Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
davidvpt skrev:
Våga bara inte gå fram och fråga om någon vill ställa upp på dina bilder, det är ju gubbsjukt!

För det första är killen 23 år (jag är 37, klassas nog mer som gubbe eller hur) för det andra varför skulle det vara gubbsjukt om han frågade någon om hon/han vill vara med på bild?
 
larsborg skrev:
Alla flickor/kvinnor/fruntimmer blir upptäckta när leendet kommer fram!
Det är detta synsätt denna diskussion handlar om. Att kvinnor ska vara vackra, sexiga och leende. Till för att behaga oss män.
Tror du verkligen att detta är vad kvinnor vill?
 
Några bilder på några tjejer dikterar dock inte hur alla ska vara. En bild må säga mer än tusen ord men jag kan då iallafall inte läsa ut att fotografen säger exakt hur han tycker alla ska vara från den.
 
Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Det är detta synsätt denna diskussion handlar om. Att kvinnor ska vara vackra, sexiga och leende. Till för att behaga oss män.
Tror du verkligen att detta är vad kvinnor vill?
Att några sedan hävdar att detta är det alenarådande synsättet (jag tror inte det är många som har detta synsättet), så ska väl det för sjutton inte innebära att kvinnor inte ska få vara sexiga och leende på bild ibland.
 
Galaxens President skrev:
Jag utgår att det där var skrivet i ironi till skilnad från vad Linda Skugge skrev.
Japp, med mängder av ironi - men det gick nog inte riktigt ända fram. Ska försöka tänka på att vara mer övertydlig nästa gång jag skriver något liknande.
 
Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Det är detta synsätt denna diskussion handlar om. Att kvinnor ska vara vackra, sexiga och leende. Till för att behaga oss män.
Tror du verkligen att detta är vad kvinnor vill?

Jag kan inte svara för alla kvinnor eller män men jag förstår faktiskt inte vad det är för fel att behaga varandra, kvinna som man i en eller annan form. Vad tråkigt det skulle bli om vi slutade bry oss. Jag kommer i alla fall fortsätta försöka behaga min underbart behagande (finns det ordet?) kvinna.
 
Re: Re: Re: Flickfotografi

Galaxens President skrev:
Att några sedan hävdar att detta är det alenarådande synsättet (jag tror inte det är många som har detta synsättet), så ska väl det för sjutton inte innebära att kvinnor inte ska få vara sexiga och leende på bild ibland.
Tyvärr (av inläggen i denna debatt att döma) tror jag att många tycker att kvinnor är till för att behaga oss män.
Visst kan kvinnor få le på bild ibland. Men varför ska de vara sexiga?
 
davidvpt skrev:
Japp, med mängder av ironi - men det gick nog inte riktigt ända fram. Ska försöka tänka på att vara mer övertydlig nästa gång jag skriver något liknande.

Kan nog behövas när klockan närmar sig 16 och man läst igenom större delen av denna tråd den senaste timmen....:)
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Tyvärr (av inläggen i denna debatt att döma) tror jag att många tycker att kvinnor är till för att behaga oss män.
Visst kan kvinnor få le på bild ibland. Men varför ska de vara sexiga?

Åtminstone EN av kvinnans uppgifter är att behaga män, likväl som en av mannens uppgifter är att behaga kvinnan.

"Varför ska de vara sexiga?" Hmmm, kommentarer överflödiga.
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Visst kan kvinnor få le på bild ibland. Men varför ska de vara sexiga?

Tja, jag förstår inte riktigt vad du menar med detta, menar du att kvinnor inte själva ska få avgöra om de ska vara sexiga eller menar du att du protesterar mot att en fotograf avgör om de ska se sexiga ut eller ej?

Jag tycker att alla oavsett kön, ska få känna sig vackra och sexiga och stolta över sig själva ibland och varför inte få göra det på bild? Om en kvinna vill att jag ska ta bilder av henne där hon ser sexig ut ska jag då säga: "Nähä du, jag tänker inte förmedla en sexistisk och objektifierande roll av dig"?

Snälla tolka inte min första del ovan som ett påhopp för det är det inte, det är bara en liten fråga kring om jag har föstått dig rätt?

mvh Anders
 
Re: Re: Re: Flickfotografi

Chrillan04 skrev:
Jag kan inte svara för alla kvinnor eller män men jag förstår faktiskt inte vad det är för fel att behaga varandra, kvinna som man i en eller annan form. Vad tråkigt det skulle bli om vi slutade bry oss. Jag kommer i alla fall fortsätta försöka behaga min underbart behagande (finns det ordet?) kvinna.
Nu handlar ju inte diskussionen om familjerelationer, utan om hur kvinnor framställs i media.
 
Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Det är detta synsätt denna diskussion handlar om. Att kvinnor ska vara vackra, sexiga och leende. Till för att behaga oss män.
Tror du verkligen att detta är vad kvinnor vill?

Grundläggande för den här diskussionen tycks vara att män dreglar över kvinnor medan kvinnorna drivs av högre ideal.

Jag kan meddela att det är en villfarelse som ni kan lämna omedelbart. Har nämligen jobbat i den kvinnodominerade sjukvården för ett gäng år sedan.
Kvinnor är betydligt grövre och sexifierade i sina samtalsämnen än vad männen är. Inte ens i lumpen förekom en sådan grov jargong som jag mötte i sjukvården.

/Johan
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Nu handlar ju inte diskussionen om familjerelationer, utan om hur kvinnor framställs i media.

Här har diskuterats könsroller, nakenfoto på FS, gubbsjuka och framför allt flickfotografi i stort och en "artikel" om "att fånga sommarflickan" i tidningen "Foto". Övrig medias syn på kvinnor har säkert också tagits upp.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

andm31 skrev:
Om en kvinna vill att jag ska ta bilder av henne där hon ser sexig ut ska jag då säga: "Nähä du, jag tänker inte förmedla en sexistisk och objektifierande roll av dig"?
Varför inte? Som fotograf kan du ju bestämma hur bilderna ska användas/publiceras.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Håkan_S skrev:
Varför inte? Som fotograf kan du ju bestämma hur bilderna ska användas/publiceras.

Jodå, fast det skulle jag aldrig göra, jag undviker att låta mina politiska ståndtagande lysa genom när jag tar foton. Jag vill bara ta vackra bilder, eller som jag skrev någonstans: "jag fotograferar för att jag vill fånga små underbara ögonblick av tid".

Men visst en del bilder skulle jag nog tacka nej till, fast inte för att jag inte vill utan för att jag inte tror att jag kan ta den typen av bilder (dvs. jag är inte kompetent nog att ta såna bilder).

mvh
Anders
 
_________________________________________________

Lars Borgkvist (larsborg) skrev:
Alla flickor/kvinnor/fruntimmer blir upptäckta när leendet kommer fram!

Håkan Sörensson (Håkan_S) svarade:
Det är detta synsätt denna diskussion handlar om. Att kvinnor ska vara vackra, sexiga och leende. Till för att behaga oss män.
Tror du verkligen att detta är vad kvinnor vill?__________________________________________________

- Jag håller inte med Dig!
- Fotografera en person, flicka, kvinna, kille eller man, handlar inte alltid om att vara sexig eller att vara leende, utan ofta om en utstrålning, det är det som fattas hos de som klagar på "Flickfotografering", kanske, inte riktigt säker kan man ju vara, men ett antagande, så gott som något, iaf!
- Den person som ställer upp på det hemska, kvinnoförnedrande, sexistiska "Flickfotografering" har jag aldrig hört klaga, ingen blir väl tvingad (ja.ja jag vet det finns knas!), alltså utgår vi ifrån att "Flickan" var stolt över att just hon blev en modell för en stund!
 
[Lars Borgkvist (larsborg) skrev:
Alla flickor/kvinnor/fruntimmer blir upptäckta när leendet kommer fram!

Håkan Sörensson (Håkan_S) svarade:
Det är detta synsätt denna diskussion handlar om. Att kvinnor ska vara vackra, sexiga och leende. Till för att behaga oss män.
Tror du verkligen att detta är vad kvinnor vill?
---------------------------------------

Har du någonsin bläddrat i Damernas, Elle eller någon annan av alla de tidningar som köps i stora upplagor av svenska kvinnor. Vet du vad de eftertraktade reportagen i tidningarna handlar om?
 
_________________________________________________

Johan Hansén(hansen2) skrev:
Grundläggande för den här diskussionen tycks vara att män dreglar över kvinnor medan kvinnorna drivs av högre ideal.

Jag kan meddela att det är en villfarelse som ni kan lämna omedelbart. Har nämligen jobbat i den kvinnodominerade sjukvården för ett gäng år sedan.
Kvinnor är betydligt grövre och sexifierade i sina samtalsämnen än vad männen är. Inte ens i lumpen förekom en sådan grov jargong som jag mötte i sjukvården.

/Johan
__________________________________________________

- Bra påpekat!
Jag har samma erfarenheter, från andra arbetsplatser!
Då kanske någon inser, att båda könen är lika goda "kålsupar"!
Den ena skryter över sin tuffa attityd, den andra tar till den bara för de invigda, under rasterna, när inga "förtryckare" är i sikte!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.