Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
--------------------------------------------------------------------------------
Linda Björnson (potion) skrev:
Visst ska kvinnor ha samma möjligheter som män... Och nej, samhället är inte jämställt överallt. MEN! Inte ska väl männen snällt maka på sig för att kvinnor inte har stake nog att armbåga sig fram själva?! =O
Vill man ha något får man fixa det själv, man kan ju inte förvänta sig att få saker serverat (inkvoterat) för att man är kvinna.. det var det dummaste jag har hört..
--------------------------------------------------------------------------------



Yeeeehaa, sånt här gillar jag! Linda har hajat hur det fungerar. Det behövs fler som du!

Kör hårt Linda! :)

/Johan

För då behöver vi män inte göra ett skit menar du, eller?
Olav
 
Senast ändrad:
olav.karlsson skrev:
Men vi skall inte heller försöka förhindra den utvecklingen heller. Vi lever i samma samhäle tillsammans. Detta är inte enbart ett kvinnoproblem utan ett samhällsproblem och vi måste lösa det tillsammans.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med kvotering, jag har väl inte nämt något om det och vad är då det dummaste du hört?


Näe, kvoteringen var det inte du som skrev om, det var bara en reflektion på en annan persons inlägg (minns tyvärr inte vems, det är ju så många). Och jag tycker att inkvotering är korkat..

Personligen är jag stolt över min kropp och skulle inte ha något emot att bli fotograferad av en duktig fotograf. Om jag på så sätt bidrar till att kvinnor får det jobbigare i samhället så beror det knappast på själva bilden..

Så vem ska man 'skylla' på då? Vems är 'felet' att samhället ser ut som det gör? Media? Män? Kvinnor? =S
Kanske har det att göra med 'tradition'? Män har ju 'styrt' samhället i alla tider och det kanske är svårt att släppa på ett samhällsbegrepp som levt kvar sen medeltiden eller nåt? Jag tycker fortfarande att det är upp till kvinnor att själva bana väg i samhället. Sa det tidigare, vill man ha nåt får man fixa det själv..

Ja män objektifieras också, men inte alls i samma utsträckning som kvinnor och män har större möjlighet att synas på annat sätt än som snygga kroppar.

Vilket är jäkligt synd, för män är himla trevligt att se på. =) Så vad gör man? =S Kanske skulle bli "killfotograf" istället för sportfotograf..? =S
 
potion skrev:
Näe, kvoteringen var det inte du som skrev om, det var bara en reflektion på en annan persons inlägg (minns tyvärr inte vems, det är ju så många). Och jag tycker att inkvotering är korkat..

Personligen är jag stolt över min kropp och skulle inte ha något emot att bli fotograferad av en duktig fotograf. Om jag på så sätt bidrar till att kvinnor får det jobbigare i samhället så beror det knappast på själva bilden..

(mitt inlägg) Men om det inte är bilden, vad är det då?

Så vem ska man 'skylla' på då? Vems är 'felet' att samhället ser ut som det gör? Media? Män? Kvinnor? =S
Kanske har det att göra med 'tradition'? Män har ju 'styrt' samhället i alla tider och det kanske är svårt att släppa på ett samhällsbegrepp som levt kvar sen medeltiden eller nåt? Jag tycker fortfarande att det är upp till kvinnor att själva bana väg i samhället. Sa det tidigare, vill man ha nåt får man fixa det själv..

(mitt inlägg) Om du vill köra ditt eget race är det OK för mig. Men jag är fortfarande helt övertygad om att du kommer lyckas bra mycket bättre om vi män inte motarbetar dig.



Vilket är jäkligt synd, för män är himla trevligt att se på. =) Så vad gör man? =S Kanske skulle bli "killfotograf" istället för sportfotograf..? =S
 
Re: Richard

Caltha skrev:
Som så många tidigare kommentatorer vill du reducera hela frågan till att handla om smak. Men den handlar inte om smak.
Likväl är det en fotografisk genre du angriper pga ett problem i dess periferi och det är genren jag försöker försvara (gillar inte när du berättar för mig vad jag är ute efter).

Så många drar in fotografens intentioner i det hela, som om fotografen skulle sitta hemma och säga "hö hö nu ska jag allt skapa ena riktigt objektifierande och sexistiska bilder här jajamensan" för att min kritik skulle vara giltig... Inte heller skall fotografen behöva tänka:"Vilken vacker bild det här blir, nej vänta nu, någon kan ju råka ta illa vid sig och känna sig krängt då hennes kjol slutar ovanför hennes knän och hon ler på bilden"
 
olav.karlsson skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
Linda Björnson (potion) skrev:
Visst ska kvinnor ha samma möjligheter som män... Och nej, samhället är inte jämställt överallt. MEN! Inte ska väl männen snällt maka på sig för att kvinnor inte har stake nog att armbåga sig fram själva?! =O
Vill man ha något får man fixa det själv, man kan ju inte förvänta sig att få saker serverat (inkvoterat) för att man är kvinna.. det var det dummaste jag har hört..
--------------------------------------------------------------------------------



Yeeeehaa, sånt här gillar jag! Linda har hajat hur det fungerar. Det behövs fler som du!

Kör hårt Linda! :)

/Johan

För då behöver vi män inte göra ett skit menar du, eller?

Jag fattar inte riktigt vad du menar, men...
Vad skulle ni göra? Seriöst.. menar du att alla män i toppositioner skulle göra avkall på sin karriär (som de på ett eller annat sätt jobbat sig till) för att en kvinna skulle "få chansen"? Snälla!
 
Re: Re: Re: Flickfotografi

Mimik skrev:
Jag anser mig inte vara snygg, men klagar inte ändå... men jag vet precis vad du menar! Jag brukar konstatera samma sak, kan tyvärr inte svara på varför... *fortsätter fundera*

Ska slå två kloka huvfen ihop? :p

Tillsammans e vi starka!


Mvh Mats

p.s Jag vågar nog påstå att jag e snygg... Men kanske inte på det sättet som tjejer dömmer... men jag e stolt,glad och nöjd iaf... :p d.s
 
olav.karlsson skrev:
(mitt inlägg) Men om det inte är bilden, vad är det då?


(mitt inlägg) Om du vill köra ditt eget race är det OK för mig. Men jag är fortfarande helt övertygad om att du kommer lyckas bra mycket bättre om vi män inte motarbetar dig.

Det var ju precis det jag frågade. VEM ska man skylla på då? Ska man skylla på kvinnorna som faktiskt orkar lägga energi på att bli upprörda över en bild på en halvnaken tjej? Eller männen som gillar att titta på den? Eller media som pumpar ut såna bilder? Eller fotografen, modellen, politikerna som låter denna farsot rasa genom landet *ironi*??

Åhhh.. tack så mycket för att jag får göra som jag vill! =P
Lyckas bra mycket bättre? Med vad? Vad vet du om mig och min karriär, mitt liv?
 
Har inte läst alla inlägg så kanske detta har varit uppe förut:

Skulle FOTO kunna göra en artikel med rubriken:
"Så fångar du sommarpojken på bild"? Vilka reaktioner skulle komma då?
 
potion skrev:
Jag fattar inte riktigt vad du menar, men...
Vad skulle ni göra? Seriöst.. menar du att alla män i toppositioner skulle göra avkall på sin karriär (som de på ett eller annat sätt jobbat sig till) för att en kvinna skulle "få chansen"? Snälla!

Olav citerar konstigt. Nu ser det nästan ut som det var jag som skrev "För då behöver vi män ..." men det var det alltså inte.

/Johan
 
Re: Re: Re: Flickfotografi

olav.karlsson skrev:
Har missat detta inlägg tidigare.
Vad är det här? vad försöker du göra? Är du medveten om att det som du precis gör är en sk härskarteknik. En metod män använder för att förringa kvinnor och deras åsikter i ett försök att reducera dem och deras åsikter. det är sådana här inlägg som bevisar vilket akut behov det finns för denna diskussion!

Olav, jag måste erkänna att jag inte förstod det du syftade på, jag brukar väldigt sällan diskutera efter metoder på något sätt, eller inte alls för den delen heller!
Om du menade på ett negativt sätt, svar till mig, så ber jag dig att läsa det jag skrev, jag menar inget underförstått. Men du mer eller mindre förolämpade mig då jag verkligen inte är en människa på nått sätt som vill trycka ned någon, jag är en som hjälper en som ligger i underläge och inte kan försvara sig! Jag skulle aldrig trycka ned nnågon medvetet!

Om inte, bortse för det jag skrev ovan.


Mvh Mats
 
hansen2 skrev:
Olav citerar konstigt. Nu ser det nästan ut som det var jag som skrev "För då behöver vi män ..." men det var det alltså inte.

/Johan

Förstod att det var 'hurrarop' från dig och inte från honom så det är lugnt! =)
 
Linda, det är inte bara män i topppositioner som är priviligierade. Även jag som har ett skitjobb på en biograf är i gräddfilen jämfört med en kvinna i samma position.
Vi blir från dag ett uppfostrade till att tro att det är OK att ta utrymme i alla sammanhang och tjejer har fått lära sig att fina flickor tar sig inte ton.

Några exempel på vad som kan göras:
Det jag personligen bland annat måste tänka på är att då jag är i ett sällskap låta andra ta utrymme även de.

Vi måste komma bort från tanken att vi killar inte har kontroll över våran sexualitet och sluta försöka använda det som ursäkt för vårat beteende.

Toppjobb skall gå till den som är mest kompetent. Men jag är helt övertygad om att eliten rekryterar från sin egen krets (som till en majoritet består av män) och då blir det mkt svårare för kvinnor att slå sig in, hur kompetenta de än är. Den insikten måste de få så rekrytering kan ske på ett rättvist sätt.
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Christerart skrev:
In other words - if YOU don't think the woman in the imgage is beautiful, then it's not a good image?

So, what are "good" images of "beautiful" women then? Care to expand on that?

And you still hurt other photogs who do it for a living if you shoot a commercial, normally paid job, for nothing - amateur or not...

Jag har bett Tove att ge exempel på det, och har kommitframtill att hon inte gillar alls bilder på kvinnor i sådana miljöer.

Jag har dock inte fått det bekräftat bara ignorerat av det jag bett henne svara på.

Hoppas du får bättre lycka för jag vill oxo veta!



(till er som misstolkar mig på era sätt: Läs det jag skriver, jag försöker inte pränta in nått underförstått i er, vare sig man eller kvinna, flicka eller pojke!)
 
Re: Re: Richard

Nej jag angriper inte en fotografisk genre för ett problem "i dess periferi". Jag angriper en fotografisk genre för ett problem i dess själva centrum, i dess blotta existens.

Nu är det visserligen inte flickfotografin som är "roten till det onda", men hela genrens existens är ett utslag av det "onda" och bidrar till att upprätthålla det i en ond cirkel. Man kan inte förbjuda flickfotografi men man kan förvänta sig av seriösa fotografimedier och -forum att inte befatta sig med genren, t.ex. har ju inte fotosidan någon egen kategori för "flickfotografi", bara en sån enkel sak.
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

mazz skrev:
Olav, jag måste erkänna att jag inte förstod det du syftade på, jag brukar väldigt sällan diskutera efter metoder på något sätt, eller inte alls för den delen heller!
Om du menade på ett negativt sätt, svar till mig, så ber jag dig att läsa det jag skrev, jag menar inget underförstått. Men du mer eller mindre förolämpade mig då jag verkligen inte är en människa på nått sätt som vill trycka ned någon, jag är en som hjälper en som ligger i underläge och inte kan försvara sig! Jag skulle aldrig trycka ned nnågon medvetet!

Om inte, bortse för det jag skrev ovan.


Mvh Mats

jag tolkade ditt inlägg som om du menade att det inte fanns några snygga tjejer som inte tyckte om de bilder vi diskuterade (enligt din erfarenhet). För det första är det helt irrelevant och för det andra var det förolämpande mot Tove och de tjejer på detta forum som skrivit och hållt med henne.
Det glädjer mig att du inte vill trycka ned någon medvetet. Men tyvärr vart resultatet det.
MVH
Olav
 
olav.karlsson skrev:
Linda, det är inte bara män i topppositioner som är priviligierade. Även jag som har ett skitjobb på en biograf är i gräddfilen jämfört med en kvinna i samma position.
Vi blir från dag ett uppfostrade till att tro att det är OK att ta utrymme i alla sammanhang och tjejer har fått lära sig att fina flickor tar sig inte ton.
Hmm... okej.. då måste jag blivit uppfostrad helt "fel" då.. Men å andra sidan finns det ju "extrem-fall" i alla kategorier.. =P

Några exempel på vad som kan göras:
Det jag personligen bland annat måste tänka på är att då jag är i ett sällskap låta andra ta utrymme även de.
Visst, vill du vara gentleman och låta de fina flickorna komma till tals, var så god.


Vi måste komma bort från tanken att vi killar inte har kontroll över våran sexualitet och sluta försöka använda det som ursäkt för vårat beteende.
Där håller jag med dig. Men min personliga åsikt är att en man går inte ut och våldtar för att han ser en bild på en halvnaken kvinna.. Han gör det för att hävda sig själv och få känna makt.

Toppjobb skall gå till den som är mest kompetent. Men jag är helt övertygad om att eliten rekryterar från sin egen krets (som till en majoritet består av män) och då blir det mkt svårare för kvinnor att slå sig in, hur kompetenta de än är. Den insikten måste de få så rekrytering kan ske på ett rättvist sätt.
Visst rekryterar de från sin egen krets och det är svårare att ta sig in, men tro mig.. det går faktiskt. Även om man måste bli "man", iofs utan det tredje benet, men vill man så går det..
 
Re: Re: Re: Richard

Caltha skrev:
Jag angriper en fotografisk genre för ett problem i dess själva centrum, i dess blotta existens.
Återigen din definition av flickfotografi i ditt första inlägg förefaller mig absurd och matchar inte artikeln i foto enligt min mening.

Man kan inte förbjuda flickfotografi men man kan förvänta sig av seriösa fotografimedier och -forum att inte befatta sig med genren...
Ska bilder av flickor som fotograferats på annat sätt än vad som godkänts av dig som icke objektifierande (jag förstår uppriktigt inte var gränsen går, en definition vore önskvärd) tigas ihjäl eller förpassas till någon undre värld?
..., t.ex. har ju inte fotosidan någon egen kategori för "flickfotografi", bara en sån enkel sak.
Och...? Förekommer inte flickfotografer på fotosidan ändå? Har/bör fotosidan ha en policy som inte tillåter bilder av flickor med opersonliga leenden?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

olav.karlsson skrev:
jag tolkade ditt inlägg som om du menade att det inte fanns några snygga tjejer som inte tyckte om de bilder vi diskuterade (enligt din erfarenhet). För det första är det helt irrelevant och för det andra var det förolämpande mot Tove och de tjejer på detta forum som skrivit och hållt med henne.
Det glädjer mig att du inte vill trycka ned någon medvetet. Men tyvärr vart resultatet det.
MVH
Olav

Olav!

Tove och hennes medhållare -Jag är hemskt ledsen om det uppfattades så.
Men alla är inte lagda att plita ihop bokstäver till "fina" och "duktiga meningar" som tydligen används för att indirekt kasta skit utan att få skit för det som just kastats.

(Själv är jag så enkel som det bara går, gillar man inte mig då får det va!
Mina vänner tar mig för den jag är, oavsett om det är mina scouter, mina kunder, mina föräldrar som sett till att min syster och fått exakt lika många (och likadana) godisar på påskarna fram till (typ) nu. Jämlikhet är för mig lika själklart för mig som att man pinkar när man är nödig, säger till när man inte gillar, OCH berömmer när man gillar något någon! Vilket VÄLDIGT få av er här gör samtidigt när ni ger kritik, tycker jag, många är aldeles för enkelspråkiga!

Jag är iaf inte sämre än att jag kan ändra på mig!)

Men Jag tycker det är synd att ni (olav iaf) uppfattar andra saker än vad jag skriver... Hur skall jag då kunna skriva saker som inte tas illa upp om folk "tolkar" det på andra sätt?
Det går ju inte. Vilket språk är enklare en der rakaste?


Linda: Tja bah bruden, hue lege? :p
 
Senast ändrad:
Mats!
Jag har inget imot dig. Du utryckte dig klumpigt och det var det jag reagerade på.

"Jag ställde just mig själv frågan: Har du någonsin sett/hört snygga "brudar" klaga/kommentera på sånna här bilder/miljöer...
Jag fick till svar: -Nej

Men kan du Lars eller någon annan förklara för mig varför det är motsatsen som gör det..."

Hur menade du då? Förklara för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.