/miljöer...
Jag fick till svar: -Nej"

Men kan du Lars eller någon annan förklara för mig varför det är motsatsen som gör det...

Jag rycker in med en förklaring.

Den vanliga förekommande avundsjukan eller svartsjukan.

"snygga tjejer" får mycket uppmärksamhet, stolta över sin kropp och utseende så de visar gärna upp sig och tycker inte det är ngt fel med det.

"fula tjejer" får aldrig den uppmärksamheten, blir givetvis väldigt "anti", tycker alla ska se dem som dem de är. Hår under armar, blek, osminkad m.m ska inte spela ngn roll det ska vara insidan som räknas. Alla män trycker ner oss eftersom de låter alltid de vackra, sexiga tjejerna komma i första rum.

Ett försök till förklaring till din fråga.
Jag tycker dock själv att det är ett ganska lågt argument även om det nog stämmer i många fall.
 
Ok... nu börjar jag (och säkert andra med mig) tröttna på den här diskussionen, ni har olika synvinklar... och, det är bara att acceptera att ni inte kan övertyga varandra!

Hursomhelst, för att göra det lite mer jämnlikt så la jag upp några nakenbilder på en man, nämligen mig! Duger det eller måste jag stå och skrika ut ett feministiskt budskap på något torg också eller?

Pia skrev:
"Jag menar fortfarande att argument som "men tjejen har ju själv valt att vara med" är irrelevanta och ogenomtänkta..."

Ok, jag la upp mina bilder, är det jag som valde att komponera bilderna, trycka på utlösaren och lägga mig framför kameran? På många argument här så verkar det som om jag inte har någon fri vilja, i likhet med alla kvinnor som poserar i diverse sammanhang. Är det synd om mig nu för att jag inte har fattat hur samhället (eller i detta fallet antagligen denna diskussionen) påverkar mig till att göra ett medvetet val och ta och sedan lägga upp mina bilder här?

Om ni svarar ja på den sista frågan så har jag bara en sak att säga: Sluta behandla andra människor som om de inte kan ta ansvar för sina egna handlingar Jag tog bilderna och jag la upp bilderna här. Ingen har tvingat mig, jag gjorde det valet!

(ursäkta att jag blir lite arg, men jag avskyr när andra människor behandlar vuxna som om vi vore småbarn)
 
Re: Re: Flickfotografi

mazz skrev:
Jag ställde just mig själv frågan: Har du någonsin sett/hört snygga "brudar" klaga/kommentera på sånna här bilder/miljöer...
Jag fick till svar: -Nej...
Detta är faktiskt värt att svara på.

Jag har hört några mer eller mindre attraktiva kvinnor uttrycka ilska/förakt och allmän trötthet över en del av dessa babebilder som förekommer.
Två av dem är modeller på ”riktiga” agenturer.

Inte över bilder på nakna kvinnor (oavsett om de är kraftfullt erotiska eller inte), inte över bilder på kvinnor i konstruerade situationer.
Men över en del av dessa bilder som saknar vettig kontext och som är gjorda utan eftertanke eller vilja att uttrycka någonting.

Bilder i tidningar som Morre eller Slitz brukar få mycket stryk.
Den bild i Foto som annonserar Cederwalls kurs i Smögen blev inte nådigt behandlad av min fru (som jag nog törs påstå tillhör de attraktiva).
En tjej i solljus på en klippa med armbågen i vädret och med osäker min.
 
andm31 skrev:
...för att göra det lite mer jämnlikt så la jag upp några nakenbilder på en man, nämligen mig!..
Men det fungerar inte så.
Om någon upprörs av vissa bildtyper och hur de framställer kvinnor hjälper det inte att fotografera nakna män.

För mig handlar det Tove skriver om inte om jämställdhet utan om hur man ibland framställer kvinnor.

Om det anses fel att kalla människor från ett land för fula ord kompenseras det inte av att vi som är snälla och fina kallar oss själva för dumma saker.
 
potion skrev:
Näe, kvoteringen var det inte du som skrev om, det var bara en reflektion på en annan persons inlägg (minns tyvärr inte vems, det är ju så många). Och jag tycker att inkvotering är korkat..

Personligen är jag stolt över min kropp och skulle inte ha något emot att bli fotograferad av en duktig fotograf. Om jag på så sätt bidrar till att kvinnor får det jobbigare i samhället så beror det knappast på själva bilden..

Så vem ska man 'skylla' på då? Vems är 'felet' att samhället ser ut som det gör? Media? Män? Kvinnor? =S
Kanske har det att göra med 'tradition'? Män har ju 'styrt' samhället i alla tider och det kanske är svårt att släppa på ett samhällsbegrepp som levt kvar sen medeltiden eller nåt? Jag tycker fortfarande att det är upp till kvinnor att själva bana väg i samhället. Sa det tidigare, vill man ha nåt får man fixa det själv..

samtidigt så kan man tänka att ibland så kanske det krävs lite radikala ågärder för att komma åt ett problem. visst kan man säga att " det är upp till var och en" men om man ska kämpa mot ett system som liksom är uppbyggt på det viset att
det bara går runt runt runt och det är jäkligt svårt att ta sig in , vilket inte alls måste bero på att man är passiv, så kan man iaf tänka tanken att förändra på någoning inifrån. för att röra om i grytan och hitta öppningar. rent principiellt så är jag nog emot kvotering. men i praktiken så är det kanske inte så dumt.
men det är en svår fråga
 
mipert skrev:
Men det fungerar inte så.
Om någon upprörs av vissa bildtyper och hur de framställer kvinnor hjälper det inte att fotografera nakna män.

För mig handlar det Tove skriver om inte om jämställdhet utan om hur man ibland framställer kvinnor.

Om det anses fel att kalla människor från ett land för fula ord kompenseras det inte av att vi som är snälla och fina kallar oss själva för dumma saker.

Nä det har du givetvist rätt i men det är inte heller min poäng, jag försöker göra något som borde främja jämlikhet. Jag reagerar bara på ett, av de många arguments som framförts i denna tråden, nämligen att det är mest tjejer som hamnar i den här typen av bilder, sen att det finns ganska logiska anledningar till at det är så (tex. det du angett i några inlägg, som jag förövrigt tycker är klockrena). Jag menar att om vi killar framställdes lika ofta och likadant skulle den här diskussionen inte uppstå då?

Fast hursomhelst så har du givetvis rätt, men jag försöker bara kompensera den snedfördelning som påtalats av andra här.

Egentligen var huvudinvändningen den som kommer senare i mitt inlägg, nämligen att vi kanske ska låta andra själva bestämma över vad man vill och inte vill göra. Vi kan ju inte hindra människor från att göra saker som vi tycker är dumma och puckade, klart i vissa fall kan man ju straffa personen efteråt och ibland även omhänderta personen före (LPT=lagen om psykiatrisk tvångsvård), men det är undantag och oftast kan människor göra i stort sett hur dumma saker som helst, och det är ju det som är den fria viljan.

(ursäkta att jag upprepade mig en aning)

Ha en underbar midsommarafton (jag är lite tidig, jag vet, *ler*)

mvh
Anders
 
ariadne skrev:
samtidigt så kan man tänka att ibland så kanske det krävs lite radikala ågärder för att komma åt ett problem. visst kan man säga att " det är upp till var och en" men om man ska kämpa mot ett system som liksom är uppbyggt på det viset att
det bara går runt runt runt och det är jäkligt svårt att ta sig in , vilket inte alls måste bero på att man är passiv, så kan man iaf tänka tanken att förändra på någoning inifrån. för att röra om i grytan och hitta öppningar. rent principiellt så är jag nog emot kvotering. men i praktiken så är det kanske inte så dumt.
men det är en svår fråga

Visst, men man måste ju börja någonstans? Förslagsvis hos sig själv.. Har tyvärr träffat alltför många söta, vackra, fula, charmiga osv. tjejer med dåligt självförtroende. Utan det hade de haft mycket lättare att "banka" sig fram. För mig har det funkat att "kriga" själv.. men..
Visst hörs det mer om det är ett nätverk av kvinnor som gastar om radikala åtgärder, men frågan är om nån, i slutänden, bryr sig..?
Om det varit omvänt - männen som, generellt, hade sämre löner, villkor, svårare att komma in i styrelser osv, hade då kvinnor snällt ställt sin plats/lön/position i samhället till förfogande för en man? *funderar lite bara*
 
andm31 skrev:
...Jag menar att om vi killar framställdes lika ofta och likadant skulle den här diskussionen inte uppstå då?...
Nu har jag tittat på dina kompensationsbilder, no:2 är fin.

Jag tror snarare (har skrivit detta tidigare i några trådar) att om det vore ovanligt med bilder på tjejer som poserar nakna eller i underkläder med undergiven blick är jag övertygad om att de som är negativa skulle tycka det vore fräckt och nydanande.
Kanske skulle de rent av applådera att kvinnor fotograferas på ett sätt som framhäver att även de har en sexualitet och kan ha erotiska lustar.
Men det är inte så, vi överöses med bilder av denna typ och då blir det motreaktioner.



Enligt regelboken som gäller nu finns det bara två sätt att fotografera kvinnor på.

I klänning med softat ljus på en äng, drömmande blick och hållandes en... i handen. Dova toner och lite Lisa Ekdal-stuk på bilden.
Skogsrået.

Eller i stringbikini med två tummar som drar i snörkanten för att förlänga benen. (Många flickfotografer vet inte ens varför tjejerna skall dra i bikinikanten, de har bara lärt sig att det skall vara så.)
Munen skall vara halvöppen och blicken är oftast lite besvärad(undrande) eftersom tjejen inte känner sig bekväm i bimborollen.
 
mipert skrev:
Nu har jag tittat på dina kompensationsbilder, no:2 är fin.

Jag tackar..

Jag läste ett inlägg av Olav i en annan tråd och kom på varför jag reagerar så häftigt, han skrev att han trodde en annan person var rädd för censur och tog strid och det är så jag känner, det är nog därför jag reagerar så häftigt, jag blir rädd för censur och försvarsmuren fälls upp för att jag ska kämpa mot detta. Jag försöker nyansera mig lite fast jag vet inte om jag lyckas, jag lyckades inte tidigare idag i alla fall, var alldeles för uppeldad.

mvh
Anders
 
andm31 skrev:
Egentligen var huvudinvändningen den som kommer senare i mitt inlägg, nämligen att vi kanske ska låta andra själva bestämma över vad man vill och inte vill göra.
Det är klart att alla själva ska fa bestämma vad de vill göra! Jag har verkligen aldrig sagt att modeller inte skulle veta vad de gör, det vore ju bade korkat och nedsättande om nagot. Men däremot sa tycker jag att vi behöver förändra den bild av kvinnor som faktiskt är väldigt vanlig i samhället och som kommer fram i t ex det där reportaget (som vi diskuterar, om nu nan har glömt det! :). Och da kan man ju kanske kräva av de vuxna människorna pa tidningen FOTO att de ocksa ska ta ansvar för vad de publicerar, och tänka efter lite först vilken kvinnosyn det är de förmedlar?


Ha en underbar midsommarafton
Tack detsamma! Förresten har jag tittat pa dina bilder nu och de ar jattebra. De har ett personligt uttryck, och du bade vill och lyckas med att förmedla en känsla till betraktaren. Det är nat helt annat än de babebilder (tack för uttrycket mipert!) som vi diskuterar här. Om bilder som dina sen porträtterar en kvinna eller en man har ingen betydelse.
 
Håller Ni på fortfarande och ältar om sk. "Flickfotografi"?
Det måste vara sökande och naiva personer, som inte hittar något entydigt svar, inte ens efter dessa många, många inlägg, tyvärr!
Det finns inte ett svar, bara tusen tals svar, som jag ser det.
Män och kvinnor är olika, har så varit oxå i alla tider, vi har olika intressen, olika erfarenheter, olika referenser, men för fasen inse att det är väl det som är kryddan i livet.
Du vet inte alltid vad Din partner kommer att svara, bara för just Du kan, tror Du, ett ämne bättre!
Vilka flickor/kvinnor/fruntimmer anser att "flickfotografi" är förnedrande för deras eget kön, sämst ställning i samhället?
De som aldrig har blivit fotograferade, aldrig blivit sedda, så enkelt kan det vara, dock inte alltid naturligtvis!
Var positiv, försök skratta! (ja jag vet det är inte så lätt att skratta, då man har trampat i koskit, gräset var högt, såg koskiten för sent!)
Alla flickor/kvinnor/fruntimmer blir upptäckta när leendet kommer fram!
Någon nämnde tidigare fenomenet bar överkropp, när en man står vid vägkanten, försöker få igång bilen, inte fasen stannar någon då för att hjälpa till, det där skall han själv klara av, han är ju man osv....
- men när en representant från framför kameran i ämnet "Flickfotografi", står vid vägkanten, med bar överkropp, samma problem på bilen, då minsann kommer hela bygdens män till hjälp!
Är det inte så att vi, män, egentligen borde klaga för att ingen ser oss, vi skall klara det mesta tekniska själva!
Självklart, vi borde klaga!
Kontakta därför Svensk Damtidning, Hänt i Veckan, Expressen, Aftonbladet, ICA-kuriren, Motor, Teknikens Värld, Vi Bilägare, för att nämna några tidningar, som läses av många ...!
Mannen håller tyst och löser problemet, ibland går det inte alls vid första försöket, men en man ger sig aldrig!
- Jag skall få igång bilskrället, om jag skall så stå här hela natten, för fasen!
Så, i sommar, när ni ser en man, vid vägkanten, med bar överkropp, lutad över motorn, var snäll och stanna, hjälp honom den stackarn, han kan ha stått där hela veckan, hustrun och barnen gav säkert upp efter några minuter, åkte till mormor och morfar ....!
 
Tack detsamma! Förresten har jag tittat pa dina bilder nu och de ar jattebra. De har ett personligt uttryck, och du bade vill och lyckas med att förmedla en känsla till betraktaren. Det är nat helt annat än de babebilder (tack för uttrycket mipert!) som vi diskuterar här. Om bilder som dina sen porträtterar en kvinna eller en man har ingen betydelse.

Jag bugar och tackar.

mvh Anders
 
pial skrev:
Men Christian, det finns massor av kvinnor som är jätteduktiga pa det de gör (jag själv, t ex) och som utbildar sig och kämpar och sliter. Och i slutändan möter manga ända ett stort motstand och far sämre lön och hamnar i lägre positioner än män som jobbar lika eller mindre hart. Sa vad ska vi göra? Jag tycker faktiskt att vi maste klaga och protestera... Och ingen här har sagt att det är "synd om oss". Mig är det i alla fall inte synd om! Jag är ingen mes!

Nej, nu blev det nog helt fel uppfattat. Det finns riktigt många som jag anser står på sig. Men oandrasidan ser jag sällan dom klaga heller, dom vet vart dom står och vad dom är värda. Jag håller absolut med. klart det ska klagas, men frågan som Tove tog upp, o på det sättet anser jag vara onödigt, snacka om o göra en hönsfarm av en fjäder.
 
Jag förstår inte alls vad som är så farligt med bilderna som var i FOTO. Jag tyckte de var bra och vill gärna ta liknande bilder. Kan heller inte förstå varför det klagas så mycket på objektifering. Varför ska man inte få reducera människor till vackra objekt när det är bilder det handlar om?
 
PeterLj2 skrev:
Jag förstår inte alls vad som är så farligt med bilderna som var i FOTO. Jag tyckte de var bra och vill gärna ta liknande bilder. Kan heller inte förstå varför det klagas så mycket på objektifering. Varför ska man inte få reducera människor till vackra objekt när det är bilder det handlar om?
Våga bara inte gå fram och fråga om någon vill ställa upp på dina bilder, det är ju gubbsjukt!
 
Proboarder skrev:
... men frågan som Tove tog upp, o på det sättet anser jag vara onödigt, snacka om o göra en hönsfarm av en fjäder.

och det måste du ju få tycka, men jag måste ju å andra sidan få tycka att det var bra att Tove tog upp diskussionen.

Själva konceptet med att kritisera o protestera mot en företeelse bär ju med sig att alla inte tycker att protesten är berättigad - om alla tyckte det skulle det oftast inte finnas så mycket att protestera mot.

Att vara den som höjer rösten o kritiserar kräver sitt eget mod - och är _inte_ mesigt eller detsamma som att beklaga sig.


/maria
 
davidvpt skrev:
Våga bara inte gå fram och fråga om någon vill ställa upp på dina bilder, det är ju gubbsjukt!

Har inga problem med att få tjejer till att ställa upp heller, förstår inte vad som skulle vara gubbsjukt med dem heller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.