Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med Arne. Ytterligare börjar dina argument kännas svaga då det påstås att artikeln inte hade varit bättre alls ifall det var en halvnaken man där.

Då borde väl kritiken riktas mot artikeln i sig, och inte endast motivvalet och vilken utstrålning kvinnorna hade?
Jag frågade några personer i min närmaste krets om vad dom tyckte om artikeln och bilderna, och ingen av dem ansåg att den var sexistisk eller visade kvinnorna som svaga och objektifierade.

/Henri
 
Caltha skrev:
Ja det är inga som helst problem, titta på mina bilder här på fotosidan, eller mina favoritbilder/favoritalbum/favoritfotografer, eller länkarna till fotografer jag gillar jag har på min hemsida... Gott om vackra poserande kvinnor där, så det borde väl vederlägga ett "argument" som inte ens borde behöva vederläggas.

Tove, efter att ha surfat runt och tittat på din sida här så kan jag inte direkt hitta några bilder som skulle överensstämma med miljön som i foto som Du vill se kvinnor i, kan inte du gör en sån enkel sak bara att länka till en iaf som har sån miljö.
Jag orkar inte leta igenom alla öve 180 album/fotografer/bilder du länkat till för att klicka ännu fler ggr bara för at få se ett exempel.
pls... :p


Mvh Mats



Allså utstrålningen som du skrev tidigare/som jag efterfrågade. (se nedan)

Däremot tyckte jag att kvinnorna i artikeln i fråga såg otroligt trista, alldagliga och karaktärslösa ut, om de hade utstrålning så hade fotografen misslyckats med att visa den
 
Har inte läst den där artikeln i FOTO, men jag undrar liksom varför det ska vara just flickor som poserar om det handlar om att ta bästa möjliga modellfoto (att lära sig behärska ljussättning osv)... vad är specifikt för "flickfotografering"?

Jag håller inte med er som sågar det inledande inlägget i denna tråd. Tycker det är intressant och viktigt att diskutera sånt här.
 
Re: Fredrik

Caltha skrev:
Det som är dåligt med artikeln (förutom bilderna i sig) är genren. En genre som "flickfotografi" är sexistisk i sig själv, själva namnet är sexistiskt. Den avporträtterades kön är väl ändå helt irrelevant inom seriöst fotografi? Flickfotografi eller pojkfotografi, båda är lika illa (fast att det är flickfotografi som är stort och känt speglar ju hur samhället ser ut idag). Porträtt borde räcka, ev också "nakenstudie" eller "modellfotografi" för genrer där den avporträtterades personlighet inte är lika viktigt som inom porträtt.
Dessutom är det extra illa att det heter "flickfotografi" och inte "kvinnofotografi" - det handlar ju inte om att fota barn utan vuxna kvinnor som genom beteckningen förminskas och förbarnsligas.


Man bör vara försiktig med vad man ber om. Jag vill inte leva i ett samhälle där vi låter orden bli så laddade att jag inte kan tala utan att oroa mig konstant för att kränka någon.

Flickfotografi är foto på flickor. Det antyder att det inte handlar om bilder på äldre damer och inte heller på män. Konstigare än så är det ju inte.

Målgruppen för bilderna är antagligen män som tycker om kvinnor. För att skapa bra bilder i genren behövs antagligen en dialog mellan fotografer.

Jag är helt för jämställdhet. Men för min egen hälsas skull väljer jag att inte se alla tillfällen där män framställs på ett negativt sätt som ett påhopp på mig personligen. För att uppnå jämställdhet måste vi sluta se på oss som två lag som kämpar mot varandra. Jämställdhet är en individfråga.

Vill man kan man dra upp alla exempel på hur det som sagts om att män framställs som aktiva och starka, ger normala män komplex, men jag tänker inte ge mig in i det längre än så här.

Jag avslutar istället med att jag tycker att man bör se till när enskilda företeelser inom en genre är dåliga av olika skäl, och inte döma ut en hel genre. (detsamma gäller alla grupperingar av alla slag)
 
Henri

Så du menar att mina argument är svaga för att jag anser att sexism är sexism, oavsett vilket kön den riktas mot? För att jag efterfrågar något mer och annat än "höhö, jag vill minsann se lite porriga män att gotta mig i och inte bara tjejer för jämställdhetens skull"?
Ang. ditt försök att använda bekantskapskretsen som argument så håller min bekantskapskrets med mig, vilken relevans nu det skulle ha.
 
Mats

Du menar att jag måste visa exakt samma typ av bilder, med mer eller mindre avklädda kvinnor i leende svenska sommarlandskap, men som jag gillar, för att det ska räknas? Men vad har det med originalargumentet "kvinnor tycker inte om att se andra vackra kvinnor på bild" att göra? För att vederlägga det borde det väl räcka med vilken vacker kvinna på bild som helst? Och vad har det med någonting att göra, vad är relevansen?
 
Nej, utan att du kanske borde omformulera din kritik isf.
För just nu låter du som en arg feminist som vill bestraffa alla män för att vi är snuskgubbar.

Ja man blir som man umgås, som det heter.

/Henri
 
Re: Re: Fredrik

Flickfotografi är foto på flickor.

Nej det är det inte. Det är foton på (unga) kvinnor. Åtminstone förhoppningsvis, om fotografen inte använder minderåriga modeller... Vem skulle kalla en 20-30-årig man för "pojke"?

Målgruppen för bilderna är antagligen män som tycker om kvinnor.

Jag trodde målgruppen för fotografi var människor som uppskattar fotokonsten? Motivet är visserligen sällan helt irrelevant, men målet för en fotograf är väl ändå att kunna tilltala tittaren med ungefär vilket motiv som helst? Män som vill titta på kvinnor kan göra det i Slitz i stället för i FOTO.

För att uppnå jämställdhet måste vi sluta se på oss som två lag som kämpar mot varandra.

Ja naturligtvis. Och ett steg i riktningen är att avskaffa sådana generaliseringar som upprätthåller dikotomin mellan könen, som delar upp män och kvinnor i "vi" och "dem". Och en sak som upprätthåller den dikotomin är en genre som flickfotografi.

Jag avslutar istället med att jag tycker att man bör se till när enskilda företeelser inom en genre är dåliga av olika skäl, och inte döma ut en hel genre. (detsamma gäller alla grupperingar av alla slag)

Generellt sett, ja. Därför dömer jag inte ut nakenfoto eller erotiskt foto trots all sexism och objektifiering som finns inom genrerna. Men en genre som "flickfotografi" fyller ingen som helst funktion för fotografimediet, den är enbart sexistisk, utdaterad och unken, intill själva namnet. Det kan hända att det finns en och annan bra bild inom denna genre men de mår i så fall inte dåligt av att omklassas till "porträtt" el.dyl.
 
Re: Lars

Caltha skrev:
Nu är du ute och cyklar. Det där avundsjuke/sipphetstjatet är det äldsta och sämsta tänkbara pseudoargumentet som alltid dras upp i denna typ av diskussion. Jag har inget emot stolta linslöss av kvinnligt kön, det torde framgå med all önskvärd tydlighet av mina egna foton. Däremot tyckte jag att kvinnorna i artikeln i fråga såg otroligt trista, alldagliga och karaktärslösa ut, om de hade utstrålning så hade fotografen misslyckats med att visa den.

Nej, visst måste du inte göra det med eftersom du "gick på" modellen i texten ovan så trodde jag att du av såg det/henne/dom, inte omgivningen/miljön som sådan.
Trodde Du har sett bilder på kvinnor som kunde utstråla den känslan/utstrålningen som du vill se i den miljön, med då förstår jag att du inte överhuvudtaget (eller väldigt,väldigt sällan) gillar att se kvinnor eller för den delen män i den miljön.

Mvh Mats (Som ämnade att lämna denna diskution då jag inte har nått det jag önskade, om det inte skulle bli något i mina ögon revolution i diskutionen...)



Caltha skrev:

Du menar att jag måste visa exakt samma typ av bilder, med mer eller mindre avklädda kvinnor i leende svenska sommarlandskap, men som jag gillar, för att det ska räknas? Men vad har det med originalargumentet "kvinnor tycker inte om att se andra vackra kvinnor på bild" att göra? För att vederlägga det borde det väl räcka med vilken vacker kvinna på bild som helst? Och vad har det med någonting att göra, vad är relevansen?

Att det räcker med en vacker bild ja,
"-JA MEN VA E VACKERT DÅ?" (Det är väl ändå en yterst inviduell fråga? eller har jag fel?)

men med ditt sätt att utrycka dig i texten ovan verkar det som om att folk inte kan tycka olika.

Och vad har det med någonting att göra, vad är relevansen?
Vad egentligen menar du med meningen ovan? (jag får lixom inte in den i stycket du skrev den till) Eller så ere bara en ordblind som inte förstår den *(enl mig)* underlig formulering.




p.s
Men jag hoppas ni alla glada får en Härligmidsommar, med mycket dans runtmidsommar stången, med smågrodorna, tvätt kläder och allt annat som hör till med bla "eldsprutning" eller för den delen härliga blommor i håret avnjutandes nått gott när det passa.
d.s
 
Senast ändrad:
Henri

eatfrog skrev:
Nej, utan att du kanske borde omformulera din kritik isf.
För just nu låter du som en arg feminist som vill bestraffa alla män för att vi är snuskgubbar.

Ja man blir som man umgås, som det heter.

/Henri

Ja det var ju verkligen en tolkningsfråga! Arg feminist - ja. Bestraffa alla män - nej. Bara kritisera de berörda (oavsett kön!), och känner du dig så berörd och påhoppad, ja då är det väl ditt problem...
Den bekantskapskrets jag refererade till bestär bl.a. av mina föräldrar. Och har de gjort mig till den jag är så är jag glad för det. Jag är över huvud taget väldigt glad och tacksam att min 50+pappa är så vidsynt och så långt från den unkna mossiga gubbighet så många yngre män här på fotosidan företräder...
 
Jag säger bara, Mickey Mouse Club, bo bu hoo buu. Sluta gnälla som 5-åriga barn och låt fotografer/modeller göra sin grej, hur mycket det än retar era åsikter och värderingar om håriga armhålor och korpulenta kvinnor/män.

Vissa äter kött och röstar höger, andra ser ut som dem överlevt ett kärnvapenkrig och tror att anarkin är världens messias. Men snälla, måste vi blanda in detta i nån sorts moraldebatt om vad som är okej att fotografera eller inte?

Detta är ju en klar debatt om vart ni har era värderingar, inte om Foto i sig. Varför inte flytta diskussionen till ett torgmöte istället.

Peace

//Johan, lagom stissig efter 2 dagar utan nikotin.
 
rideg skrev:
Nej men det vore omåttligt intressant att se reaktionerna på en sådan artikel! Kommer man att ropa "objektifiering" då? Vilka kommer att ropa? Eller varför inte två parallella artiklar som behandlar sommarflickan och sommarpojken.

Jarl, som alldeles nyss sålde sin Nikon Coolscan IV ED.

vet ej hur reaktionen skulle bli. det intressanta är att det ej förekommer i alls samma utsträckning och man kan fråga sig varför.

för egen del så tror jag det handlar om könsroller.
men de är nog på väg att luckras uppp lite iallafall.
 
Att flickfoto är så poppis beror väl helt enkelt på att män gillar att titta på flickor, och män har ju styrt väldigt länge i den här världen. Flickor har nog inte lika stort behov av att titta på pojkar efter vi lämnat det tidiga tonårs-stadiumet, eller?

Exempelvis så tycker jag inte att en tidning ser sådär jättespännande ut om det står någon "hunk" och poserar på en badstrand på någon blaska, medan de flesta mäns ögon dras automatiskt mot en brunbänd läckerbit i bikini på tidninshyllan, eller är jag fördomsfull nu? Fast det sjuka är, att tillochmed på tidskrifter för tjejer, är det bilder på halvnakna tjejer.

Jag såg själv artikeln i foto och läste den aldrig eftersom jag inte fann den av intresse.
Men kanske om rubriken lydit "så fotar du sommarens sommrigaste porträtt" hade jag kanske inte bläddrat förbi den.

Stå på dig Tove!
 
Re: Henri

Caltha skrev:
Men för att tala lite mer generellt: När män objektifieras (vilket naturligtvis inte per automatik är bättre, sexism blir inte bättre bara för att den är omvänd) så objektifieras de på ett annat sätt. De framstår ofta som starka, aktiva etc. Många av de poser och miner som kvinnor intar på bild är fullständigt otänkbara för en man. Tänk en man göra dem och det blir bara en komisk parodi. Ja, men så komiska (alt. tragiska) är de även på kvinnor, bara att man är avtrubbad.
Jag tycker det hela är lite av storm i ett vattenglas, genren är en av många inom fotovärlden och även om den inte kanske är lika välansedd som vissa andra så tycker jag det var helt ok av FOTO att trycka artikeln och inte rygga för att det kanske inte är ett helt okontroversiellt ämne. Varför skulle de inte göra det? Ska man förtrycka vissa genrer bara för att det finns en opinion som tycker illa om dem? Flickfotografi är inte olagligt och om det är etiskt eller inte är minst sagt en delad diskussion.

Artikeln satte inget större avtryck hos mig så jag kan inte säga att den eller bilderna var något av det bättre jag läst i FOTO, men troligen inte hellre något av det riktigt uslaste heller för då skulle jag kommit ihåg den därför. Men nog om detta. Jag tror att detta är något vi inte kommer kunna enas om (hur rumsrent flickfotografi är) så i mina ögon lönar det sig inte att driva det vidare ad nauseam.

Det jag tänkte mer på är när du säger att män och kvinnor avbildas på olika sätt och förvånas över det. Vissa typer av poser går hem bättre när man har en kvinnlig modell andra med en manlig. Även om dina egna bilder på FS visar ovanligt stor variation så ser jag fortfarande vissa karaktärisktiska element i flera av dem, om det är medvetet eller ej får du säga. Men det är inte så underligt egentligen. Mycket rör sig om tidigare uppfattningar, samhällets syn på könsroller och mycket annat.

Du nämner avtrubbad, men är det verkligen alltid så? Är det omvända fallet sant om en kvinna avbildas med manliga attribut eller typiska manliga poser, är det då också lika komiskt och lika mycket parodi? Om inte, varför?

Om tjejer vill avbildas som "starka", "aktiva", andra "typiska" manliga attribut eller kanske bara på ett helt annat sätt än vad som sker idag, så får ni ta för er! Låt er fotograferas så! Det är bara du själv som kan uttrycka din egen vilja.

Jag har råkat ut för många tillfällen då tjejer "spelar" våp närhelst de kan och överdrivet spelar på extrema kvinnliga stereotyper, jag tycker det är jättetragiskt. Det kan vara om allt möjligt. Men när en tjej sedan vågar ta för sig och kanske bryta mönster så är det inte helt ovanligt att hon baktalas å det grövsta... inte av killar, utan av sina egna tjejkompisar!

Det måhända att man kanske ska förändra samhällets syn på könsrollerna, men det börjar på det lilla planet.
 
Caltha skrev:
Någon annan än jag som tycker att artikeln "Så fångar du sommarflickan på bild?" i FOTO för ett par nummer sedan var ett riktigt lågvattenmärke? --- klipp ---

Jag håller med, tom tråkigare och sorgligare än deras kompaktkameratester. Tyvärr tror jag att de marknadsmässigt agerar helt rätt då jag misstänker att en stor målgrupp för tidningen är äldre kamerafokuserade män, eller yngre dito som är på god väg att bli äldre dito, vars ambition/dröm är att fotografera en naken flicka liggandes på någon trädstam över någon bäck.

Turligen, för Foto och för mig, brukar de ofta har ett eller två fina reportage om någon intressant fotograf. Hade det inte varit för dessa reportage plus lite branschskvaller hade min prenumeration för länge sedan varit avslutad, övrig info som Foto publicerar finns att hämta på olika sajter, oftast betydligt vassare.
 
Om jag inte missminner mig så var väl artikeln "Så fångar du sommarflickan på bild" skriven med ett visst mått av självironi mellan raderna på den informativa texten.

Det är iallafall så jag uppfattar artikeln och åttiotalsstuket på bilderna förstärker det intrycket.

Sista meningen löd ju dessutom "Råden i den här artikeln är naturligtvis tillämpliga även på sommarpojkar". På så sätt tycker jag att man förekom den här debatten på ett humoristiskt sätt, och därmed förefaller det mig lite fånigt att hacka på artikeln ur ett så kallat genusperspektiv.
 
Maverick skrev:
Visst kan man tycka att alla tidningar och media över huvudtaget borde bryta gränser och visa på alternativ. Men en tidnings främsta syfte är att generera vinst åt ägaren och därmed säljer man det kunden vill ha. Det är liksom inte medias roll att påverka samhället i olika riktningar tycker jag. Deras roll är att vara en reflektion av sin samtid. Annars blir det en liten skara människor som ska tycka och bestämma vad som är rätt och fel och vad andra ska tycka och tänka.

fast grejen är, tror jag, att det ÄR medias roll. man spelar den oavsett om man vill eller inte. det går inte att titta på tv, titta i tidningar, gå på stan osv osv utan att bli påverkad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.