Re: Henri
Caltha skrev:
Men för att tala lite mer generellt: När män objektifieras (vilket naturligtvis inte per automatik är bättre, sexism blir inte bättre bara för att den är omvänd) så objektifieras de på ett annat sätt. De framstår ofta som starka, aktiva etc. Många av de poser och miner som kvinnor intar på bild är fullständigt otänkbara för en man. Tänk en man göra dem och det blir bara en komisk parodi. Ja, men så komiska (alt. tragiska) är de även på kvinnor, bara att man är avtrubbad.
Jag tycker det hela är lite av storm i ett vattenglas, genren är en av många inom fotovärlden och även om den inte kanske är lika välansedd som vissa andra så tycker jag det var helt ok av FOTO att trycka artikeln och inte rygga för att det kanske inte är ett helt okontroversiellt ämne. Varför skulle de inte göra det? Ska man förtrycka vissa genrer bara för att det finns en opinion som tycker illa om dem? Flickfotografi är inte olagligt och om det är etiskt eller inte är minst sagt en delad diskussion.
Artikeln satte inget större avtryck hos mig så jag kan inte säga att den eller bilderna var något av det bättre jag läst i FOTO, men troligen inte hellre något av det riktigt uslaste heller för då skulle jag kommit ihåg den därför. Men nog om detta. Jag tror att detta är något vi inte kommer kunna enas om (hur rumsrent flickfotografi är) så i mina ögon lönar det sig inte att driva det vidare ad nauseam.
Det jag tänkte mer på är när du säger att män och kvinnor avbildas på olika sätt och förvånas över det. Vissa typer av poser går hem bättre när man har en kvinnlig modell andra med en manlig. Även om dina egna bilder på FS visar ovanligt stor variation så ser jag fortfarande vissa karaktärisktiska element i flera av dem, om det är medvetet eller ej får du säga. Men det är inte så underligt egentligen. Mycket rör sig om tidigare uppfattningar, samhällets syn på könsroller och mycket annat.
Du nämner avtrubbad, men är det verkligen alltid så? Är det omvända fallet sant om en kvinna avbildas med manliga attribut eller typiska manliga poser, är det då också lika komiskt och lika mycket parodi? Om inte, varför?
Om tjejer vill avbildas som "starka", "aktiva", andra "typiska" manliga attribut eller kanske bara på ett helt annat sätt än vad som sker idag, så får ni ta för er! Låt er fotograferas så! Det är bara du själv som kan uttrycka din egen vilja.
Jag har råkat ut för många tillfällen då tjejer "spelar" våp närhelst de kan och överdrivet spelar på extrema kvinnliga stereotyper, jag tycker det är jättetragiskt. Det kan vara om allt möjligt. Men när en tjej sedan vågar ta för sig och kanske bryta mönster så är det inte helt ovanligt att hon baktalas å det grövsta... inte av killar, utan av sina egna tjejkompisar!
Det måhända att man kanske ska förändra samhällets syn på könsrollerna, men det börjar på det lilla planet.