Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller radikalfeminister och många andra protestgrupper finns det en sak jag inte förstår. Det är att det är så vanligt med upplysta martyrer. Personligen har jag jättesvårt att diskutera med någon som utgår ifrån att jag inte förstår och som därigenom känner sig som ufon. Jag menar inte specifikt i den här tråden utan i allmänhet. Jag bara lånar ordet ufo.

Det är jättesvårt för mig att ta till mig något som en person som dels känner sig missförstådd dels upplyst och dessutom som ett ufo.

En rekommendation som jag har fått och försökt ta till mig är att lyssna noga på vad den andra parten säger och fundera på om det kan ligga något i det, innan man går till attack/försvar.

Gör inte er själva till ufon. Man kommer ingenstans genom att tro att andra inte förstår.

/daniel (som inser att detta kanske inte hör hit...)
 
Efwa

Jag tycker att Du Tove visst vinklar debatten till kvinnans del i det hela. Hade du lagt samma inlägg om det varit "Pojkfotogrefering"? Eller hade du sagt "det var på tiden". Det vore intrassant att veta för att kunna föra debatten vidare i den vinkel du vill.

Om FOTO tagit in en artikeln om "pojkfoto" där män behandlades och avporträtterades på samma sätt så hade jag tyckt att det var osmakligt och att bilderna var dåliga. Men jag hade förmodligen inte skrivit ett likadant inlägg - pga hur samhället faktiskt ser ut! En artikel om pojkfoto hade varit en tämligen enskild och lösryckt företeelse (som säkert många andra skulle reagerat negativt och chockat inför, men kanske av andra skäl). En artikel om flickfoto är däremot ett logiskt uttryck av en större struktur, ett exempel bland många på alla sexism i samhället, och kan därför ha ett större värde att diskutera. Det handlar inte så mycket om "ett enskilt fall". "Pojkfoto" existerar i princip inte inom fotovärlden, det finns inte som egen klass i internationella salonger etc, jag hade inte hört begreppet förrän någon nämnde det här. Om det skulle bli mer uppmärksammat skulle jag inte säga "det var på tiden", för jag tycker det är ett otäckt sätt att avporträttera människor överlag.
Principiellt sett finns det ingen skillnad på sexism och sexism beroende på vilket kön den vänder sig mot. I samhället som det faktiskt ser ut idag kan det dock finnas en viss praktisk skillnad, det kan finnas ett visst värde i att objektifiera män på bild just i och med att det är såpass nytt och ovanligt, som en slags ögonöppnare som visar att "hey, sådär behandlas ju kvinnor på bild hela tiden och DÅ reagerar jag minsann inte, hur kan det komma sig?" Men principiellt sett nej, och i ett jämställt idealsamhälle, nej.
 
Det räcker nu

Det är jättesvårt för mig att ta till mig något som en person som dels känner sig missförstådd dels upplyst och dessutom som ett ufo.

En rekommendation som jag har fått och försökt ta till mig är att lyssna noga på vad den andra parten säger och fundera på om det kan ligga något i det, innan man går till attack/försvar.

Gör inte er själva till ufon. Man kommer ingenstans genom att tro att andra inte förstår.

Jag utgick inte från att jag var ett ufo från början. Jag kände mig inte som ett ufo när jag postade inlägget. Det var först när folk började behandla mig som ett ufo. Jag hade inte väntat mig stående ovationer och jag hade naturligtvis väntat mig mothugg, men den totala, massiva oförståelsen och oemottagligheten för själva frågeställningen över huvud taget, oavsett om man håller med eller ej, var faktiskt en smula chockerande. Men lyckligtvis så finns det ju ett och annat ufo från samma planet och en och annan kosmonaut förmögen att resa mellan planeterna...

Nej nu får det vara nog. Jag undrade hur andra fotografer här på fotosidan reagerat på en i mitt tycke stötande artikel och nu vet jag. Jag är inte intresserad av att fortsätta diskussionen i alla möjliga spretiga riktningar, vill ni debattera feminism så finns det lämpligare forum.
 
Otroligt vilka førdommar ni folkens har nær det gæller "flickor på bild, flickor med fjærran etniskt ursprung etc,,," NÆStan så att man skæms øver att vara borgare i Norden;/

Jag sæger inte att jag ær så vææældigt myycket bættre men jag menar att det hjælper mycket med lite simpelt førnufftigt vett och logik.

Den Moral och Etik som vi har i våra Nordeuropeiska værderingar ræcker långt och dømmer ingen,, ta vara på dena berikande tillgång så slipper vi vassa ord och minst sagt otæcka gliringar,,

Mvh Niclas, som tar stællning i sakens æmne efter lite mer tankekaruseller;)
 
OK, Expressen, jag hittade.

Besviken på hennes text...

[edit] Tack Calle.

...Tjejer, ett ska ni veta, det första man ska tänka om en gubbe kommer fram och frågar om han får ta bilder är: snuskgubbe!..

F.n vilken billig poäng.
 
Senast ändrad:
Artickeln i sig tyckte jag var ok, inget nytt under solen direkt, mer riktad mot dom som är nya på det fick jag känslan av. Porträtten var inte direkt nyskapande heller, sitter ett gäng i samma stil uppe på ett rum här på jobbet. Dock cibachrome printar av bilder tagna på 70talet med mellanformat. Killen som tog dom har väl aldrig någonsin scannat en bild.

-----------------------------------------------

"Billig poäng" - Minst sagt. Källkritik ska alltid appliceras, inte minst på Skugges krönika som på allt annat. Dessutom verkar hon ju absolut inte nämna att tjejerna som är med på bilderna troligen själv bestämt att dom ska vara där. Dom är väl bara lättlurande bimbon eller?

Tuvärr läser ju människor genom sina egna filter, och genom krönikan framgår ju tuvärr vilka glasögon Skugge hade på sig när hon läste den artickeln. Undrar om hon ens hade läst den om den hetat sommarporträtt - några tips.

Hon har säkert en bra tanke med krönikan, tuvärr försvinner den i försöket att vara argsint och uppeldande. Jag får mer intrycket av någon som vill leda en revolution än skriva en sammhällskritisk krönika.

-----------------------------------------------

Ang jämnlikhet, på vissa sätt föder tuvärr jämnlikheten sina egna gropar idag. I all strävan efter det jämnlika kommer det inkvoterring och särbehandling, kolla på gym med "girls only" kvällar, resturanger med specialpriser, tjejtaxa på taxin, och sist men inte minst dom fåniga dating linjerna, 020 för tjejer, 4.50 till 19.20 för killar, klubbar för bara tjejer hit och dit.

Den klubb som startar och bara skulle vara för män i dag skulle bli bränd innan den hunnit öppna, för att det är ju inte jämnlikt, men tvärtom är jämnlikt då eller?

Allt detta föder är inte att hjälpa kvinnor, snarare att stjälpa och ge en syn att kvinnor måste hjälpas fram i världen för att dom inte klarar sig på sina egna meriter. Vilket dom alldeles utmärkt gör. Men ingen kan göra det på oschyssta villkor, och det är dom vi bör förändra, inte kvinnorna i sig.

En stor del av den hetsigare debatten idag verkar inte gå ut på att "upphöja" kvinnorna och räta ut dom krokigheter som finns runtomkring, utan på att trycka ner männen, för detta är ju så jämnlikt? Eller?

Och ja, det finns en riktigt vettig debatt också idag, men tuvärr tycker jag den verkar få ge vika för den mycket mer mediala debatten som drivs av hetsiga ultrafeminister och annat löst patrask som mer eller mindre gränsar till bråkstakar.

-----------------------------------------------

Sen en liten känga till många av dom lite hetsigare feministerna. En hel del av dom jag mött vägrar ta emot hjälp. För dom kan ju minsann själv. Håll upp dörren för dom och dom vill slita av en skallen. Släpp dörren och man är ett svin, varför all denna ilska mot världen. Att vägra ta emot hjälp är inte att visa styrka, det är ta mig fan en svaghet. Alla kan klara sig själva väldigt långt om man är normalt funtad. Men att erkänna att man behöver hjälp, och ta emot den hjälpen med stil, det är jämnlikt.

Både kvinnor och män har sina styrkor, och det skiljer otroligt inom könen, och mellan könen och mellan individer. En hel del saker överlappar. Men att faktiskt erkänna att man inte klarar allt och be om hjälp, och framför allt ta emot den hjälpen. Det är något många behöver träna på idag. Många är väldigt måna om att hjälpa andra idag. Men jag finner inte lika många som vågar ta emot den hjälpen.
 
Re: Re: Flickfotografi

mazz skrev:
Jag ställde just mig själv frågan: Har du någonsin sett/hört snygga "brudar" klaga/kommentera på sånna här bilder/miljöer...
Jag fick till svar: -Nej

Men kan du Lars eller någon annan förklara för mig varför det är motsatsen som gör det...

Jag anser mig inte vara snygg, men klagar inte ändå... men jag vet precis vad du menar! Jag brukar konstatera samma sak, kan tyvärr inte svara på varför... *fortsätter fundera*
 
Caltha skrev:
Någon annan än jag som tycker att artikeln "Så fångar du sommarflickan på bild?" i FOTO för ett par nummer sedan var ett riktigt lågvattenmärke? Nu har de visserligen i senaste numret tagit in en kritisk insändare, men de har inte på något viss bemött den eller kommenterat ämnet i ledaren utan ignorerar den bara som om den vore i stilen "jag gillar inte fågelfoto, varför hade ni en så lång trist artikel om fågelfoto i senaste numret?" och inte en angelägen frågeställning. Och så annonserar de glatt om artikelförfattarens flickfotokurser.
"Flickfoto" måste vara den absolut mest tvivelaktiga fotografiska genre som finns. Genrer som naket/erotiskt är ju inte dåliga i sig, även om de översvämmas av sexistiska och objektifierande bilder, men flickfoto är en hel genre som enbart går ut på att ta sexistiska och objektifierande bilder, har det som sin själva idé... Att beröva den avporträtterade kvinnan all form av karaktär, personlighet, individualitet, människovärde och bara framställa henne som leende, tillmötesgående, sött, oproblematiskt objekt. Sedan spelar det egentligen ingen roll om hon är naken eller påklädd och gör någon erotisk antydan eller ej, det är lika läskigt för det.

håller helt å hållet med vad några vågade skriva i början... "att du bara orkar!"
hade du blivit lika upprörd om det innehöll bilder på killar/män eller hade du då överlåtit det åt sveriges karlar?!?

vet inte ens om ja ska orka med detta längre! de finns så många trångsynta människor som försöker pracka på andra sina åsikter om saker å ting...
 
Re: Re: Flickfotografi

Mimik skrev:
hade du blivit lika upprörd om det innehöll bilder på killar/män eller hade du då överlåtit det åt sveriges karlar?!?
Snälla, kan du inte besvära dig med att läsa inläggen i denna tråd?
 
Re: Re: Flickfotografi

Mimik skrev:
håller helt å hållet med vad några vågade skriva i början... "att du bara orkar!"
hade du blivit lika upprörd om det innehöll bilder på killar/män eller hade du då överlåtit det åt sveriges karlar?!?



Ja, det var verkligen strongt av dem att "våga" det med tanke på den massiva opinion de har i ryggen! Också fint att orka lägga ner tid på att formulera ett inlägg i en fråga bara för att säga att man tycker den är helt ointressant och oviktig.
Ang. din fråga så har jag besvarat den upprepade gånger och tänker inte besvara den igen. Jag är trött på att upprepa mig.
Fin poäng du hade där också om att bara fula tjejer klagar på sexistiska bilder, det sätter verkligen nivån för diskussionen. Du och andra är i er fulla frihet att anse mig ful om ni har lust, men ni kan aldrig förklara varför det jag vänder mig emot är sexistiska, objektifierande bilder på tjejer (som oftast inte ens uppfyller mitt skönhetsideal), inte bra bilder på vackra kvinnor, en genre jag däremot älskar.
 
Tove

Känner du dig inte som Don Quijote mitt i slaget mot väderkvarnarna? Jag tycker oxå det är viktigt,intressant och till och med kul att debattera frågor som antingen intresserar eller gör mig upprörd, men denna debatt börjar kännas rätt uttjatad här nu.

Mvh

Christian

Som för övrigt bara vill njuta av sommaren och allt vackert som hör den till....
 
Re: Re: Flickfotografi

mazz skrev:
Jag ställde just mig själv frågan: Har du någonsin sett/hört snygga "brudar" klaga/kommentera på sånna här bilder/miljöer...
Jag fick till svar: -Nej

:p

Har missat detta inlägg tidigare.
Vad är det här? vad försöker du göra? Är du medveten om att det som du precis gör är en sk härskarteknik. En metod män använder för att förringa kvinnor och deras åsikter i ett försök att reducera dem och deras åsikter. det är sådana här inlägg som bevisar vilket akut behov det finns för denna diskussion!
 
Re: Re: Re: Flickfotografi

Caltha skrev:
inte bra bilder på vackra kvinnor, en genre jag däremot älskar.

In other words - if YOU don't think the woman in the imgage is beautiful, then it's not a good image?

So, what are "good" images of "beautiful" women then? Care to expand on that?

And you still hurt other photogs who do it for a living if you shoot a commercial, normally paid job, for nothing - amateur or not...
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Christerart skrev:
In other words - if YOU don't think the woman in the imgage is beautiful, then it's not a good image?
Vad som är vackert är ju, som bekant, väldigt subjektivt. Vackert behöver inte vara en 18-åring i bikini med fiskmuns-putande läppar indränkt i babyolja liggandes på nån höstack i motljus.

...förresten, om du är svensk, varför skiver du på engelska? Bara nyfiken.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Calle S skrev:
...förresten, om du är svensk, varför skiver du på engelska? Bara nyfiken.

'cause I've been living in the States for many years with no reason to use Swedish..

Reading Swedish is kind of OK - slow though - writing is too damn hard.. - easier this way...=^)
 
Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

In other words - if YOU don't think the woman in the imgage is beautiful, then it's not a good image?

No. I like good images of "ugly" women too. And of ugly or beautiful men. I just don't like sexist images, that's all.

And you still hurt other photogs who do it for a living if you shoot a commercial, normally paid job, for nothing - amateur or not...

But I don't. Nobody who can afford the security of a professional photographer would take the risk of hiring an amateur like me instead. I've never "stolen" any jobs, and if you care to discuss that question you can start a new discussion (though I wouldn't participate).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Flickfotografi

Caltha skrev:
No. I like good images of "ugly" women too. And of ugly or beautiful men. I just don't like sexist images, that's all.



But I don't. Nobody who can afford the security of a professional photographer would take the risk of hiring an amateur like me instead. I've never "stolen" any jobs, and if you care to discuss that question you can start a new discussion (though I wouldn't participate).

Sure they would - and they (commercial clients) do it all the time - why not - they risk nothing - they aren't paying you - if the images are no good they've lost nothing, execpt time perhaps.

As for not participating in a new discussion that focuses on a statement YOU made - that's interesting. You've been pretty strong in your opinions about other people and their choices - why not participate in a discussion about a choice YOU made that impacts others?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.