olav.karlsson skrev:
Det är ingen gammal unken debatt, den är skit viktig. Det handlar om att 50% av världens befolkning inte har samma möjlighetr som den andra 50% bara för att de är födda med fel kön. Det patriarkala förtrycket är en realitet och jag tror att en stor del av nakenfotografin är ett utryck av denna.
Så den rätta metoden är att bekämpa symtomen och inte orsaken. I så fall kan Ni göra gemensam sak med psykvården, de lyckas inte heller med den metoden. Även Toven inser att det inte är roten utan möjligtvis ett utslag av det:
"Nu är det visserligen inte flickfotografin som är "roten till det onda", men hela genrens existens är ett utslag av det "onda" och bidrar till att upprätthålla det i en ond cirkel...
Som Ni redan har märkt så delar jag inte uppfattningen att det vare sig ett symtom eller ett utslag av patriakatet.
Som jag ser det är det stora problemet att om det skall till någon förändring blir vi män tvugna att ge upp en del av våra privilegier. Att göra detta är svårt. Dels för att vi inte ser strukturerna då vi är lika stora offer som kvinnorna för dem. Och dels då vi får upp ögonen för det kan det innebära att vi blir tvugna att se på vårat eget beteende och vi kanske inte alltid gillar det vi ser. Sånt är smärtsamt och då är det enklare att hävda att detta är en unken debatt eller försöka förringa inläggen, med klassiska härskartekniker, som Tove har skrivit.