Artickeln i sig tyckte jag var ok, inget nytt under solen direkt, mer riktad mot dom som är nya på det fick jag känslan av. Porträtten var inte direkt nyskapande heller, sitter ett gäng i samma stil uppe på ett rum här på jobbet. Dock cibachrome printar av bilder tagna på 70talet med mellanformat. Killen som tog dom har väl aldrig någonsin scannat en bild.
-----------------------------------------------
"Billig poäng" - Minst sagt. Källkritik ska alltid appliceras, inte minst på Skugges krönika som på allt annat. Dessutom verkar hon ju absolut inte nämna att tjejerna som är med på bilderna troligen själv bestämt att dom ska vara där. Dom är väl bara lättlurande bimbon eller?
Tuvärr läser ju människor genom sina egna filter, och genom krönikan framgår ju tuvärr vilka glasögon Skugge hade på sig när hon läste den artickeln. Undrar om hon ens hade läst den om den hetat sommarporträtt - några tips.
Hon har säkert en bra tanke med krönikan, tuvärr försvinner den i försöket att vara argsint och uppeldande. Jag får mer intrycket av någon som vill leda en revolution än skriva en sammhällskritisk krönika.
Ang jämnlikhet, på vissa sätt föder tuvärr jämnlikheten sina egna gropar idag. I all strävan efter det jämnlika kommer det inkvoterring och särbehandling, kolla på gym med "girls only" kvällar, resturanger med specialpriser, tjejtaxa på taxin, och sist men inte minst dom fåniga dating linjerna, 020 för tjejer, 4.50 till 19.20 för killar, klubbar för bara tjejer hit och dit.
Den klubb som startar och bara skulle vara för män i dag skulle bli bränd innan den hunnit öppna, för att det är ju inte jämnlikt, men tvärtom är jämnlikt då eller?
Allt detta föder är inte att hjälpa kvinnor, snarare att stjälpa och ge en syn att kvinnor måste hjälpas fram i världen för att dom inte klarar sig på sina egna meriter. Vilket dom alldeles utmärkt gör. Men ingen kan göra det på oschyssta villkor, och det är dom vi bör förändra, inte kvinnorna i sig.
En stor del av den hetsigare debatten idag verkar inte gå ut på att "upphöja" kvinnorna och räta ut dom krokigheter som finns runtomkring, utan på att trycka ner männen, för detta är ju så jämnlikt? Eller?
Och ja, det finns en riktigt vettig debatt också idag, men tuvärr tycker jag den verkar få ge vika för den mycket mer mediala debatten som drivs av hetsiga ultrafeminister och annat löst patrask som mer eller mindre gränsar till bråkstakar.
Sen en liten känga till många av dom lite hetsigare feministerna. En hel del av dom jag mött vägrar ta emot hjälp. För dom kan ju minsann själv. Håll upp dörren för dom och dom vill slita av en skallen. Släpp dörren och man är ett svin, varför all denna ilska mot världen. Att vägra ta emot hjälp är inte att visa styrka, det är ta mig fan en svaghet. Alla kan klara sig själva väldigt långt om man är normalt funtad. Men att erkänna att man behöver hjälp, och ta emot den hjälpen med stil, det är jämnlikt.
Både kvinnor och män har sina styrkor, och det skiljer otroligt inom könen, och mellan könen och mellan individer. En hel del saker överlappar. Men att faktiskt erkänna att man inte klarar allt och be om hjälp, och framför allt ta emot den hjälpen. Det är något många behöver träna på idag. Många är väldigt måna om att hjälpa andra idag. Men jag finner inte lika många som vågar ta emot den hjälpen.