Annons

Fisheye-objektiv till icke fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric W

Avslutat medlemskap
Hej.

Har lite funderingar på det här med icke-fullformatskameror och fish eye.
Har i nuläget ett 10-20 vidvinkelzoom som ger grymma bilder.
Skulle däremot vilja ha ett rent fast fisheye också. För den riktiga fisheye effekten. Är detta möjligt på min icke-fullformats kamera, eller kommer jag inte närmare än med mitt 10-20?

Är det någon som kan rekomendera ett prisvärt fisheye?

Kameran är en Nikon D60
 
Om du inte vill ha runda bilder, utan ett fisheye som fyller ut hela bilden så kan du titta på Sigmas 10mm. den ger 180° bildvinkel på diagonalen. Om jag bara hade pengar skulle det ligga ett exemplar av den i min kameraväska :)
 
Peleng verkar vara något i stil med vad jag är ute efter.
Vart hittar man dessa till bra pris?

Kommer jag få någon skillnad i Sigma's 10 fisheye och Sigma's 10-20 vidvinkelsoom som jag redan har?
 
Kommer jag få någon skillnad i Sigma's 10 fisheye och Sigma's 10-20 vidvinkelsoom som jag redan har?[/quote]

Svar ja!
Jag har Canons 10-22 och har kikat genom Sigmas 10mm fisheye. Det blir bra mycket bredare. Hur mycket kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte har mer än bara kikat genom 10:an ett par gånger, men den står i alla fall på min önskelista trots att jag redan har 10-22:an
 
Hej.

Har lite funderingar på det här med icke-fullformatskameror och fish eye.
Har i nuläget ett 10-20 vidvinkelzoom som ger grymma bilder.
Skulle däremot vilja ha ett rent fast fisheye också. För den riktiga fisheye effekten. Är detta möjligt på min icke-fullformats kamera, eller kommer jag inte närmare än med mitt 10-20?

Är det någon som kan rekomendera ett prisvärt fisheye?

Kameran är en Nikon D60

Jag kör med Nikons 10,5 mm/2,8 på min D200 som inte är fullformat.
Jag är grymt nöjd med objektivet och tycker det är både skarpt och har en grym fisheye-effekt plus att du har autofokus vilket du inte får med ett Peleng. Visst, lite dyrare kanske men i mina ögon var det värt det.
Ett ex:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1581548&target=_blank
 
Här är samma telefonkiosk fast med Sigman på 10 mm. Det är en väldig skillnad.
 

Bilagor

  • bigben_sigma.jpg
    bigben_sigma.jpg
    80.6 KB · Visningar: 434
Kommer jag få någon skillnad i Sigma's 10 fisheye och Sigma's 10-20 vidvinkelsoom som jag redan har?

Äger både Sigmas 10-20/4-5.6 och 10/2.8 Fisheye, så jag slänger upp några bilder att jämföra med. Hoppas det hjälper till i valet och kvalet. Bilderna tagna med Nikon D90.
 

Bilagor

  • DSC_3947_resize.JPG
    DSC_3947_resize.JPG
    94.5 KB · Visningar: 470
  • DSC_3948_resize.JPG
    DSC_3948_resize.JPG
    92.3 KB · Visningar: 450
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.