Maverick
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Fredrik
Så nu är det helt plötsligt bättre bara för att det är vanligare? Trots att det inte på ett bra sätt beskriver artikelns innehåll?
Personligen jämställer jag flickfotografi, killfotografi med vilken annan genren som helst. Minst lika seriös eller oseriös för dem som utövar det.
Men nu är det ju iaf sagt att du är emot bilderna. Synd bara att du inte kan acceptera att det finns dom som inte är det. Jag delar inte din uppfattning om vad genren förmedlar. För mig förmedlar genren lika mycket budskap som macrofotografi.
/Maverick
Caltha skrev:
Ja, naturligtvis. I ett samhälle som är hysteriskt fixerat vid könsskillnad avspeglas ju det inom alla områden, även fotografi, och det är något en fotograf måste ta ställning till. Men det var naturligtvis inte detta jag avsåg, det jag avsåg är att det är helt överflödigt och oseriöst med fotografiska genrer som "flickfotografi" och "pojkfotografi".
Och angående ditt inlägg i övrigt så borde det väl ha framgått att jag inte är ute efter en ytlig maskering av artikeln i form av ett könsneutralt språkbruk - jag är emot termen "flickfotografi" med allt vad den innebär, ordet i sig och innehållet, bilderna och artikeltexten, synen på kvinnor och könsroller i stort som genren förmedlar... Jag skulle inte älskat artikeln även om språkbruket var neutralt. Däremot tror jag inte på ditt argument att ordet "flickfotografi" är nödvändigt för att beskriva artikelns innehåll - man kunde mycket väl ha sett en liknande artikel under titeln "nakenfotografi" eller "modellfotografi" som enbart avbildade kvinnliga modeller, det är så vanligt att ingen hade reagerat...
Så nu är det helt plötsligt bättre bara för att det är vanligare? Trots att det inte på ett bra sätt beskriver artikelns innehåll?
Personligen jämställer jag flickfotografi, killfotografi med vilken annan genren som helst. Minst lika seriös eller oseriös för dem som utövar det.
Men nu är det ju iaf sagt att du är emot bilderna. Synd bara att du inte kan acceptera att det finns dom som inte är det. Jag delar inte din uppfattning om vad genren förmedlar. För mig förmedlar genren lika mycket budskap som macrofotografi.
/Maverick