Ok... efter att ha läst alla inläggen så tänkte jag ge min lilla synvinkel och märk väl att det endast är MIN synvinkel, jag talar inte för någon annan än MIG.
Ok, jag blir lite förundrad, varför blir vi så arga över vad andra människor gör eller blir kallade. Jag själv (märk väl JAG) gör det inte så mycket om jag blir kallad för kille, pojke, man eller gubbe (och jag har blivit kallad för alla). Det speglar ju bara den som säger det. När jag blir kallad för gubbe så är det av mina elever och för dem så är jag ju kanske en gubbe, och? Om nu artikelförfattaren har valt att kalla det för flickfotografi och valt de bilderna som han valt så speglar det väl honom mer än oss läsare?
Varför går vi i försvar så lätt, det blir lätt en könskamp... måste vi alltid fokusera på skillnaderna. Som beteendevetare så är jag rätt övertygad om att det finns större skillnader inom könen än mellan könen. Så fort vi ska diskutera saker som det här (och jag håller med om att det bör diskuteras) så lägger vi oss an med stereotyper (typ radikalfeminister), varför? Vi vet alla här att vi är olika som individer, en del vill fotografera flickor, en del vill bli fotograferade, en del gillar flickfotografi, andra avskyr det. Men sånt är ju livet, tänk vad tråkigt om alla tyckte samma sak, vad skulle Tove och Max göra om de inte kunde diskutera sånt här? Skulle verkligen världen var perfekt om vi tyckte likadant?
Jag tror att vi förändrar sällan genom att säga att vår mening är den rätta och att alla andra har fel, jag tror det gäller att ge och ta. Visst, jag läste artikeln och jag blev inte särskilt upphetsad av dess innehåll, den lämnade mig ganska oberörd, men jag läste den utifrån vem jag är, Tove läste den utifrån sitt synsätt och reagerade annorlunda på den. Jag tycker att den hade vissa tekniska aspekter som var intressanta och det var en av fördelarna med den, sen om det inte kunde presenterats på ett annat sätt låter jag vara osagt.
Varför väljer vi (och JAG anser att vi väljer här eftersom vi själva styr över vad vi skriver) att fokusera på olikheter alltid, likheter är la också rätt intressanta...